Przeniesienie samochodowego ruchu tranzytowego z dróg na promy jest w wielu aspektach bardzo pożądane. Zatłoczone, wąskie drogi, stanowią podstawowe zagrożenie dla ich użytkowników, codziennie tysiące ciężarówek skutecznie niszczy środowisko. Polska dla Litwy jest jedyną drogą na Zachód, stąd już od dawna zastanawiano się jak temu zaradzić.
Pomysł uruchomienia stałej linii promowej na tej trasie nie jest nowy. W marcu 2003 roku w Świnoujściu miało miejsce spotkanie Polsko- Litewskiej Grupy Roboczej powołanej do uruchomienia połączenia żeglugowego w relacji Szczecin/Świnoujście- Kłajpeda, zaś w październiku tego samego roku delegacje rządowe Polski i Litwy na spotkaniu w Wilnie zobowiązały się do wyznaczenia operatorów tej linii i zastosowania wszelkich możliwych środków, by linia została uruchomiona 31 marca 2004 roku.
Podpisanie nowego porozumienia rodzi ze sobą kilka skutków. Zapewne nastąpi dalsza rozbudowa terminalu promowego, a do czasu zbudowania nowych promów przez MSR Gryfia zakupione zostaną kolejne już eksploatowane, dwudziestoletnie promy. Przyspieszeniu ulec musi także budowa kolejnych odcinków drogi ekspresowej S3 do Świnoujścia. W każdym razie świnoujski terminal ma szansę stać się jednym z największych na Bałtyku.
AS
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl