09.10.2024 6:02
Wykorzystać w pełni potencjał turystyki rowerowej.
Marszałkowie Województw proponują zmiany w przepisach
Pomorze Zachodnie, dzięki tworzeniu spójnej sieć tras rowerowych pokazuje, jak wydłużyć sezon turystyczny i skutecznie zachęcać do poznawania regionu. Dane z rowerowych liczników rejestrują średnio milion przejazdów rocznie. Zmiana jest widoczna, ale budowanie nowej infrastruktury nie należy do najłatwiejszych zadań. Aby usprawnić ten proces – również w innych polskich regionach – potrzebne są nowe rozwiązania legislacyjne. Propozycje potrzebnych zmian są tematem dyskusji Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP oraz Konwentu Marszałków Województw RP, który we wrześniu przyjął stanowisko w sprawie budowania tras rowerowych na terenach leśnych.
Standardy Pomorza Zachodniego
Województwo Zachodniopomorskie dziesięć lat temu rozpoczęło wdrażanie „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego”. To jeden z flagowych projektów Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego. Docelowo ma powstać 1500 km tras rowerowych, łączących największe miasta, dworce kolejowe, zabytki i atrakcje turystyczne.
– Tworzymy wyjątkowy na skalę europejską produkt turystyczny, zachęcając turystów do odwiedzenia Pomorza Zachodniego. Nasze trasy są bezpieczne, dostępne i atrakcyjne krajobrazowo. Nie byłoby tego sukcesu bez dobrej współpracy z partnerami społecznymi i lokalami samorządami, które mocno zaangażowane są w to przedsięwzięcie. Naszymi doświadczeniami chcemy dzielić się z innymi regionami, by tworzyć odpowiednie warunki do rozwoju tras rowerowych w całej Polsce. Temu zagadnieniu poświęciliśmy jedno ze stanowisk Konwentu Marszałów – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Na Pomorzu Zachodnim do dyspozycji rowerzystów jest pięć głównych, atrakcyjnych turystycznie tras. To wyjątkowa w skali całego trasa nadbałtycka Velo Baltica, Stary Kolejowy Szlak Rowerowy łączący Bałtyk przez Szwajcarię Połczyńską z Pojezierzem Wałeckim, Trasa Pojezierzy Zachodnich – alternatywa do Velo Baltiki, Trasa Wokół Zalewu Szczecińskiego z pięknymi widokami czy Blue Velo. Ta ostania to trasa północ – południe, która łączy Bałtyk wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i przez Pojezierze Myśliborskie z Kostrzynem nad Odrą. Warto też dodać, że odcinek Wriezen-Siekierki-Choszczno został wyróżniony (3 miejsce) w kategorii „doskonałość” w 11. edycji międzynarodowego konkursu European Greenways Award.
Do dyspozycji rowerzystów są też nowoczesne narzędzia, które pomagają planować wycieczki, np. aplikacja „Pomorze Zachodnie” (ponad 30 tys. aktywnych użytkowników) czy strona internetowa rowery.wzp.pl. Użytkownik znajdzie na nich najświeższe informacje o stanie budowanych tras, ale i propozycje wycieczek, miejsca przyjazne rowerzystom, ciekawe wydarzenia, panoramy 360 itp.
– Województwo Zachodniopomorskie tworzy standardy budowania systemu tras rowerowych w kraju, jednak jest kilka kwestii, które wymagają pilnych zmian legislacyjnych, by usprawnić ten proces. To ważne, że rozmawiamy o tym podczas Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków Województw RP. Mam nadzieję, że wypracowane rozwiązania znajdą odzwierciedlenie w ogólnokrajowych przepisach – mówi Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik, który bierze udział w pracach zespołu.
Potrzebne zmiany, by zrobić kolejny krok
Jedna z ustawowych zmian była przedmiotem Konwentu Marszałków Województw RP pod przewodnictwem Województwa Zachodniopomorskiego. Przyjęto stanowisko w sprawie wprowadzenia jednolitych zasad budowania tras rowerowych na terenach leśnych. W stanowisku czytamy:
[…] lokowanie tras rowerowych o odpowiednich parametrach na terenach leśnych natrafia na przeszkody. Brak jest jednolitych ogólnokrajowych przepisów i procedur, które umożliwiają sprawną budowę tras rowerowych na terenach objętych gospodarką leśną. Realizacja tras rowerowych obejmująca wynikający z obowiązujących przepisów proces wylesiania jest długotrwała, kosztowna i niespójna z europejskim kierunkiem zmierzającym do ograniczenia zjawiska wylesiania. Prowadzi to do tego, że inwestycje w trasy rowerowe są realizowane w oparciu o przepisy dotyczące innej infrastruktury, przez co mają zbyt niskie, bądź zbyt wysokie parametry użytkowania, nieadekwatne dla ruchu rowerowego. Samorządy zaś, są często zobowiązane do ponoszenia indywidualnie ustalanych wysokich kosztów dzierżawy. Prowadzi to do nieefektywnego wydatkowania środków publicznych.
Argumenty marszałków
Marszałkowie argumentują, że zmiany legislacyjne mogą przełożyć się na rozwój turystyki rowerowej w całym kraju, z poszanowaniem terenów leśnych. Pełnomocniczka Marszałka ds. komunikacji rowerowej Wanda Nowotarska wśród zalet proponowanych zmian wymienia taką kwestię jak: kontrolowana kanalizacja ruchu rowerowego na obszarach leśnych.
– Przede wszystkim zależy nam na przywróceniu równowagi, zachowaniu zdrowego rozsądku. Realizowane przez nas inwestycje odbywają się z poszanowaniem środowiska i lasów. Chcemy mieć możliwość wykorzystywania nieużytkowanych pasów przeciwpożarowych. Ponadto chcemy unikać sytuacji, gdy budowa drogi rowerowej wymaga wycinki drzew tylko ze względu na to, że nie ma odpowiednich przepisów – mówi Wanda Nowotarska.
Zaproponowane podczas Konwentu rozwiązania mają wprowadzić jasne procedury postępowania przy opracowywaniu dokumentacji czy zniwelować problemy wynikające z oznakowywania szlaków na drogach leśnych. Pozwalają też wprowadzić odpowiednie standardy zakresie dopuszczalności różnych rodzajów nawierzchni. Przyjęte stanowisko zostało skierowane do: Ministra Klimatu i Środowiska, Ministra Sportu i Turystyki oraz Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych – Chcemy rozmawiać o tym stanowisku z przedstawicielami lasów, ze wszystkimi zaangażowanymi stronami, by rozwiać wszelkie wątpliwości, pokazać, że te rozwiązania są korzystne dla wszystkich stron, nie niosą zagrożeń. Taka infrastruktura podnosi walory turystyczne danego obszaru, ale i zwiększa jego dostępność na wypadek pożaru lub innych zagrożeń – argumentuje Wanda Nowotarska.
Wanda Nowotarska zwraca uwagę, że obecna sytuacja utrudnia sprawne realizowanie inwestycji. Mówi o m.in. problemach pojawiających się przy oznakowaniu tras.
Jest jeszcze jedna ważna kwestia. W uzasadnieniu stanowiska Konwentu czytamy:
Obecnie, w sytuacji budowy drogi rowerowej wzdłuż drogi publicznej przebiegającej przez teren leśny, teren ten jest wywłaszczany, a drzewa niestety wycinane. Rowerzyści zyskują wówczas niekomfortową trasę poprowadzoną wzdłuż obciążanej ruchem samochodowym drogi publicznej. Tymczasem, równolegle do większości takich dróg biegną nieużytkowane pasy przeciwpożarowe, które doskonale nadają się na budowę tras rowerowych.
Realna zmiana
Zmiany ustawowe realnie mogą wpłynąć na poprawę dostępności i atrakcyjności tras rowerowych. Pokazuje to nowelizacja ustawy Prawo wodne, która umożliwiała budowę dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych. Wprowadzone zmiany przełożyły się konkretne inwestycje i rozwój ruchu rowerowego, m.in. w Małopolsce czy na Pomorzu Zachodnim. – Podobny potencjał ma budowa tras na terenach leśnych – podkreśla Wanda Nowotarska.
Zespół ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków RP obradował 1-3 października w województwie zachodniopomorskim. W trakcie spotkania wypracowano kolejne projekty stanowisk, w tym w sprawie wprowadzenia do przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz przepisów wykonawczych pojęcia „Ulicy rowerowej”. Kolejne posiedzenie Konwentu pod koniec listopada br.
Konwent Marszałków Województw RP
Konwent Marszałków Województw RP jest ciałem opiniotwórczo-doradczym, które reprezentuje interesy wszystkich 16 województw, zawiązany został w 1999 r., równolegle z powstaniem samorządu na szczeblu województwa, a jego zadaniem miało być działanie na rzecz efektywnej realizacji polityki rozwojowej i społecznej w regionach. Podczas obrad konwentu, marszałkowie województw analizują i opiniują propozycje zmian legislacyjnych oraz omawiają aktualne problemy samorządów województw. Posiedzenia kończą się wypracowaniem wspólnych stanowisk, które następnie kierowane są do właściwych urzędów i instytucji centralnych. Konwent jest organem opiniodawczo-doradczym Związku Województw RP. Obradom przewodniczy obecnie Województwo Zachodniopomorskie.
UMWZ
Podpis pod foto: Stacja Klępicz kultowe miejsce rowerzystów
MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE
GINEKOLOG - POŁOŻNIK
dr n. med. Marek Adam Brzuchalski
specjalista balneologii i medycyny fizykalnej
lekarz medycyny estetycznej
ul. Z. Herberta 6 / 4
Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695
specjalista
DERMATOLOG I WENEROLOG
dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ
► dermatochirurgia,
►onkologia skóry,
►dermatologia estetyczna
ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście
rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332
GABINET NEUROLOGICZNY
Małgorzata Frąckowiak
przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego
poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),
środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )
Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu
Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c
piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 602 158 940
COLOR DOPPLER
gabinet internistyczny
ul. MAŁOPOLSKA 51
rejestracja telefoniczna
od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00
tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63
specjalista chorób wewnętrznych
Marek Borowski
USG SERCA z kolorowym Dopplerem,
Holter - EKG (24 h),
USG jamy brzusznej,
prostaty, jąder, tarczycy
USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem
lekarz medycyny pracy
spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii
M. Krystyna Wasilewska - Zużałek
Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19
Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17
Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20
CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:
NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE
-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia
EKG - choroby serca, stawów, kręgosłupa
Rejestracja telefoniczna
GABINET GASTROENTEROLOGICZNY
Anna Popiela-Schiller
Gastroenterolog
Specjalista Chorób Wewnętrznych
Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7
Rejestracja telefoniczna
+48 501 070 827
Ernest Pyrkosz
ORTOPEDA
- profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
- wady postawy
- zespoły bólowe narządów ruchu
- leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
- badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży
Świnoujście, ul. Piastowska 60
wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00
Rejestracja telefoniczna 606 387 618
specjalista ginekolog-położnik
Maria Czajkowska
USG 4D położniczo- ginekologiczne
certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego
przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00
ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)
rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51
RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch
- porady prawne, reprezentacja przed sądami,
- spadki, sąd pracy,
- obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)
Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)
kontakt po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 91 321 93 30, 605 426 340 e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl