WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

13.03.2013 6:30

DROGA PÓŁEKSPRESOWA S 3 CZĘŚĆ II

Dostęp do morza rokuje jedynie połowę sukcesu. „Tortowe wisienki” dostaną się jedynie tym, którzy w porę zadbają o lądowe połączenia portu. Na lądzie bowiem będzie swoista „walka o klienta” Morze, owszem jest znakomitym generatorem PKB, ale … łańcuch jest tylko taki mocny jak jego najsłabsze ogniwo - Prof. Witold Orłowski na konferencji „Transport Week 2013”

Konieczność przeprojektowania pierwszego północnego odcinka drogi ekspresowej S 3 nie jest dla niektórych świnoujścian zadaniem koniecznym, o czym świadczą wpisy na lokalnych portalach internetowych. Osoby te za wiarygodne uznają wyniki badań natężenia ruchu drogowego do i ze Świnoujścia oraz wynikające z nich długoletnie prognozy. Znając jednak efekty pracy ekspertów muszę przyznać, że dość pobieżnie i mało profesjonalnie potraktowali temat, dając naszemu portowi nikłe nadzieje na znaczący rozwój przeładunków kontenerowych i ro-ro. Co innego Szczecin. Tamtejszy port, zdaniem tych samych ekspertów, czeka świetlana przyszłość. By jednak ziściły się oczekiwania zleceniodawców badań potrzeba ogromnych środków finansowych, prawie miliarda złotych. Przede wszystkim na pogłębienie do 12,5 metra i poszerzenie w dnie blisko siedemdziesięciokilometrowego toru wodnego prowadzącego od Szczecina do morza. Na przeszkodzie do szybkiej realizacji projektu stoi nie tylko brak środków, ale i Świnoujście, a konkretnie jego port. Trudno bowiem w czasach długotrwałego kryzysu zaspokajać tak naprawdę zbędne zachcianki polityków, tzw. „marynistów”, marzących o „przeniesieniu” Szczecina nad Bałtyk w sytuacji, gdy portami w Szczecinie i Świnoujście zarządza ta sama spółka. Każdy przecież przyzna, że jeden głębokowodny port w spółce wystarcza w zupełności.

 

Niezdrowa konkurencja

Sejm ustawą o portach i przystaniach morskich (ustawa weszła w życie w 1997 r.) nadał czterem portom status portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Są nimi leżące nad morzem Gdańsk, Gdynia i Świnoujście oraz Szczecin, położony o 67 km drogą wodną, a o 110 km lądem od swojego okna na świat. Tą samą ustawą wprowadzono wspólny zarząd portów Szczecina i Świnoujścia. Dlaczego? Wyłącznie w trosce o interesy tego pierwszego. Zdaniem szczecińskich naukowców, polityków, samorządowców i działaczy gospodarczych port Świnoujście jako samodzielny byt z racji swojego położenia geograficznego z pewnością okazałby się niezdrową konkurencją, w konsekwencji wyniszczającą obydwa bratnie porty. Skutkiem tego byłby ich upadek. Zyskałyby na tym porty niemieckie i polskie porty wschodniego wybrzeża.

Konkurencja to najgorsze zło - takie nieprzystające do obecnych czasów zdania padały w ostatnich latach na konferencjach portowych budząc uśmiechy politowania na twarzach gości z Trójmiasta. Do szczecinian nie docierały żadne argumenty, nawet tak oczywiste jak te mówiące, że mamy gospodarkę wolnorynkową, w której właśnie konkurencja odgrywa naczelną rolę na drodze do rozwoju. Zagadnieniu temu poświęciłem w różnych latach kilka felietonów, nie sposób bowiem było przejść obojętnie obok takich pachnących minionym ustrojem poglądów na gospodarkę głoszonych nawet przez uznane autorytety naukowe.

Efekt wspólnego zarządzania portami jest widoczny gołym okiem. Z wypracowanych przez Zarząd Portu środków w Świnoujściu w ciągu ostatnich 15 lat nie powstało ani jedno nowe nabrzeże. Były tylko modernizacje istniejących. Podczas gdy w Szczecinie zbudowano wiele nowych nabrzeży, wiele placów składowych. Powstało Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne oraz wiele specjalistycznych terminali a wraz z nimi przybyło kilkaset nowych miejsc pracy. Budowany obecnie gazoport jest strategiczną inwestycją centralną. Realizują ją Gaz System S.A. – budowa gazociągu przyłączeniowego, Polskie LNG S.A. – budowa terminala LNG, Urząd Morski w Szczecinie - budowa infrastruktury portu zewnętrznego, ZMPSiŚ- budowa stanowiska statkowego i estakady dla poprowadzenia instalacji do przesyłu LNG ze statku do zbiorników w terminalu.

Przełom z winy kontenerów

Budowa właśnie w Szczecinie infrastruktury dla terminalu kontenerowego była najbardziej kuriozalną. Kilka lat temu na wyspie Ostrów Grabowski powstał terminal o zawrotnej zdolności przeładunkowej 50 tys. TEU (kontenerów jednostkowych) z opcją wzrostu w ciągu 10 lat do 80 tys. TEU. Dziś, gdy najbardziej liczy się czas w jakim kontener dotrze do adresata, decyzję o budowie terminalu z dala od morza, do którego prowadzi intensywnie zamulany tor wodny, zimą często blokowany zatorami lodowymi, trudno uznać za racjonalną. W tym samym czasie zdolności przeładunkowe terminali kontenerowych w Trójmieście przekroczyły 3 miliony TEU rocznie i co bardzo ważne ich budowa, czy rozbudowa odbywała się i nadal odbywa wyłącznie ze środków własnych inwestorów.

Więcej w papierowym wydaniu gazety

Andrzej Sokołowski

KOMENTARZE
le... - Pasożyt
2013-03-13 16:40:51  |  IP: 91.65.105.*
W końcu odważny artykuł mówiący jasno, że szczeciński port jest jednym wielkim pasożytem na porcie świnoujskim! Swoją drogą zadziwia fakt, że Prezydent Miasta siedząc w zarządzie Portów Szczecin Świnoujście przyzwala na to. To pogłębianie toru wodnego do samego Szczecina jest jednym wielkim absurdem, gdy po drodze znajduje się pełnomorski Port Świnoujście, ten miliard powinni dać na mordenizacje tego portu, bo i tak kasa z przeładunków idzie do wspólnej kieszeni, niestety. Ale z obserwacje przeszłości wiadomo że tak się nie stanie bo Szczeciniaki nie przeżyją, jeśli coś nie będzie u nich, nie ważne czy to rozsądne ekonomicznie czy nie.
Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Rej.telefoniczna: wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

·       porady prawne, reprezentacja przed sądami,

·       spadki, podział majątku

·       wspólnoty mieszkaniowe, nieruchomości,

·       mediacje

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2

(wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340   

   e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

 

 

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski