- Na wizerunek miasta – oprócz samego wyglądu budynków - duży wpływ ma zagospodarowanie zarówno terenów publicznych, jak i prywatnych posesji – wyjaśnia Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. - Uchwała krajobrazowa ma na celu poprawę wizerunku naszego miasta poprzez uporządkowanie różnych elementów występujących w miejskiej przestrzeni. Wśród nich są tablice i urządzenia reklamowe. Ale także np. ostatnio zalecane przez nas wzory tabliczek z numerami budynków.
Zapisy uchwały dotyczą zarówno istniejących już reklam i szyldów, jak i tych nowych. Ich właściciele mają sporo czasu, by dostosować się do zasad i warunków określonych przez uchwałę krajobrazową. To 12 miesięcy w przypadku tablic i urządzeń reklamowych i 24 miesiące w przypadku szyldów (liczonych od 1 lipca 2020 r.). Dla już istniejących, funkcjonujących nośników i urządzeń reklamowych, które są zgodne z „uchwałą krajobrazową” urząd miasta będzie wydawał stosowne oznaczenia. Natomiast dla nowych - planowanych do umieszczenia - oznaczenia takie będą wydawane po przedstawieniu odpowiednich zgód: prawa do terenu oraz potwierdzenia zgłoszenia bądź pozwolenia na budowę.
Od kilku tygodni świnoujski urząd miasta prowadzi akcję informacyjną skierowaną do właścicieli reklam i szyldów. Urzędnicy kontaktują się z administratorami tych nieruchomości i bezpośrednio właścicielami, których istniejące reklamy naruszają ustalenia uchwały krajobrazowej. Z uwagi na skutki prawne, w tym również finansowe, które mogą ich dotknąć po zakończeniu okresów przejściowych, zostali poinformowani o stwierdzonym naruszeniu prawa.
W przypadku nowych reklam lub szyldów umieszczonych po 1 lipca 2020 r., a niezgodnych z zapisami uchwały krajobrazowej, okresy przejściowe nie obowiązują. Wobec właścicieli takich reklam czy szyldów będą prowadzone postępowania administracyjne.
Czym jest reklama, a czym szyld, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Reklama – należy przez to rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne.
Szyld – tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na lub w nieruchomości, na której ta tablica lub urządzenie się znajdują.
Przydatne linki:
Pełną treść uchwały, szczegóły nowych zasad umieszczania reklam i szyldów, można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej Miasta Świnoujście www.swinoujscie.pl zakładka “Uchwała krajobrazowa”; bezpośredni link: http://www.swinoujscie.pl/pl/contents/content/126/15384
oraz Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Świnoujście pod adresem:
http://bip.um.swinoujscie.pl/artykul/293/28712/uchwala-krajobrazowa
BiK UM Świnoujście
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl