Foto: J. Piórski
Koncert rozpoczął wykonaniem bardzo rzadko granymi utworami J.S. Bacha: Ricercare a 6 z pierwszej części zbioru „Musikalisches Opfer”, wymagający doskonałej techniki gry. Zagrał znakomicie. Następnie wysłuchaliśmy Chiacony Partity d-moll na skrzypce solo transkrypcji organowej Wilhelma Middelschulte. Słuchając tego utworu miało się wrażenie, że rzeczywiście grają skrzypce wraz z orkiestrą w tle. Był to popis wirtuozerii maestra. W 14-letniej historii festiwalu oba te utwory zagrane były po raz pierwszy.
Po czterech Chorałach z op.122Johannesa Brahmsa artysta przeniósł słuchaczy w zupełnie inną epokę muzyczną, wykonał bowiem we własnej transkrypcji organowej trzy tańce z baletu Igora Strawińskiego „Pietruszka”:Taniec ruski, Pietruszka i Zapusty w Petersburgu,a zagrał je z iście słowiańską fantazją.
Niepisaną tradycją festiwalu jest wykonanie przez maestra improwizacji organowej na zadany przez publiczność temat. Spośród kilku propozycji publiczności wybrał i wykonał improwizacją na temat Fugi d-moll J.S. Bacha. T.A. Nowak podjął ten temat i rozpoczął go kilkoma taktami Toccaty d-moll, temat ten pojawiał się w fudze, pomiędzy elementami jazzu. Improwizację zakończył początkiem Toccaty. Takiej improwizacji na festiwalu jeszcze nie słyszeliśmy. Zamknęła ona klamrą koncert, który należało zatytułować właśnie: od Bacha do Bacha.
Nic więc dziwnego, że występ artysty publiczność nagrodziła długo trwającą owacją na stojąco.
Więcej w papierowym wydaniu gazety.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl