WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

11.12.2018 8:56

O modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin

Wczoraj ( poniedziałek, 10 grudnia) w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyła się pierwsza konferencja informacyjna na temat inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, na której przedstawiony został stan zaawansowania prac w projekcie. Wykonawcą inwestycji, realizowanej w trybie „Zaprojektuj i zbuduj”, jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Konsorcjum to dwie znane w świecie firmy belgijska i holenderska. O inwestycji informował Andrzej Borowiec, pełnomocnik Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zajmujący się jej realizacją i Wojciech Zdanowicz dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Wykonawców zaś prezentował Michał Rogoś kierownik interesariuszy projektu.

 

W październiku szczeciński Urząd Morski (UM) otrzymał, za pośrednictwem CUPT-u, pozytywną ocenę projektu, zawartą w raporcie niezależnych ekspertów IQR (Independent Quality Review), przesłanym do Komisji Europejskiej. Inżynier kontraktu rozpoczął już przyrodniczy monitoring przedinwestycyjny, Toczą się już także prace związane z kontraktem na wykonanie – to m. in. spotkania w sprawie koordynacji wodnego placu budowy. Wykonawca przedstawił też dyrektorowi UM do zatwierdzenia, umowy z proponowanymi podwykonawcami. Trwa teraz ich weryfikacja. Złożono już wstępny harmonogram prac projektowych, którego elementem jest wykaz wszystkich czynności i dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, a podwykonawcą inwestycji, opracowującym dokumentację projektową, zostało konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o., Tractebel Engineering S.A., International Marine and Dredging Consultants. Projektant złożył już wnioski o wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów. Przygotowywany jest również projekt robót geologicznych.

Inwestycja jest długo wyczekiwana przez całą szczecińską branżę gospodarki morskiej. Obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie trzech obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Jedna z nich przeznaczona do zalądowienia ma mieć średnicę 1800 metrów, a druga 1200 metrów.

Dzięki modernizacji toru i jego pogłebieniu maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m (obecnie jest to 9,15 m), a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu, statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld. ( w tym 1,226 mld z środków UE, a 216 mln z budżetu Państwa). Jak zaznaczał ministerialny pełnomocnik A. Borowiec (poprzedni dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie) „Pieniądze unijne teoretycznie nie są jeszcze w pełni zagwarantowane. Opinia o inwestycji jest jednak bardzo dobra więc nie ma obaw”.

Więcej w papierowym wydaniu gazety.

 

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl