WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

Wizualizacja ZMPSiŚ

17.01.2022 8:47

MEGALOMANIA HAMUJE

W ramach programu „Polski Ład” rząd PiS deklarował budowę ogromnej infrastruktury w portach Gdańska, Gdyni i Świnoujścia, której zrealizowanie kilkakrotnie zwiększyłoby ich dzisiejsze zdolności przeładunkowe. Program powstał w oparciu o opinie opłaconych przez władzę ekspertów, bez uwzględnienia zdania fachowców z branży portowej i z pominięciem zdania lokalnych społeczności. Czy taki program, w którym przeważały wygórowane ambicje partyjnych funkcjonariuszy, a także głosy niektórych nieświadomych bądź niedoinformowanych samorządowców mógł zakończyć się powodzeniem ? W państwie gdzie steruje się gospodarką w sposób nakazowo-rozdzielczy zapewne tak, ale tam gdzie mamy wolny rynek już nie. Z tych wielkich projektów jedynie jeden ma szansę zostać zrealizowany.

 

W Gdyni zaplanowano zalądowienie 150 ha Zatoki Gdańskiej i budowę w porcie zewnętrznym wielkiego terminala kontenerowego o planowanej zdolności przeładunkowej 2,5 mln TEU. Prawie natychmiast po ogłoszeniu zaproszenia dla inwestorów, z których wybrany zostanie podmiot , który zaprojektuje, zbuduje oraz zajmie się jego eksploatacją przez 30 lat, zgłosiły się dwa konsorcja i dwie firmy, wszystkie wiele znaczące na światowym rynku przeładunków portowych.

Meridiam Eastern Europe Investments SAS – inwestor finansowy oraz Gdynia Terminal Holding SAS za którą stoi francuski gigant liniowy CMA CGM; Hutchison Ports Poland będąca własnością CK Hutchison Holding (52 porty w 26 krajach na 5 kontynentach) oraz Port of Felixtoneve Limited; International Container Terminal Services Ins z Filipin (działa w 11 krajach na 4 kontynentach); Mata Engil Central Europe PPP Road (budownictwo i zarządzanie infrastrukturą w 19 krajach na 4 kontynentach). Wyłonienie partnera nastąpi jesienią obecnego roku.

W Gdańsku po zalądowieniu 410 ha Zatoki Gdańskiej miał powstać flagowy projekt „Polskiego Ładu” Port Centralny (planowany termin ukończenia 2029r., 100 mln ton przeładunków rocznie, 19 km nabrzeży, 8,5 km falochronów). Konkurs ogłoszony we wrześniu 2020 r nie spotkał się z zainteresowaniem inwestorów , nie udało się znaleźć partnerów do tego zadania i po upływie roku projekt został skierowany do „szuflady”. W Gdańsku dokonano analizy przyczyn niepowodzenia projektu, na poważnie potraktowano słuszne argumenty oponentów i zdecydowano by obecnie tego projektu nie forsować, bo promowanie czegoś na siłę staje się antyreklamą.

W Świnoujściu planowany jest terminal kontenerowy na 2 mln TEU w porcie zewnętrznym. Mimo upływu blisko 3 lat i kilku zaproszeń dla inwestorów brak jest zainteresowania projektem przez poważne firmy morskiego rynku przewozów kontenerów. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wciąż się nie poddaje i po porażce zaczyna procedurę od nowa. I tak w kółko. Zgłaszają się firmy o których wstyd wspominać , bo ich potencjał jest zbyt mały by sprostać wymaganiom. Firmy te wykorzystują zaproszenie jako reklamę. ZMPSiŚ nie przyjmuje do wiadomości żadnych argumentów wprost opisujących ten projekt jako pozbawiony sensu. To taka zabawa, by przypodobać się rządzącym, bo inaczej tego nazwać nie można. Dodać jeszcze trzeba, że prezesowi ZMPSiŚ śni się kolejny terminal w porcie zewnętrznym, terminal uniwersalny, ale o tym pisałem już wcześniej.

Andrzej Sokołowski


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl