WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

Wizualizacja ZMPSiŚ

11.09.2019 15:44

Sojusz POPiS i inni

Poniedziałkowa sesja Rady Miasta dotycząca rozszerzenia granic portu handlowego obfitowała w zwroty akcji , które wręcz wymuszają konieczność ponownego zabrania głosu.

 

Gdy przyszedł czas na opowiedzenie się za lub przeciw rozszerzeniu granic portu, co jest niezbędne dla zrealizowania/ lub nie projektu budowy terminala kontenerowego okazało się, że wielu spośród naszych radnych to osoby nieodpowiedzialne, niezdolne do samodzielnego myślenia, do zaakcentowania chociażby, że zależy im jeśli nie na przyszłości miasta to chociażby na „zachowaniu twarzy”. Dla nich wielkim problemem było nawet obowiązujące w tym przypadku głosowanie zero -jedynkowe.

Rzecz w tym, że pomysł budowy w Świnoujściu wielkiego terminala kontenerowego rozpatrywany jest od przeszło dwóch lat, że jedynym poważnym argumentem za jest to, by obok Terminala LNG im. Lecha Kaczyńskiego powstał Terminal Kontenerowy im. Jarosława Kaczyńskiego. Nie słyszałem, by ktokolwiek podważał właśnie ten argument zważywszy, że przy okazji podkreślano fakt istnienia w Gdańsku Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

Nie dziwi mnie to, że radni PiS, Grupy Morskiej i ugrupowania Janusza Żmurkiewicza tworząc wspólnotę polityczną bez zastrzeżeń przyjmują polecenia płynące poprzez „przekaźniki” z Nowogrodzkiej (?). Głosują jak im każą , ale jeśli do tego towarzystwa dołączają nie potrafiący się określić radni Platformy Obywatelskiej, to sprawa wydaje się być poważna.

Zbliżają się wybory parlamentarne, w których startuje szefowa świnoujskiej PO Elżbieta Jabłońska, będąca Przewodniczącą Rady Miasta Świnoujście. W związku z tym rodzi się pytanie, jaki sens ma głosowanie na kogoś pochodzącego z partii, która nie potrafi zająć stanowiska w sprawie obecnie najważniejszej dla mieszkańców. Radni PO muszą przecież mieć świadomość, że budowa terminala kontenerowego a następnie jego eksploatacja, nawet ze śladowej wielkości przeładunkami kontenerów, zmieni oblicze miasta na wielu płaszczyznach, szeroko wcześniej omawianych na łamach tygodnika Wyspiarz niebieski. Wspomnę więc tylko o jednej z nich.

Świnoujskie spółki portowe od lat borykają się z problemem braku pracowników, zarówno wykfalifikowanych jak i tych bez określonego zawodu. Kilkuset (według danych głoszonych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście od 600 do 1000) pracowników sprowadzonych spoza Świnoujścia zamieszka wraz z rodzinami (razem to 2,5 do 3 tysięcy osób) w naprędce zbudowanych blokowiskach lub, co byłoby tańsze i bezproblemowe (potrzebna stosowna, nocna ustawa o nacjonalizacji), w już istniejących hotelach w dzielnicy nadmorskiej. Ci ludzie przyjadą tutaj na stałe, więc o jakimś wynajmie na długie lata nie ma mowy, zresztą lokale na wynajem zajmą robotnicy (ok.200) budujących tunel. Z zamieszkaniem setek pracowników i ich rodzin łączy się zabezpieczenie wody pitnej dla miasta, któremu nagle przybyło kilka tysięcy nowych mieszkańców. Czy to nie dziwne, że akurat tym problemem rada nie miała czasu się zająć?

Co dalej świnoujski samorządzie , czy jedynym wyjściem ma być referendum w sprawie odwołania rady miasta?

Doc. Julian Warchołek

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl