WYSPIARZ niebieski
AKTUALNOŚCI NA WYSPACH

25.03.2020 16:18

Pogłębienie toru wodnego coraz bliżej

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin, to kluczowa inwestycja dla dalszego rozwoju szczecińskiego portu. Wniesie zupełnie nową jakość w obsłudze ładunków w porcie. Jednak by przyniosła zakładane efekty ekonomiczne wymaga zaangażowania dwóch kluczowych w regionie dla gospodarki morskiej podmiotów – Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Pierwszy z nich pogłębi tor wodny na odcinku 68 km do głębokości technicznej 12,5 m, drugi zaś przystosuje akweny i nabrzeża portowe do nowej głębokości i większej ilości towarów.

 

Kwestią najistotniejszą jest przystosowanie infrastruktury obu portów do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego i otwarcie szczecińskiego portu na znacznie większe jednostki, co z kolei pozwoli na znaczne zwiększenie konkurencyjności obu portów oraz działających na ich terenie firm – mówi Krzysztof Urbaś, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

By tak się stało niezbędne jest zapewnienie zanurzenia eksploatacyjnego na poziomie ok. 11,3-11,5 metra. Obecnie port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9,5 metra, jednak nie zawsze, bowiem wiele zależy od stanu wody na Odrze. Taka sytuacja całkowicie uniemożliwia zawijanie najpopularniejszych dziś jednostek typu handymax, o nośności powyżej 40 tys. ton i tym samym zmniejsza konkurencyjność portu w relacji do Świnoujścia, Gdańska, Gdyni oraz innych portów bałtyckich.

Jeśli zaś chodzi o inwestycje realizowane przez Zarząd Portu, te koncentrują się w porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym z nich niezbędna jest modernizacja nabrzeża Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m. Budowane też będzie nowe nabrzeże Norweskie, a w przyszłości być może nabrzeże Duńskie, które zamknie tę część kanału. W tym rejonie będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów. Te trzy nabrzeża od strony zachodniej zapewniają dostęp do terenów na Ostrowie Grabowskim, który będzie zagospodarowany w następnej kolejności. Z kolei w Basenie Kaszubskim powstanie m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie.

Prace inwestycyjne mają być wykonane do końca 2023 r., co wiąże się z realizacją unijnego dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz z programu Łącząc Europę (CEF). Umowy dla najważniejszych inwestycji, bezpośrednio związanych z modernizacją i pogłębieniem toru wodnego Świnoujście - Szczecin zostały podpisane 20 grudnia ub. roku. Łączna kwota wsparcia z POIiŚ to 436 mln zł, a z CEF, dodatkowe 134 mln zł, co daję łączne wsparcie w wysokości 570 mln zł. Na początku marca br. Zarząd Portu ogłosił przetargi na roboty budowlane dla obu tych inwestycji. Termin składania ofert wyznaczono dla Kanału Dębickiego na 8 maja br. oraz na 15 maja br. dla Basenu Kaszubskiego.

Z całą pewnością realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie Szczecin. Może zmienić także strukturę ładunków w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych. (Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ SA)

 

KOMENTARZE
Andy - Porty
2020-03-27 14:27:26  |  IP: 178.235.147.*
Twór o nazwie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście od swojego powstania ma zasadniczo jeden cel- niedopuścić do takiego rozwoju świnoujskiego portu , który zagrażałby konkurencyjności portu w Szczecinie. Za komuny było centralne zarządzanie portami w ramach Zjednoczenia Portów Morskich. Potem powstały Zespół Portowy Szczecin i Świnoujście oraz Zespół Portowy Gdańsk Gdynia. Po różnych kolejnych przekształceniach w 1998 roku powstał ZMPSiŚ jako spółka skarbu państwa (udział Świnoujścia w spółce wynosi 0,155%). Mimo ogromnych nacisków szczecińskiego lobby nie powstał wspólny zarząd portów Gdańsk i Gdynia. Próby działania na rzecz usamodzielnienia się portu w Świnoujściu były nieskuteczne, głównie z uwagi na siłę szczecińskich polityków, w tym posłów oraz kompletny brak zainteresowania tematem ze strony władz naszego miasta. W efekcie na przełomie wieków uchwalono, że to Szczecin będzie głównym portem zachodniego wybrzeża. Wbrew oczywistym argumentom przeciw, zdecydowano o budowie terminala kontenerowego w Szczecinie. Marzono o wielkim terminalu i wielkich kontenerowcach (4 tysiące TEU) o długości do 260 m mimo, że fachowcy ostrzegali o maksymalnej wydajności w tym korytarzu transportowym na poziomie 100 tys. TEU rocznie w perspektywie 30-40 lat. Wymyślono pogłębienie o 2m i poszerzenie w dnie toru wodnego o długości 70 km. Realizację modernizacji rozpoczęto w 2000 roku, a potrwa ona jeszcze z 6 lat. Koszt to kilka miliardów złotych. W międzyczasie zaczęto budować dużo większe kontenerowce, dzisiaj już przeszło 23 tysiące TEU, o długości aż 400 metrów. Efektem modernizacji toru wodnego nie będzie więc uczynienie ze Szczecina wielkiego portu kontenerowego, ale zasypywanie Zalewu Szczecińskiego. By nieco przysłonić wstydliwy temat jeden z wybitnych szczecińskich posłów wymyślił Terminal Kontenerowy im. Jarosława Kaczyńskiego w Świnoujściu na aż 1,5 miliona TEU. Obok Terminala LNG im Lecha Kaczyńskiego. Temat z radością podchwycili posłowie i radni PO, PiS i inni. Znalźli się eksperci, którzy temat podchwycili i co nieco zarobili. Wracając jednak do tematu. Modernizacja toru wodnego to m.in. przemieszczenie 20 mln m3 piasku i namułów a następnie co roku 1mln m3. Po zasypaniu zachodniej części polskiego zalewu piachem i błotem (tym w którym toną orły bieliki) pochodzących z okresowego pogłębiania toru (mielizny Osiecka i Rzepczyńska) teraz będzie zasypywana część wschodnia od wyspy Chełminek. Nie trudno obliczyć, że za mniej więcej 30 lat zalew będzie płytkim stawem o głębokości ok 0,5 m z głęboką rynną wiodącą do "morskiego" Szczecina. Koniec z łowieniem ryb, z żeglarstwem , itd. Ciekawe, co na to świnoujskie morszczachy publicznie zabierające głos na temat gospodarki morskiej, wodnej turystyki wodnych sportow itp.
Tytuł
Podpis
Treść
Komentarze są opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Więcej informacji
SKONTI
Wulkanizacja

Sprzedam w dobrej cenie znakomite lokale użytkowe w centrum miasta Świnoujście . Pierwsze piętro na wprost schodów w Pasażu Centrum od ul. Armii Krajowej. Powierzchnia jednego lokalu 28,6 m2, a drugiego 19,1 m2 z możliwością połączenia w jedno duże pomieszczenie ( pomiędzy lokalami jest wykonana niedawno ścianka działowa). Telefon 601 77 92 54

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Świnoujście, ul. Boh. Września 6, wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

Gabinet stomatologiczny

Lek. stom. J. Burzyńska-Kowalska

  • kompleksowe leczenie stomatologiczno-protetyczne, wybielanie zębów, periodentologia, zabiegi z medycyny estetycznej

                Godziny przyjęć

od poniedziałku do czwartku godz. 11:00- 15:00

tel. 91 321 85 70, 604 081 631

Świnoujście, ul. Monte Cassino 2

    

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Świnoujście, ul. Sikorskiego 2 (obok apteki "Arnika")

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

  • porady prawne, reprezentacja przed sądami,
  • spadki, sąd pracy,
  • obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340      e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

WYSPIARZ niebieski