WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

15.03.2018 11:31

Porady prawne

W dzisiejszym skomplikowanym świecie prawnym zamieszczamy kolejny już odcinek odpowiedzi przygotowanych przez prawników na pytania przesłane przez Internautów i Czytelników gazety.

 

Pytanie: Jechałem taksówką, a taksówkarz nie włączył taksometru po czym skasował mnie w mojej ocenie ponad miarę. Zapisałem sobie numer boczny i nazwę korporacji. Czy zwrotu nadpłaty i wyciągnięcia konsekwencji mogę się domagać od korporacji?

Zawód taksówkarza nie został wyłączony przez ustawodawcę z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, a co za tym idzie kierowca ma obowiązek prawidłowo zaewidencjonować świadczoną usługę i w konsekwencji wydać pasażerowi paragon, który jest podstawą do żądania należności z tytułu przewozu. Warto jest zwracać uwagę już na początku kursu, czy taksometr jest włączony oraz czy ustawiona na nim taryfa jest właściwa. Ciężko będzie Panu domagać się zwrotu zawyżonej w Pana ocenie opłaty, gdyż nie dysponuje Pan zapewne żadnymi dowodami potwierdzającymi, że nadpłata miała rzeczywiście miejsce.

 

Pytanie: Firma, która dostarcza mi Internet wymaga płatności z góry, a z usługi nie wywiązuje się prawidłowo. Są częste przerwy w łączach. Trudno się do nich też dodzwonić, a jak mi się udało to kazali złożyć na piśmie reklamację, na co nie mam specjalnie czasu. Jeśli w ich biurze zgłaszałem kilka razy awarie to nie powinni się sami poczuwać do zmniejszenia mi z tego tytułu opłaty?

Zawierając umowę na świadczenie usług telekomunikacyjnych warto jest zweryfikować zapisy dotyczące w szczególności takich kwestii jak: opłaty, wypowiedzenie umowy, kary umowne, prawa i obowiązku stron. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przerwy w dostawie usług wystąpiły z powodu awarii, a więc ze względu na okoliczności niezależne od operatora. Przypuszczamy, że taka sytuacja według zawartej umowy pozwala na świadczenie usługi gorszej jakości lub nieświadczenie jej wcale. Zapewne w trakcie trwania umowy jej wypowiedzenie byłoby dla Pana niekorzystne, a więc oprócz reklamacji, którą może Pan złożyć warto jest zmienić dostawcę usługi po zakończeniu umowy.

 

Pytanie: Podżyrowałem przyjacielowi sporą pożyczkę w banku. A on wziął pieniądze i wyjechał za granice nie pozostawiając na siebie żadnego namiaru. Teraz bank założył m.in. mnie sprawę o zwrot pożyczonych pieniędzy. Czy jest jakaś szansa żeby uniknąć tej spłaty?

Podżyrowanie to poręczenie, które zostało uregulowane w kodeksie cywilnym. Istotą tej instytucji jest zobowiązanie poręczyciela względem wierzyciela do spełnienia świadczenia dłużnika na wypadek gdyby on tego nie uczynił. Innymi słowy wierzyciel może dochodzić swojego roszczenia od poręczyciela zamiast od dłużnika. Jeśli dłużnik nie spełnia swojego świadczenia w terminie wynikającym z umowy pożyczki wierzyciel powinien zawiadomić o tym niezwłocznie poręczyciela. W pierwszej kolejności wierzyciel powinien poinformować poręczyciela o zaległościach dłużnika. Odpowiedzialność poręczyciela powstaje z chwilą, w której wierzyciel zażądał od niego spełnienia świadczenia, a poręczyciel jest zobowiązany spełnić to świadczenie.

 

Prawnicy

Marta Lipiec – tel.: 693 642 894

Łukasz Lipiec – tel.: 512 321 524

ul. Paderewskiego 24b, Świnoujście

kontakt@lipcowie.pl

www.lipcowie.pl

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl