WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

09.08.2019 8:01

Środowiskowy przekręt

Jak przysłowiowe grzyby po deszczu w uzdrowiskowym i wczasowym mieście także z funkcjami portowymi powstają inwestycje, które ewidentnie zakłócają utrzymywaną w Świnoujściu przez wiele lat równowagę pomiędzy sferą turystyczno-uzdrowiskową, a przemysłową. Najnowszy przykład to powstałe w 2018 r. na terenie dawnej Porta Petrol dwa naziemne zbiorniki paliwowe o pojemności 36 tys m3. Podstawą do wydania pozwolenia na ich budowę była zawierająca naszym zdaniem poważne błędy merytoryczne decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wydana z upoważnienia prezydenta przez Beatę Tułodziecką-Terenda , naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa. Wydawałoby się, że ten wydział winien stać na straży ochrony naszego wyspiarskiego środowiska, co jednak w świetle niektórych dokumentów okazuje się tylko pozorne. Do całej sprawy odniósł się zgodnie z obowiązującym prawem jeden z mieszkańców Świnoujścia. Ostatecznie po długotrwałych administracyjno- prokuratorsko-sądowych perypetiach owego mieszkańca okazało się 24 lipca br., że w tym przypadku „nie doszło do naruszenia jego praw” bowiem „brak jest jego własnego osobistego interesu, który wymagałby ochrony” . Prostymi słowy masz prawo występować w sprawach środowiskowych, ale jakby co ...to okazuje się, że jesteś osobą nieuprawnioną. Karkołomne, ale prawdziwe.

 

 

Rzecz dotyczy działki nr 209/2 przy ul, Karsiborskiej 35, obok nabrzeża 87 i nieopodal świnoujskiej oczyszczalni ścieków. Przed laty funkcjonowała tam firma Porta Petrol z 11 zbiornikami podziemnymi na olej napędowy (o łącznej pojemności 72.960 m3), Teraz po zmianach właścicielem jest Baltchem S.A Zakłady Chemiczne w Szczecinie. Właśnie ta firma po uzyskaniu w świnoujskim Urzędzie Miasta decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach orzekającej brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i otrzymaniu pozwolenia na budowę od wojewody szczecińskiego wybudowała dodatkowo na tej działce dwa naziemne zbiorniki na 36 tys m3 (jeden na 22 tys m3, a drugi na 14 tys m3). O zdanie na ten temat bynajmniej nie zapytano świnoujskich radnych....

Zaskakująca decyzja obarczona poważnymi błędami

Firma Baltchem SA Zakłady Chemiczne w Szczecinie złożyła 23 kwietnia 2017 r do Prezydenta Miasta Świnoujście wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu zdolności magazynowej Terminala Przeładunkowego w Świnoujściu ul. Karsiborska 35 należącego do wymienionej firmy. Decyzją (nr WOS.6220.1.52017.BZ) o środowiskowych uwarunkowaniach z upoważnienia prezydenta Beata Tułodziecka-Terenda, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa w orzeczeniu stwierdziła „brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na zwiększeniu zdolności magazynowej Terminala Przeładunkowego w Świnoujściu, ul. Karsiborska 35, należącego do Baltchem SA Zakłady Chemiczne w Szczecinie”

Jak dalej pisze w decyzji naczelniczka prezydent wystąpił o opinię do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie oraz do Państwowego Granicznego Inspektora Sanitarnego w Świnoujściu czy realizacja tego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. RDOŚ w Szczecinie pismem z dnia 13 czerwca 2017 r wyraził opinię, że „nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko”. Prezydent Miasta Świnoujście - jak pisze Tułodziecka-Terenda – będąc organem prowadzącym postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zdecydował, iż '”realizacja w/w przedsięwzięcia nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko”. Faktycznie w tym momencie chciałoby się rzec, że to przysłowiowa „bułka z masłem” takie dwa naziemne zbiorniki paliwowe.

W decyzji naczelnik Tułodzieckiej-Terendy czytamy dalej, że teren inwestycji jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako tereny produkcyjno-składowe. Ustalenia szczegółowe jak podaje brzmią : „funkcja terenu – teren bazy paliw do zachowania” . I tu się zaczynają poważne kontrowersje i błędy. Otóż zapis miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego przez Radę Miasta Świnoujście w tym punkcie dotyczącym tego właśnie obszaru - w zakresie kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu brzmi zdecydowanie inaczej: „zabudowa i zagospodarowanie terenu ograniczone do minimum niezbędnego dla sprawnego funkcjonowania bazy paliw” . Ktoś może powiedzieć, że przy budowie nowych 2 zbiorników chodzi przecież o zapewnienie sprawnego funkcjonowania bazy paliw. Nic bardziej mylnego, bowiem, w tym właśnie §69 dla tego terenu nie ujęto ŻADNYCH dopuszczalnych wskaźników powierzchni zabudowy. Takowe zaś ujęto w poprzedzającym i następnym paragrafie dla innych pobliskich terenów. Wskazuje to na brak możliwości rozbudowy czegokolwiek na tym terenie , które to jest „ograniczone do minimumh. Idąc tym oczywistym tokiem rozumowania bez zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czyli zgody Rady Miasta Świnoujście nic nowego na tym terenie nie powinno powstać!

Mimochodem jakby w tekście 12-stronicowej decyzji dwukrotnie pojawia się też na dalszych stronach sformułowanie, że przedsięwzięcie (czyli te dwa nowe zbiorniki do wybudowania) jest zlokalizowane w granicach Portu Morskiego w Świnoujściu. I tu pojawia się kolejny zasadniczy błąd. Otóż ustawa z dnia 3 października 2008 r o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie , udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenie oddziaływania na środowisko w artykule 75. 1 mówiącym o tym kto jest organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Określa w punkcie pierwszym, że „regionalny dyrektor ochrony środowiska w przypadku:” m.in. wydaje takie decyzje dotyczące zgodnie z podpunktem „c) przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich” . A zatem jakąkolwiek decyzję w tej sprawie na obszarach portów morskich winien wydawać Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie, a nie naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa Urzędu Miasta Świnoujście. Innymi słowy przy dwóch takich podstawowych błędach krótko mówiąc ta inwestycja powstała w niezgodzie z prawem.

W błąd wpisuje się również decyzja wydana z upoważnienia wojewody zachodniopomorskiego o pozwoleniu na budowę, choć tu już w tytule podaje się, że jest to budowa dwóch zbiorników magazynowych wraz z niezbędną infrastrukturą na terminalu Przeładunkowym przy ul. Karsiborskiej 35 w Świnoujściu na terenie portu morskiego. Zatem nie jest to enigmatyczne dość zwiększenie zdolności magazynowej jak to napisano w decyzji świnoujskiej naczelnik. Niemniej jednak w decyzji wojewody powoływano się w uzasadnieniu na decyzję Prezydenta Miasta Świnoujście z dnia 11.08.2017 r (czyli tę podpisaną z upoważnienia przez Tułodziecką-Terendę) o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko. Tę jednak decyzję jak wykazaliśmy powyżej - z uwagi na obszar morski - winien wydać Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie o czym urzędnik przygotowujący dokument z upoważnienia wojewody powinien przecież wiedzieć.

Ta niepokojąca suma błędów, która jednak przekłada się na kolejne zagrożenie środowiskowe dla Świnoujścia skłania do wysnucia podejrzeń. Czy aby to decyzyjne zagmatwanie i omijanie przepisów prawa nie jest związane z jakimiś personalnymi zależnościami? Czy nie było tak,że sprawę zgody na budowę 2 zbiorników trzeba było już przesądzić w Świnoujściu i to bez zmiany planu i decyzji Rady Miasta? Rodzi się wiele kolejnych pytań... .

Więcej w papierowym wydaniu gazety


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl