WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

27.01.2021 18:35

Wraki znikają z naszych ulic

W ostatnich tygodniach świnoujska Straż Miejska zgłosiła do usunięcia z ulic i parkingów kolejne szpecące wraki samochodów. Na swoją kolej czeka kilkadziesiąt aut, niszczejących na parkingach. W najbliższym czasie i one zostaną odholowane. To tylko jedna z odsłon walki służb miejskich z kłopotliwymi zawalidrogami. Urzędnicy przekonują również właścicieli wraków, że utylizacja aut we własnym zakresie może przynieść korzyści.

 

- Mamy „na liście” 35 potwierdzonych wraków, które w najbliższych tygodniach przestaną blokować niezwykle cenne w naszym mieście miejsca parkingowe - mówi Rafał Marciszewski ze Straży Miejskiej w Świnoujściu. - Kosztami holowania oczywiście obciążeni zostaną ich właściciele. Aktualna stawka za holowanie auta do 3.5 tony wynosi 440 zł.

Usunięte z terenu miasta, porzucone wraki trafiają na parking przy ul. Grunwaldzkiej. Niestety, jest ich tak dużo, że zaczyna tam brakować miejsca. Rozwiązaniem będzie uruchomienie dodatkowego terenu na prawobrzeżu, gdzie tymczasowo trafią porzucone przez właścicieli samochody. Następnie zostaną zezłomowane.

Nieużywany pojazd może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza, ale nie jest to procedura, którą można przeprowadzić błyskawicznie (chyba, że pojazd stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi). By była skuteczna, trzeba spełnić kilka warunków. Definicję wraku samochodu wskazują przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Według nich, wrak samochodu to pojazd porzucony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd w stanie wskazującym na to, że nie jest używany. By zostać odholowany, wrak musi stać na drodze publicznej, w strefie ruchu lub w strefie zamieszkania. Jeśli Straż Miejska zidentyfikuje właściciela pojazdu, wysyła stosowny monit. Wówczas właściciel ma od 3 do 14 dni na rozwiązanie problemu. Jeśli w tym terminie nic nie zrobi, wtedy służby miejskie podejmują dalsze kroki. Gdy pojazd zostanie odholowany na miejski parking, dopiero po sześciu miesiącach może zostać zutylizowany na wniosek gminy. To jednak długotrwałe i najgorsze z możliwych rozwiązań. Dlaczego? Sprawę wraku posiadacz auta może załatwić bowiem dużo szybciej i to z korzyścią dla siebie, o czym właścicieli porzuconych pojazdów informują miejscy urzędnicy. Kiedy auto nie nadaje się już do użytku, właściciel może zlecić usługę demontażu specjalistycznym firmom, które odbiorą pojazd za darmo, a w niektórych przypadkach, zależnie od stanu, odkupią go za niewielkie pieniądze. Firmy takie oferują usługi na terenie całego województwa zachodniopomorskiego. Odbiór aut następuje ze wskazanych miejsc bezpośrednio do stacji demontażu. Firmy wystawiają także niezbędne dokumenty uprawniające do wyrejestrowania pojazdu.

- To skuteczne i najszybsze rozwiązanie, do którego przekonujemy właścicieli porzuconych samochodów – mówi Beata Tułodziecka-Terenda, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa Urzędu Miasta. – Interwencja gminy nie byłaby konieczna, gdyby posiadacze aut zlecali ich utylizację we własnym zakresie. A tak koszty musimy ponosić wszyscy.

Informacje o podmiotach działających na terenie naszego województwa otrzymacie Państwo w Wydziale Ochrony Środowiska i Leśnictwa Urzędu Miasta, pod nr tel. 91 327 86 41 w godzinach pracy urzędu.

Tekst: BIK UM Świnoujście


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl