WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

26.04.2009 16:40

Istotny błąd projektu świnoujskiej uchwały

Jednym z punktów najbliższej czwartkowej sesji Rady Miasta Świnoujścia będzie podjęcie uchwały w sprawie obligacji komunalnych Miasta Świnoujścia. Przygotowany na tę okoliczność projekt uchwały jest jednak obarczony istotnym błędem. Nie wystawia to najlepszego świadectwa Skarbnikowi Miasta i służbom finansowym prezydenta.

Projekt uchwały zakłada zaciągnięcie długu poprzez wyemitowanie obligacji komunalnych Miasta Świnoujścia na okaziciela w liczbie 300 sztuk o nominalnej wartości 100 tysięcy PLN każda. Łącznie stanowi to więc kwotę 30 milionów złotych. Emisja ma nastąpić w dziesięciu seriach, a jej ostatnia seria nastąpi nie później niż 31 grudnia 2009 r. Emisja obligacji jest skierowana w trybie oferty niepublicznej do inwestorów w liczbie nie większej niż 99 osób.

Jak się zaznacza w projekcie uchwały emisja obligacji ma na celu pozyskanie środków pieniężnych na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Miasta Świnoujścia w roku 2009. Czyżby? Z prostego rachunku wynika, że nie jest to prawda. Planowane dochody budżetu to blisko 196,046 mln zł a wydatki nieco ponad 213,274 mln zł. Deficyt budżetowy wynosi więc niespełna 12,8 mln zł. Odjąwszy tę kwotę od planowanej emisji obligacji na 30 mln zł pozostaje więc aż ponad 17,2 mln. zł. Na co prezydent zamierza wydać te pozostałe pieniądze w kwocie znacznie przekraczającej planowany deficyt budżetowy? .

Co prawda w uzasadnieniu do tego projektu uchwały pisze się, że emisja obligacji będzie na pokrycie deficytu i na inwestycje zgodnie z załącznikiem nr 4 do uchwały budżetowej, ale to nie rozwiązuje poważnego niedopatrzenia. Uchwała w sprawie emisji obligacji komunalnych musi bowiem zawierać konkretne i szczegółowe określenie zadań na wydatkowanie całego zaciąganego długu, a nie tylko jego części. Ciekawe jak zaopiniuje taki knot Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie, która na ten temat musi się obligatoryjnie wypowiedzieć?

 

 

 

KOMENTARZE
OBSERWATOR - CZY BĘDZIE ABSOLUTORIUM MIMO ZŁEJ REALIZACJI BUDŻETU ?
2009-04-30 7:31:18  |  IP: 83.21.42.*
CZY BĘDZIE ABSOLUTORIUM MIMO ZŁEJ REALIZACJI BUDŻETU ? Tak radykalne wielkie zmiany budżetu 2008 w ciągu roku nie mieściły się w granicach „noramlnej” tolerancji, a liczone we skaźnikach brutto, po stronie wydatków wyniosły 23,9 % in minus oraz aż 31,5% in plus, co potwierdza tezę, że budżet ten opracowano na podstawie nierealnych założeń, nierzetelnych informacji planistycznych, i że był on od początku - poprostu nierealny! A JAK WYGLĄDAŁA JEGO REALIZACJA. ? Trudno tutaj o jednoznaczną odpowiedź. Było wiele niedociągnięć. Dla przykładu wymienić trzeba choćby kilka najstotniejszych : 1. Złe planowanie: Ř W dochodach bieżących nie zrealizowano: pozostałych dotacji, gdzie wykonanie wyniosło 89 % planu, a środków z innych źródeł - 68 % planu. Ř W dochodach majątkowych: nie zrealizowano: wpływów z przekształcenia i sprzedaży nieruchomości oraz składników majątkowych, wykonanie wyniosło 67,5 %. Ř W wydatkach majątkowych :inwestycje ogółem zrealizowano w 94% , a dotacje inwestycyjne w 69 % . Ř Deficyt budżetowy zaplanowany na 2008 r. wynosił 17,9 mln zł, na koniec roku jego stan zmniejszono do 11,8 mln zł, a więc ca 34,5 %. . 2. Nieprawidłowo ustalono źródła pokrycia deficytu, czyli nadwyżki wydatków ogółem - 210,1 mln zł nad dochodami ogółem - 198,4 mln zł. Wykonany deficyt wyniósł 11,7 mln zł, natomiast wysokość żródeł jego pokrycia deficytu wyliczono na 17,7 mln zł ! Nie wykorzystano tutaj: Ř możliwości zmniejszenia obciążenia budżetu z tytułu nadmiernych i zbędnych przychodów (np. rezygnacji z zaciągnięcia nowych pożyczek i kredytów) lub Ř zwiększenia rozchodów (np. wcześniejszej spłaty choćby części wysokiego zadłużenia), pozostawiając na koniec roku dużą niezagospodarowaną nadwyżkę środków finansowych. 3. Sprawozdania nie zawiera niektórych informacji, istotnych do oceny jego wykonania. Nie dołączono m.in: Ř Zestawienia zadłużenia Gminy na koniec roku budżetowego i wskaźnika długu, tj. relacji zadłużenia do wykonanych dochodów. Ř Zestawienia kwot rocznego obciążenia budzetu z tyt. spłaty zadłużenia i jego wskaźnika, Ř Zestawienia należności i zobowiązań, w tym: przeterminowanych oraz należności umorzonych Ř Zestawienia śr. pieniężnych na rachunkach bankowych, Ř Innych istotnych informacji, jak np: krótkiego opisu sytacji finansowej gminnych jednostek organizacyjnych, tj. zakładów budżetowych, instytucji kultury i gminnych spółek prawa handlowego, posiadanych udziałow i akcji w spółkach prawa handlowego, sytuacji finansowej gminnych spółek itp, co uniemożliwia rzetelną jego analizę ! Te informacje, to są informacje publiczne i prezydent ma obowiązek je posiadać i udostępniać (choćby w BIP). 4. Bardzo trudną sytuację finansową odnotowano, np. w: Ř Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej - strata 101.447 zł , Ř Przedszkolach Miejskich – strata 408.038 zł, Ř Miejskim Domu Kultury – strata 67.501 zł, Ř Miejskiej Biblotece Publicznej - strata 75.497 zł. 5. Stwierdzono nadmierny stan niewykorzystanych środków obrotowych w Gminnym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który na koniec roku wynosił netto 1.644.485 zł, co może świadczyć o tym, że fundusz ten nie realizuje w pełni swoich ustawowych zadań, choć potrzeby w tym zakresie są znaczne. JAKIE SĄ WNIOSKI NA PRZYSZŁOŚĆ ? Gospodarka finansowa Gminy wymaga radykalnej poprawy i absolutnej transparetności. To wymaga niezależności działań skarbnika miasta od prezydenta i „jego zarządu” ! Warto w tym miejscu wspomnieć, że w USA - skarbnika miasta, wybiera się w wyborach powszechnych, tak jak burmistrza, i to skarbnik samodzielnie odpowiada przed wyborcami za stan finansów gminy. To ma sens ! A U NAS ? W naszym kraju, póki co, przepisy prawa wprost nie pozwalają radzie gminy na podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia lub w sprawie nieprzyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu ! Warunkiem podjęcia uchwały w sprawie absolutorium jest jedynie „rozpatrzenie” sprawozdania, a nie jego przyjęcie lub nieprzyjęcie. Wynika to wprost z przepisów art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym i art. 199 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. A JAK WYGLĄDA SAM NADZÓR NAD FINANSAMI W GMINIE ? Krótko mówiąc kiepsko ! Zależy on przecież bezpośrednio od decyzji prezydenta, a przecież on sam siebie nie będzie wnikliwie kontrolował ! ISTNIEJĄ PRZECIEŻ INSTYTUCJE PAŃSTWOWEGO NADZORU NAD SAMORZĄDEM GMINNYM. Owszem tak, są nimi m.in. wojewoda, RIO, NIK i inne służby państwowe. W pracy tych instytucji widać czasem więcej polityki niż merytorycznych działań, a poza tym kadry. POWSTAJE PYTANIE, jak w takim razie dzisiaj można poprawić nadzór i kontrolę działalności prezydenta i jego dezyzji mających skutek finansowy ? Dzisiaj znaczną rolę może odegrać lokalna komisja rewizyjna rady gminy. To ona może skutecznie kontrolować działalność prezydenta w zakresie legalności, gospodarności, celowości i rzetelności działania ! MOŻE, TO DLACZEGO TEGO NIE CZYNI ? To pytanie pozostawiam bez komentarza ! .
STUDENT - BŁĄD W SZTUCE CZY CELOWE DZIAŁANIE
2009-04-26 17:25:44  |  IP: 83.21.2.*
W myśl ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 z póź. zm.), okreslającej zasady emisji, zbywania, nabywania i wykupu obligacji: „Emitent, będący jednostką samorządu terytorialnego, związkiem tych jednostek lub miastem stołecznym Warszawa, jest obowiązany oznaczyć cel emisji i nie może przeznaczyć środków pochodzących z emisji obligacji na inne cele. (art. 28, pkt 1 ustawy).”
Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

           PIOTR KUŚNIEREK

Najlepszy z przewodników w życiu,

Najlepszy przyjaciel, który rzucał wszystko,

gdy ktoś potrzebował pomocy, oraz 

najukochańszy partner w każdym dniu.

Zmarł 06.06.2024 roku w swoim domu w Anglii.

O modlitwę za Niego w każdą miesięcznicę,

proszą ci, którzy kochają Go teraz i na zawsze.

W imieniu swoim i przyjaciół - Agnieszka Majewska

W latach 1994 -1996 Potr Kuśnierek pracował

w tygodniku "Wyspiarz"

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     specjalista

    DERMATOLOG I WENEROLOG

dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ

dermatochirurgia,

onkologia skóry,

dermatologia estetyczna

ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście

rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

  • porady prawne, reprezentacja przed sądami,
  • spadki, sąd pracy,
  • obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340      e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski