WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

18.03.2009 10:58

Inwestycja NATO w świnoujskim porcie

Przebudowa portu wojennego w Świnoujściu trwa już od kilku lat. Modernizacja ta została ujęta w programie inwestycyjnym NATO i została uznana za jedno z priorytetowych zadań MON (druga po koszarach bałtyckich w Szczecinie stacjonarna baza, aspirująca do gotowości bojowej NATO w zachodniopomorskim).

Inwestycja ta miała objąć: pogłębienie toru wodnego, budowę nowej obrotnicy statków między Kanałem Mielińskim , a Świną, unowocześnienie nabrzeża MP 77, budowę drogi dojazdowej i lądowiska dla helikopterów.Na wykonanie tej inwestycji przetarg wygrało konsorcjum ze szczecińskim ENERGOPOLEM na czele. Prace, których koszt wyceniono na ponad 200 mln zł miały być zakończone w grudniu 2008 roku. Tak się jednak nie stało, a to z powodu spółki energetycznej, która na długi czas sparaliżowała prace przy modernizacji nabrzeża.  Na jakim obecnie etapie jest modernizacja świnoujskiego portu wojennego i kiedy ostatecznie zostanie zakończona – o to zapytaliśmy w Departamencie Prasowo – Informacyjnym MON i taką oto otrzymaliśmy odpowiedź:

 -Z uwagi na zły stan techniczny bliźniaczych słupów przekroczeniowych rzeki Świny oraz w związku z koniecznością zapewnienia drugostronnego zasilania aglomeracji miejskiej, ENEA Operator uruchomiła w 2008 roku inwestycję związaną z przebudową linii zasilania energetycznego Miasta i Portu Wojennego ŚWINOUJŚCIE. W pierwszym etapie została wykonana linia kablowa pod dnem rzeki Świny, a w drugim etapie w br. zostanie przebudowana linia napowietrzna wraz z wymianą słupów przekroczeniowych.Modernizacja nabrzeża wiąże się technologicznie z wbijaniem ścianek szczelnych i pogrążeniem pali. Pracom tym zawsze towarzyszą wstrząsy, które mogłyby się przenosić na sąsiadujące obiekty i budowle portowe w sposób stosunkowo łatwy z uwagi na właściwości gruntu w rejonie prowadzonych inwestycji. Z tego powodu m.in. zmieniono technologię pogrążania pali na bezwstrząsową oraz zatrzymano roboty kafarowe w rejonie słupa energetycznego do czasu zakończenia robót przez ENEA Operator, tj. do maja/czerwca br (wg informacji ENEA). Jeżeli termin zostanie przez ENEA Operator dotrzymany, to inwestycja NATO zostanie zakończona do 31.12.2009r.

  Budowa obrotnicy natomiast znajduje się w końcowej fazie realizacji i niebawem nastąpi jej odbiór końcowy i przekazanie do użytkownika. Po zakończeniu pogłębiania toru wodnego i wykonaniu obrotnicy okrętów, znacznie poprawią się warunki dla ruchu statków.

 

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl