WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

11.07.2024 7:44

TO NIE TAK MIAŁO BYĆ

„W biznesie, tam gdzie wchodzi polityka tam się kończy zarządzanie” Nadzwyczajna sesja Rady Miasta Świnoujście z udziałem członków zarządu spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz kilkudziesięcioosobowej grupy mieszkańców, moim zdaniem nie spełniła pokładanych nadziei.

 

Wybór formy konsultacji i brak czasowych ograniczeń na wypowiedzi stały się przyczyną przejęcia inicjatywy przez gości odpowiedzialnych za realizację projektu terminala , którzy po mistrzowsku to wykorzystali, snując przez trzy godziny opowieści, podając informacje powszechnie znane od co najmniej 4 lat. Skutecznie zagadali zebranie, dosłownie, a to zgodnie z celem tej taktyki polegającej na rozgrywaniu spotkań z przeciwnikami , bez angażowania się w merytoryczną dyskusję , doprowadziło do zniechęcenia wielu słuchaczy i rezygnacji z dalszego uczestnictwa w sesji. Kolejne godziny zabrali radni w większości popierający projekt i zadający pytania tak jakby budowa terminala była już przesądzona . Jestem przekonany, że protestującym mieszkańcom Warszowa nie spodobała się taka postawa niektórych radnych, bo nie o to chodziło.

W konsultacjach społecznych obok zainteresowanych polityków i członków zarządu spółki z reguły biorą udział eksperci odpowiedzialni za przyjęty projekt. W przypadku terminala kontenerowego w Świnoujściu są nimi prof. Dariusz Zarzecki Szef Katedry Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw US, prof. Horst Linde z Instytutu Transportu Lądowego i Morskiego Uniwersytetu Technologicznego w Berlinie oraz Jerzy Wójtowicz, emeryt, były prezes C.Hartwig Szczecin. Dyskusja z ekspertami to nie to samo co spotkanie z członkami zarządu spółki zachowującymi się niczym partyjni nominaci , nadużywający słów: konieczny, strategiczny, czy racja stanu. Ekspertów ani decyzyjnych polityków na sesji nie było , nie było więc możliwości rozwiania wątpliwości co do zasadności budowy wielkiego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Członkowie zarządu portów nie skorzystali z wiedzy i doświadczenia pracowników naukowych Politechniki Morskiej (PM). Można się jedynie domyślać, że zapewne z tego powodu, że ci w większości nie podzielają optymizmu polityków. Projekt terminala uznają za czysto polityczny, ekonomicznie nieuzasadniony. Przytoczę słowa osoby niezwykle kompetentnej w sprawach gospodarki morskiej, wyróżnionej w 2022 roku przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza nagrodą Złotego Gryfa. Dr inż. Andrzej Montwiłł , Prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, wykładowca PM w Katedrze Gospodarki Morskiej i Systemów Transportowych, były prezes ZMPSiŚ (1998-2004), kilkanaście miesięcy temu napisał, cytuję:

W obecnych działaniach Zarządu Portów brak pomysłu na ich strategiczny rozwój. I tu świetnym przykładem jest terminal kontenerowy w Świnoujściu. Bo to, że mamy wystarczający potencjał do obsługi kontenerów w polskich portach morskich (skupiony w portach Trójmiasta) to fakt a prowadzone inwestycje w gdańskim porcie podniosą te zdolności o kolejny 1 mln TEU (może i więcej). Z drugiej strony mamy zmianę podejścia biznesu amerykańskiego i europejskiego do struktury łańcuchów dostaw, gdzie celem jest uniezależnienie się od Chin i powrót produkcji do obu tych kontynentów na każdym poziomie dostaw. Do tego zmiana podejścia UE do lokowania produkcji w Europie, gdzie przykładem jest Net Zero Industry Act. I jeszcze dane statystyczne wskazujące na zmianę dynamiki obrotów Europa- Azja Południowo-Wschodnia, z tej rosnącej przez lata na oscylującą wokół pewnego stanu bez perspektywy wzrostów. To rodzi pytania czy potrzebny jest nam wielki terminal kontenerowy w Świnoujściu?” (źródło Linked in).

Od wielu lat trendy w morskim transporcie kontenerów kreuje Maersk, światowy lider w morskim transporcie kontenerów. Od nowego roku wielkie kontenerowce armatorów Maersk i Hapag Lloyd operujące na liniach z Azji do Europy Północnej nie będą już wchodziły na Bałtyk. Obecnie zawijają one do 13 portów a od nowego roku będzie ich tylko 5 : Felixstove, Rotterdam, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Hamburg. Do pozostałych portów uruchomiony zostanie serwis wahadłowy, po 1 porcie na wahadle ( kontenerowce dowozowe będą obsługiwać linie tylko do jednego portu, np. Hamburg-Gdańsk). Mniejsza liczba portów zwiększy niezawodność harmonogramu. Skróci to czas tranzytu o kilka dni ponieważ po drodze statki będą się zatrzymywać w mniejszej liczbie portów. Szybki serwis bałtycki statków obejmie porty: Goeteborg, Aarhus i Gdańsk. Jest wielce prawdopodobne, że w kolejnych latach inni armatorzy zastosują identyczny lub podobny system potocznie nazwany systemem „piasty i szprych” co znacząco ograniczy ilość wielkich kontenerowców obsługujących bałtyckie porty.

Na zakończenie podam kilka liczb, które w wystarczający sposób obrazują megalomanię naszych polityków od gospodarki morskiej. W przyszłym roku roku możliwości przeładunkowe wszystkich bałtyckich terminali wyniosą 20-22 mln TEU. Roczne przeładunki od sześciu lat oscylują wokół 9 mln TEU. Polskie terminale rocznie przeładowują ok. 3 mln TEU a na koniec tego roku w wyniku rozbudowy i modernizacji ich potencjał przeładunkowy wyniesie 7 mln TEU. W Gdyni trwa postępowanie dot. wyboru inwestora budowy terminala na 2,5 mln TEU w porcie zewnętrznym. Startują 4 podmioty z listy globalnych operatorów terminali kontenerowych. Po jego zbudowaniu potencjał naszych terminali wzrośnie aż do 9,5 mln TEU przekraczając najbardziej optymistyczne prognozy, które przewidują dla nich 8 mln TEU za 20 lat. W megalomańskim programie polityków są jeszcze projekty które spotkały się z zerowym zainteresowaniem globalnych inwestorów: terminal na 2 mln TEU w Świnoujściu i dwa terminale po 1,5 mln TEU w Porcie Centralnym w Gdańsku. Gdyby i te projekty zostały zrealizowane potencjał polskich terminali osiągnie wielkość prognozowaną dla całego Bałtyku na 2045 rok. Czy Polskę stać na taką ekstrawagancję w obliczu przedstawionych powyżej trendów.

Megalomania polityków powinna mieć granice, póki co ich nie ma.

***

P.S. Kłamstwem jest stwierdzenie dyrektora ds rozwoju zarządu portów jakoby pomiędzy Hamburgiem a Świnoujściem nie było terminali kontenerowych. Są dwa terminale głębokowodne : Göteborg (w 2023r. 914 tys. TEU), Aarhus (w 2023r. 673 781 TEU) oraz jeden mniejszy Helsingborg (w 2023r. 235 017 TEU). Te trzy porty rocznie przeładowują średnio 2 mln TEU, czyli tyle na ile jest zaprojektowany terminal w Świnoujściu.

Andrzej Sokołowski 10.07.2024

KOMENTARZE
Stasiu - Terminal
2024-07-11 17:27:06  |  IP: 46.231.59.*
Terminal planuje obsłużyć 2 miliony TEU to jest około 5500 w dobie. Już dziś przejazd S3 do Szczecina to jazda w korkach a co będzie po wjeździe na S3 tirów z kontenerami?
Mieszkaniec Świnoujścia - Nie dla terminala
2024-07-11 17:07:44  |  IP: 46.231.59.*
Po powstaniu terminala zapomnijmy o jeździe samochodem do Szczecina. Już dzisiaj są korki od Parłówka, a wjazd na S3 w Szczecinie to tragedia,
𝄚𝄚𝄚𝄚ꦙ𝄚𝄚 - 𝄚𝄚𝄚𝄚ꦙ𝄚𝄚
2024-07-11 16:25:30  |  IP: 78.10.206.*
Niech sobie ci lobbyści zbudują ten port kontenerowy u swojej starej.
NIE dla TK - Robert
2024-07-11 13:56:55  |  IP: 176.221.124.*
Mówimy NIE!!! dla katarsko-arabsko-chińskiej racji stanu. Będziemy bronić i walczyć dalej o plażę na Warszowie, o zabytki: Fort Gerharda, Latarnię Morską i Falochron centralny. Będziemy walczyć o lasy i obszar Natura 2000. Dość. Ani jednego metra nie oddamy. Otwórzcie ulicę Ku Morzu. Skończcie z tą strefą ściemy!
mieszkaniec 44 wysp - mieszkaniec 44 wysp
2024-07-11 11:37:22  |  IP: 176.221.124.*
Jestem zdecydowaną przeciwniczką budowy terminala kontenerowego. NIE dla niszczenia plaży, zabytków i obszarów Natura 2000!
Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

           PIOTR KUŚNIEREK

Najlepszy z przewodników w życiu,

Najlepszy przyjaciel, który rzucał wszystko,

gdy ktoś potrzebował pomocy, oraz 

najukochańszy partner w każdym dniu.

Zmarł 06.06.2024 roku w swoim domu w Anglii.

O modlitwę za Niego w każdą miesięcznicę,

proszą ci, którzy kochają Go teraz i na zawsze.

W imieniu swoim i przyjaciół - Agnieszka Majewska

W latach 1994 -1996 Potr Kuśnierek pracował

w tygodniku "Wyspiarz"

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     specjalista

    DERMATOLOG I WENEROLOG

dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ

dermatochirurgia,

onkologia skóry,

dermatologia estetyczna

ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście

rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

  • porady prawne, reprezentacja przed sądami,
  • spadki, sąd pracy,
  • obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340      e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski