WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

19.04.2024 8:57

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z decyzją lokalizacyjną wojewody

Kolejny ważny krok w realizacji terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał właśnie decyzję lokalizacyjną dla tej inwestycji. Decyzję wydał Wojewoda Zachodniopomorski, Adam Rudawski.

 

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

 -Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest strategiczną inwestycją zarówno w obszarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa państwa. Należy do jednych z najważniejszych projektów inwestycyjnych w naszej gospodarce morskiej. Trzeba zaznaczyć, że cały proces zaczynamy praktycznie od początku. Jednak jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, że liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie. Bez wątpienia, to wielka szansa na rozwój polskiej gospodarki morskiej – podkreśla wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.

 ZMPSiŚ SA stworzył ogólne ramy koncepcji terminalu przyjaznego środowisku. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Zgodnie z taką ideą wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. 

 Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu, którego lokalizacja ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, 17.04.2024

***

Pomimo społecznych niepokojów i sprzeciwu większości społeczności lokalnej Świnoujścia, braku ekonomicznego uzasadnienia i sensu niszczenia obszaru Natura 2000 nadal trwają działania obecnie rządzących w kierunku wybudowania jednak terminala kontenerowego w Świnoujściu. Tej inwestycji sprzeciwiają się również Niemcy w obawie o środowisko naturalne wyspy Uznam i turystykę tego przygranicznego regionu. Przy tym od razu pojawiają się głosy, że niemieccy sąsiedzi krytykują z powodów ekonomicznych inwestycję próbując chronić w ten sposób swoje terminale. A czy podnoszący te argumenty nie rozumieją, że obawy o środowisko Natury 2000 to zasadniczy powód w świecie w którym na potęgę niszczy się naturę? Jeśli ta inwestycja nie przyniesie spodziewanych efektów (a wiele na to wskazuje, co wielokrotnie na naszych łamach udowadniał Andrzej Sokołowski) to bezpowrotnie zniszczona zostanie plaża na Warszowie i okoliczne środowisko naturalne. Z pozycji "warszawki", czy Szczecina to nie jest ważne, gdyż ci ludzie tu nie żyją. Szkoda tylko, że nie mają świadomości i pełnej wiedzy co moim zdaniem dyskredytuje ich jako rządzących.

KMN


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl