08.06.2010 9:35
DROGA PRZEZ ZALEW
Tunel nawet już nie wirtualny Dzisiaj mało kto wierzy w budowę tunelu mającego połączyć wyspy Uznam i Wolin. Większość z nas, mieszkańców Świnoujścia, ma świadomość, że w tym temacie zostaliśmy przez polityków zmanipulowani w celu osiągnięcia przez nich określonych korzyści. Z tunelem na ustach „wjechało” do ratusza kilku prezydentów miasta, a obietnice płynące z wysokich szczebli zjednały określonym partiom wcale niemałe grono wyborców. Mało kto zauważył, że w tym samym czasie gdy jeden z premierów słał sygnały o ogromnym wsparciu dla budowy tunelu, jego rząd nie widział potrzeby ujęcia go w jakimkolwiek strategicznym dokumencie dotyczącym rozwoju transportu drogowego. Nawet w perspektywie do 2025 roku.
Karsibory ledwie zipią
Tunelu nie będzie, promy „Karsibory” mają już po 33 lata i ledwie „zipią”. Taki wiek to bardzo dużo dla promu samochodowego, szczególnie dla jego układu napędowego i pokładu. Odzwierciedlają to częste niesprawności i rosnące nakłady finansowe na naprawdę niezbędne remonty.
Rada Miasta w dniu 28 lutego 2008 roku przyjęła uchwałę nr XXXIII/288/2008 w sprawie remontów i modernizacji przepraw promowych w Świnoujściu. W uchwale radni zwracają się z apelem do premiera i parlamentarzystów o cytuję: „ podjęcie działań mających na celu zwiększenie dofinansowania przepraw promowych w Świnoujściu, w tym zagwarantowanie dodatkowych środków na remont jednostek typu Karsibór. Brak środków na wymagane prawem tzw. remonty klasowe promów typu Karsibór spowoduje wycofanie tych jednostek z eksploatacji, a tym samym odcięcie naszego Miasta od reszty Kraju”.
Uchwała uchwałą, a życie życiem. Skończyło się na apelu. Problem w tym, że od tematu przeprawy nie uciekniemy, a przesuwanie tak istotnego dla życia miasta problemu z kadencji na kadencję, może już w najbliższej przyszłości odbić się czkawką. I to w najmniej odpowiednim momencie, na przykład w środku letniego sezonu. Rozpoczęcie jeszcze w tym roku poważnych działań na rzecz budowy, czy modernizacji promów i tak może skutkować realizacją zadania najwcześniej za 3 lata, a więc już po 2012 roku. Wtedy promy będą miały już prawie 40 lat. Czy będą w stanie sprawnie wykonywać przewozy rosnącej z roku na rok ilości pojazdów? Miejmy nadzieję, że tak. Ważne jednak, by samorządowcy wybierani przez nas tegorocznej jesieni mieli tego świadomość.
A może grobla lub estakada przez zalew?
Projekt tunelu całkowicie przysłonił inne rozwiązanie stałego połączenia, będącego nie tylko tańszym, ale i dającym o wiele większe korzyści. To estakada przez Zalew Szczeciński. Z publikacji „Grobla przez Zalew” dr Józefa Plucińskiego dowiadujemy się, że idea budowy grobli skracającej drogę ze Szczecina na wyspę Uznam zrodziła się ponad 140 lat temu. W 1863 roku szczecińska Izba Kupiecka przedłożyła projekt połączenia groblą lądu stałego w rejonie Nowego Warpna z południowym skrajem wyspy Uznam. Na grobli miała powstać dwutorowa linia kolejowa i droga z bitą nawierzchnią. Odległość z centrum Szczecina na wyspę Uznam skróciłaby się do niespełna 60 kilometrów. Po dokładnych analizach wykonanych przez ekspertów stwierdzono, że grobla to zbyt kosztowne przedsięwzięcie i projekt odłożono na półkę. Zamiast niej zlecono budowę trasy kolejowej wokół zalewu, której realizację zakończono w 1901 roku.
Do projektu budowy grobli powracano kilkakrotnie. Zarówno w latach przedwojennych, jak i po II wojnie światowej. Dzięki inżynierowi Piotrowi Zarembie, pierwszemu polskiemu Prezydentowi Miasta Szczecina, projekt budził zainteresowanie przez kolejne dziesięciolecia.
Świnoujska koncepcja
Pod koniec lat 90-tych ubiegłego wieku temat estakady przez zalew podjął Lechosław Goździk oraz redakcja tygodnika „Wyspiarz” wraz ze Zbigniewem Roragiewiczem, ówczesnym redaktorem naczelnym , i niżej podpisany. Opracowaliśmy koncepcję, która przewidywała budowę estakady w wariancie jaki powstał w 1863 roku. Na estakadzie zaproponowaliśmy dwa pasy ruchu, ścieżkę rowerową, będącą jednocześnie pasem awaryjnym, most otwierany na torze wodnym E-W a przy nim platformę widokową i z obydwu stron małe przystanie dla jachtów oczekujących na otwarcie mostu. Jadąc ze Szczecina do Świnoujścia kierowalibyśmy się na Dobieszczyn skąd drogą (ok. 16 km) wzdłuż granicy wjeżdżalibyśmy na estakadę w rejonie Nowego Warpna. W tym też miejscu koncepcja przewidywała zjazdy do miejscowości położonych nad południowym brzegiem zalewu. Celem projektu było skrócenie drogi do Świnoujścia, tak by jego możliwości wczasowe, turystyczne, rekreacyjne były bardziej dostępne niż ma to miejsce dziś i to nie tylko latem ale każdego weekendu. Według źródeł niemieckich koszt budowy jednego kilometra estakady niskowodnej o takich parametrach jak wyżej nie przekroczyłby kosztów budowy takiego samego odcinka autostrady, a więc 10 milionów euro. Realizacja projektu w całości pochłonęła by maksymalnie 150 milionów euro. Połowę tego co tunel. O koncepcji wielokrotnie pisaliśmy w tygodnikach „Wyspiarz” i „Wyspiarz niebieski” nie wzbudzając niestety zainteresowania świnoujskich samorządowców.
Więcej na str. 12
MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE
GINEKOLOG - POŁOŻNIK
dr n. med. Marek Adam Brzuchalski
specjalista balneologii i medycyny fizykalnej
lekarz medycyny estetycznej
ul. Z. Herberta 6 / 4
Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695
specjalista
DERMATOLOG I WENEROLOG
dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ
► dermatochirurgia,
►onkologia skóry,
►dermatologia estetyczna
ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście
rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332
GABINET NEUROLOGICZNY
Małgorzata Frąckowiak
przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego
poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),
środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )
Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu
Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c
piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 602 158 940
COLOR DOPPLER
gabinet internistyczny
ul. MAŁOPOLSKA 51
rejestracja telefoniczna
od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00
tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63
specjalista chorób wewnętrznych
Marek Borowski
USG SERCA z kolorowym Dopplerem,
Holter - EKG (24 h),
USG jamy brzusznej,
prostaty, jąder, tarczycy
USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem
lekarz medycyny pracy
spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii
M. Krystyna Wasilewska - Zużałek
Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19
Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17
Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20
CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:
NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE
-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia
EKG - choroby serca, stawów, kręgosłupa
Rejestracja telefoniczna
GABINET GASTROENTEROLOGICZNY
Anna Popiela-Schiller
Gastroenterolog
Specjalista Chorób Wewnętrznych
Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7
Rejestracja telefoniczna
+48 501 070 827
Ernest Pyrkosz
ORTOPEDA
- profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
- wady postawy
- zespoły bólowe narządów ruchu
- leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
- badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży
Świnoujście, ul. Piastowska 60
wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00
Rejestracja telefoniczna 606 387 618
specjalista ginekolog-położnik
Maria Czajkowska
USG 4D położniczo- ginekologiczne
certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego
przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00
ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)
rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51
RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch
- porady prawne, reprezentacja przed sądami,
- spadki, sąd pracy,
- obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)
Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)
kontakt po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 91 321 93 30, 605 426 340 e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl