10.05.2010 14:33
Miało być oszczędniej, a jest rozrzutniej
Liczby mówią same za siebie
Prawidłowo i efektywnie działająca administracja jest jednym z niezbędnych warunków sukcesu w zarządzaniu sprawami miasta. Dlatego jednym z pierwszych celów w bieżącej kadencji było dokonanie oceny funkcjonowania oraz analizy kosztów świnoujskiego Urzędu Miasta w kadencji 1999-2002. Dokonywanie oszczędności należy przecież zacząć od siebie. Mieszkańcy muszą mieć pewność, że środki publiczne na administrację są wydatkowane racjonalnie i zgodnie z przepisami. (...) Ze względu na to, że dotychczasową strukturę urzędu, z aż 28 wydziałami i biurami, trudno było uznać za wydajną i racjonalną, od początku kadencji podjęliśmy działania reorganizacyjne w wyniku, których z dotychczasowych 28 komórek organizacyjnych pozostało 18. (...) Nie bez znaczenia jest też fakt, że dzięki reorganizacji liczba osób zajmujących kierownicze stanowiska w Urzędzie spadła o blisko 36%, dzięki czemu wydatki na wynagrodzenia w roku 2003 uległy zmniejszeniu o blisko 300 tys. zł. w porównaniu do roku 2002. Tak napisano w informatorze wydanym przez Urząd Miasta w 2006 r. podsumowującym kadencję 2002-2006 r. Była to realizacja zmian kadrowych zapowiadana przez prezydenta Janusza Żmurkiewicza na początku kadencji w 2002 r., a przekazana czytelnikom w wywiadzie, jakiego prezydent udzielił naszemu tygodnikowi w listopadzie 2002 r.
Formalnie zapowiedziane zmiany zaczęły obowiązywać od 5 maja 2003 r. Na konferencji prasowej 22 kwietnia 2003 r. prezydent informował o tych zmianach. Zapowiedział też zmniejszenie liczby urzędników. Ci przy zwiększonych wymaganiach, mieli otrzymywać bardziej godziwe wynagrodzenie. Wówczas to znaczna liczba urzędników zarabiała niewiele ponad 1 tys. zł brutto.
W nowej strukturze połączono Wydział Inwestycji Miejskich z Wydziałem Dróg Miejskich. Powstał Wydział Inżyniera Miasta. Połączono także Wydział Finansowy z Ewidencją Gospodarcza w Wydział Podatków, Opłat Lokalnych i Budżetu. Taki sam los spotkał wydziały: Kultury, Edukacji oraz Sportu. W wyniku połączenia utworzono Wydział Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej. Połączono także Wydział Służb Komunalnych z Wydziałem Ochrony Środowiska oraz samodzielnym stanowiskiem ds. rolnictwa i leśnictwa. W ten sposób powstał Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska. Zlikwidowano Wydział Spraw Lokalowych, a jego zadania zostały przydzielone Wydziałowi Zdrowia i Polityki Społecznej oraz do Zakładu Gospodarki Komunalnej. Wydział Organizacyjny wchłonął Biuro Obsługi Interesanta oraz, Wydział Administracyjno-Gospodarczy. Po przydzieleniu dodatkowych zadań Wydział Rewizji i Kontroli zmieniono na Wydział Audytu Wewnętrznego i Kontroli. Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego przekształcono w Wydział Zarządzania Kryzysowego, Wydział Promocji w Wydział Rozwoju Miasta. Zadania tego Wydziału poszerzono o strategię i pozyskiwanie środków zewnętrznych oraz kompleksową obsługę inwestorów. Bez zmiany w nazewnictwie pozostała reszta wydziałów.
- W 2002 roku liczba etatów wynosiła 191 natomiast obecnie to 194 etaty. Nowymi stanowiskami są między innymi powołany ogrodnik miasta, radca prawny zajmujący się windykacją długów czy urzędnik zajmujący się pozyskiwaniem funduszy zewnętrznych. Zmieniły się też wydatki na wynagrodzenia. W porównaniu do 2002 r. w roku 2003 uległy zmniejszeniu o 284 tys. zł – mówił w rozmowie z nami w 2006 r. rzecznik prasowy Robert Karelus.
W 2003 r. na płace wydano 6.1 mln. zł. Natomiast w 2006 płace urzędnicze, nagrody jubileuszowe, 13-tki, odprawy emerytalne wraz z pozostałymi pochodnymi wzrosły do kwoty 7,3 mln.zł. Wynikało z tego, że sytuacja płacowa w urzędzie uległa znacznej poprawie.
Oprócz wydatków na pensje wzrosły wszystkie wydatki na administrację samorządową. Uwidacznia to między innymi wykres zamieszczony w informatorze "Świnoujście kadencja 2002 - 2006". W 2002 roku była to kwota 13,0 mln zł. W 2003-2005 kształtowały się na poziomie 11,5 mln. zł. Natomiast w roku 2006 była to już kwota 14, 45 mln. zł. W tym roku na administrację publiczną zaplanowano w budżecie 17,3 mln. zł.
Najlepszym dowodem na skuteczność naszych działań jest to, że koszt utrzymania świnoujskiej administracji sukcesywnie spada. Większość wydatków na administrację w stosunku do całego budżetu miasta w roku 2002 wynosiła 10,5%, rok później 9,0%, a w roku 2005 już tylko 6,9% – napisano w informatorze. W 2010 roku wydatki na administrację stanowią jednak 9,01 % całości wydatków zaplanowanych w budżecie miasta.
Jak dziś wygląda struktura organizacyjna urzędu? Zgodnie z zarządzeniem prezydenta z dnia 21 grudnia 2009 r w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 125/2009 Prezydenta Miasta Świnoujście z dnia 19 lutego 2009 r w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Świnoujścia obecnie urząd to: Wydział Organizacyjny – 37,5 etatu, Wydział Podatków i Opłat Lokalnych - 11,75 etatu, Wydział Księgowości – 12 etatów, Biuro Budżetu – 3 etaty, Biuro Rady Miasta – 2 etaty, Biuro Prawne – 2,75 etatu, Biuro Kadr – 2 etaty, Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego – 3 etaty, Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska – 21 etatów, w tym 4 etaty na targowisku miejskim i 5 etatów na bazie rybackiej im. Lechosława Goździka , Wydział Architektury i Budownictwa – 13 etatów, Wydział Gospodarki Nieruchomościami – 17 etatów, Biuro Geodety Miasta – 9 etatów, Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej – 8 etatów, Wydział Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej – 7 etatów, Wydział Spraw Obywatelskich – 9,5 etatu , w tym 1,5 to Ochotnicza Straż Pożarna, Urząd Stanu Cywilnego – 3 etaty, Wydział Inżyniera Miasta – 16 etatów, Wydział Rozwoju i Promocji Miasta – 9 etatów, Wydział Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych – 4 etaty, Wydział Komunikacji – 3 etaty, Wydział Zarządzania Kryzysowego – 5,5 etatu, Straż Miejska –6 etatów, Rzecznik Prasowy – 1 etat, Miejski Rzecznik Konsumentów - 0,5 etatu, Samodzielne Stanowisko ds. Egzekucji – 1 etat, Samodzielne Stanowisko ds. BHP i Ppoż. - 0,25 etatu. W sumie 26 komórek organizacyjnych. Razem z 5 -osobowym kierownictwem urzędu (prezydent jego dwaj zastępcy, sekretarz i skarbnik) to 212,75 etatów.
Odmienną jednak liczbę etatów podała Agnieszka Juran, kierownik Biura Kadr Urzędu Miasta Świnoujście w informacji udzielonej w kwietniu br. Stowarzyszeniu Obrony Podatników. Wynika z niej, że w urzędzie zatrudnione są na cały etat 223 osoby, na ¾ etatu 6 osób, (co stanowi 4 i ½ etatu), na ½ etatu 6 osób (3 etaty). Co daje łącznie 230 i ½ etatu, a nie 212,75 etatu. W tej liczbie jest aż 31 emerytów i rencistów oraz 21 pracowników zameldowanych poza Świnoujściem. Różnica w podawanej liczbie urzędowych etatów pomiędzy zarządzeniem prezydenta, a stanem faktycznym zatrudnienia w Urzędzie Miasta Świnoujście jest niebagatelna, gdyż wynosi blisko 18 etatów! Czyżby zatem coś się działo w urzędzie bez wiedzy prezydenta, czy też w zapisach zarządzenia celowo wprowadza się opinię publiczną w błąd?
Liczby dowodnie wskazują na to, że rzesza zatrudnionych w administracji rośnie. Automatycznie rośnie też ilość wydatkowanych na administrację funduszy. Tak, więc plany i składane deklaracje sobie, a rzeczywistość sobie. W tej sytuacji porażająca jest też informacja o liczbie 31 etatów emerytów i rencistów zatrudnionych w świnoujskim urzędzie, co wobec znaczącej liczby bezrobotnych oraz odpływu z Miasta młodych ludzi, którzy nie mogą znaleźć pracy i nie widzą tutaj swoich szans rozwojowych jest zjawiskiem absolutnie niepokojącym. Osąd całej tej sytuacji pozostawiamy PP Czytelnikom.
MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE
GINEKOLOG - POŁOŻNIK
dr n. med. Marek Adam Brzuchalski
specjalista balneologii i medycyny fizykalnej
lekarz medycyny estetycznej
ul. Z. Herberta 6 / 4
Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695
specjalista
DERMATOLOG I WENEROLOG
dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ
► dermatochirurgia,
►onkologia skóry,
►dermatologia estetyczna
ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście
rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332
GABINET NEUROLOGICZNY
Małgorzata Frąckowiak
przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego
poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),
środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )
Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu
Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c
piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 602 158 940
COLOR DOPPLER
gabinet internistyczny
ul. MAŁOPOLSKA 51
rejestracja telefoniczna
od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00
tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63
specjalista chorób wewnętrznych
Marek Borowski
USG SERCA z kolorowym Dopplerem,
Holter - EKG (24 h),
USG jamy brzusznej,
prostaty, jąder, tarczycy
USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem
lekarz medycyny pracy
spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii
M. Krystyna Wasilewska - Zużałek
Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19
Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17
Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20
CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:
NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE
-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia
EKG - choroby serca, stawów, kręgosłupa
Rejestracja telefoniczna
GABINET GASTROENTEROLOGICZNY
Anna Popiela-Schiller
Gastroenterolog
Specjalista Chorób Wewnętrznych
Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7
Rejestracja telefoniczna
+48 501 070 827
Ernest Pyrkosz
ORTOPEDA
- profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
- wady postawy
- zespoły bólowe narządów ruchu
- leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
- badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży
Świnoujście, ul. Piastowska 60
wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00
Rejestracja telefoniczna 606 387 618
specjalista ginekolog-położnik
Maria Czajkowska
USG 4D położniczo- ginekologiczne
certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego
przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00
ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)
rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51
RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch
- porady prawne, reprezentacja przed sądami,
- spadki, sąd pracy,
- obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)
Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)
kontakt po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 91 321 93 30, 605 426 340 e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl