WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

17.05.2022 9:00

Port Jachtowy im. Jerzego Porębskiego

W sobotę 21 maja 2022 r. odbędzie się ceremonia nadania Portowi Jachtowemu imienia Jerzego Porębskiego oraz odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej patronowi portu . Przy okazji tak ważnego wydarzenia warto przypomnieć niektóre z faktów dotyczących powstania i rozbudowy portu jachtowego w Basenie Północnym.

 

Dziś mało kto pamięta, że w drugiej połowie lat 90- tych ub. wieku wśród naszych samorządowców byli liczni reprezentanci określonych grup interesów, którzy podejmowali działania, by pomysł zbudowania w tym miejscu miejskiej mariny nie doczekał się realizacji. Jedni widzieli w tym miejscu terminale przeładunkowe inni bazę holowników i port barkowy a całkiem liczna grupa lobbowała w tym miejscu za wielkimi wieżowcami, hotelami i apartamentowcami z przypisanymi do nich przystaniami. Byli i tacy, którzy chcieli na tym terenie założyć … stadninę koni. By zniechęcić zwolenników portu jachtowego rozpowszechniano fałszywe informacje o zalegających na dnie basenu minach i beczkach z toksycznymi substancjami zatopionymi przez opuszczających miasto żołnierzy radzieckich. Przez kilka lat trwała licytacja, kto wymyśli bardziej absurdalny pomysł zagospodarowania rejonu. Łącznie zaprezentowano ponad 15 koncepcji.

Dzięki determinacji kilku osób w kwietniu 2000 roku Zarząd Miasta podjął decyzję o uruchomieniu w Basenie Północnym ogólnodostępnej, miejskiej przystani jachtowej. Merytorycznymi argumentami przekonano do tego projektu większość radnych, dzięki czemu możliwe było w krótkim czasie przystąpienie do realizacji zadań określonych w harmonogramie przedsięwzięcia. O tym jak wielkie było poparcie świnoujścian dla tego projektu świadczy duża ilość osób i lokalnych firm angażujących się od początku w różnego rodzaju mniejsze czy większe zadania. Dzięki nieocenionej pracy saperów i nurków 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, którzy zaledwie w ciągu kilku tygodni dokonali saperskiego rozpoznania a następnie oczyszczenia części lądowej i dna basenu oraz pomocy i poparcia dla tego projektu ze strony władz wojewódzkich i ZOZŻ szybko uzyskano niezbędne dokumenty tymczasowo dopuszczające Rejon Basenu Północnego do użytkowania. Otwarcie przystani jachtowej było bardzo uroczyste. 21 lipca 2000 roku po raz pierwszy do portu zawitały jachty (67 jednostek) uczestniczące w XXXVI Etapowych Regatach Turystycznych (ERT). Był festyn, koncert szantowy, sztuczne ognie, zabawa do rana. O naszym porcie było głośno w radiu i telewizji. W prasie krajowej i zagranicznej.

Już w drugim roku funkcjonowania (2001r.) Świnoujście stało się drugim po Gdyni centrum żeglarstwa morskiego. Ilość imprez zaskoczyła największych optymistów. Regaty Dni Morza, Etapowe Regaty Turystyczne, Regaty Gryfa Pomorskiego, Regaty Wiatraka, Regaty Czterech Zakątków, Regaty Unity Line, Bałtyckie Regaty o Puchar Promu Polonia, Żeglarskie Morskie Mistrzostwa Polski, Międzynarodowy Zlot Jachtów, Regaty Pokoju. W kilku kolejnych latach dochodziły nowe imprezy. Świnoujście stało się miastem przyjaznym żeglarzom , miastem skutecznie wykorzystującym żeglarstwo do swojej promocji.

Po zmianie władzy samorządowej w listopadzie 2002 roku nastąpił zwrot w polityce względem portu jachtowego. Ogłoszono potrzebę sprzedaży nieruchomości gruntowych Basenu Północnego, wstrzymano prace porządkowe, rozbiórkowe i remontowe. W 2004 roku zarządzanie przystanią przekazano na rzecz OSiR Wyspiarz wciąż jednak poszukiwano potencjalnych inwestorów zdolnych do zagospodarowania działek wystawionych na sprzedaż.

Zmiany w postrzeganiu Basenu Północnego dokonały się po 2010 roku, w trakcie opracowywania planu zagospodarowania przestrzennego. Wprawdzie nie zrezygnowano ze sprzedaży deweloperom terenu wzdłuż ulicy Jachtowej, ale w wyniku działań żeglarskiego środowiska uzyskano korzystne zmiany w zapisach planu czyniących ten rejon możliwym do zagospodarowania także jako mariny.

W kolejnych latach systematycznie oddawano do użytku obiekty zaplecza socjalnego , zmodernizowane nabrzeża z pomostami wyposażonymi w odnogi cumownicze, postumenty elektryczne i poboru wody. Uruchomiono stację paliw i punkty odbioru Ścieków sanitarnych. Jednak wciąż daleka była droga do zrealizowania wszystkich zapisów planu zagospodarowania (przyjętego 19.12.2013r.) w zakresie niezbędnym do uzyskania przez port statusu mariny.

Dziś nadal czekają na rewitalizację zabytkowe budynki dawnej stoczni a na ucywilizowanie stepowe nieużytki wykorzystywane przez niemieckich turystów jako dzikie, choć płatne, pole karawaningowe.

Ostatni koncert - benefis Jurka Porębskiego odbył się 16 sierpnia 2019 roku, na jego życzenie w starej, zabytkowej,postoczniowej hali warsztatowej przy ulicy Jachtowej, dla której obowiązujący od lat plan zagospodarowania przewiduje m.in. funkcję sali koncertowej. Miejmy nadzieję, że patron świnoujskiego portu jachtowego sprawi, że obecne i przyszłe władze samorządowe zechcą zrealizować zapisy tego planu tak, by Świnoujście doczekało się mariny na europejskim poziomie jeszcze w tym dziesięcioleciu.

W 2024 roku odbędzie się najbliższa edycja zlotu żaglowców The Tall Ships’ Races na Bałtyku. Impreza zakończy się 5 sierpnia w Szczecinie i paradą na Zatoce Pomorskiej. Świnoujście z racji swojego położenia przyjmie setki jachtów a także żaglowców. Pozostaje mieć nadzieję, że jubileuszowy 25 sezon żeglarski świnoujskiego portu jachtowego stanie się przełomowym w jego rozwoju.

 

Andrzej Sokołowski (Koordynator projektu: Uruchomienie portu jachtowego w Basenie Północnym w Świnoujściu, 2000r.)

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl