WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

Kolejka TIR-ów do gazoportu

19.01.2018 8:15

TIRy a TURYSTYKA

Mimo, że w poprzednim felietonie nie poruszałem problemu możliwych zagrożeń dla ruchu turystycznego w przypadku zbudowania terminalu kontenerowego, spotkałem się z twierdzeniami, że przesadzam, że to kolej będzie głównie obsługiwać transport kontenerów do i z portu. Wynika stąd wniosek, że osoby aktywnie lobbujące za terminalem, albo nie potrafią czytać ze zrozumieniem dokumentów prezentowanych przez tzw. ekspertów, albo mają z tego tytułu nadzieję na profity, albo są zbyt leniwi, by zapoznać się z treściami publikowanymi na morskich portalach, czy też na stronach Urzędu Kolejnictwa i Logistyki. Możemy być jednak pewni, że i bez terminalu kontenerowego, intensywny wzrost natężenia ruchu drogowego na S3, jako poważny problem pojawi się już za kilka najbliższych lat.

 

Po pierwsze promy morskie.

Dzisiaj w terminalu promowym codziennie odprawianych jest 11 jednostek: Polonia, Skania, Gryf, Wolin, Mazowia, Baltivia, Galileusz, Kopernik, Śniadecki, Nils Dacke, Tom Sawyer. Łącznie mogą one załadować 1075 ciężarówek i naczep drogowych. W każdej dobie taką ilość mogą przywieźć i wywieźć. W maju br. prom Kopernik zostanie zastąpiony promem Copernicus, siostrzaną jednostką Galileusza. Możliwości transportowe promowej floty wzrosną o 60 ciężarówek.

Od kilku lat notowany jest intensywny wzrost obrotów terminalu. Prognoza na 2017 roku przewidywała w świnoujskim terminalu promowym odprawę 442 800 ciężarówek, 19 450 naczep drogowych i 1 510 autokarów. Oficjalnych danych jeszcze nie opublikowano, ale zapewne ten wynik osiągnięto i to ze sporym zapasem.

Osiągnięcie wyniku 4 tysięcy ciężarówek na dobę może nastąpić szybciej niż sądzi się obecnie głównie z powodu wprowadzenia do eksploatacji nowych promów, czterech PŻM i dwóch PŻB.

W październiku ubiegłego roku podpisano protokół odbioru projektu kontraktowego nowego promu dla PŻB oraz umowę na wykonanie projektu technicznego. Pierwszy z nowych promów powinien wejść na linię na przełomie 2020 – 2021 r. W założeniu, promy dla PŻM i PŻB mają być zbudowane według takiego samego projektu. Każdy z nich ma mieć możliwość załadowania 165 TIRów. Sześć nowych promów każdego dnia obsłuży 1980 ciężarówek. Oznacza to, że na S3 , każdego dnia, pojawi się dodatkowo prawie 4 tysiące TIRów . Dodatkowo ma ulec powiększeniu liczba promów TT Line obsługujących linię do Trelleborga.

Dziś nie wiadomo ile spośród obecnie eksploatowanych jednostek nadal będzie pływało za 6-8 lat, ale możemy być pewni, że na S3 pojawi się przynajmniej trzykrotnie więcej ciężarówek niż ma to miejsce dzisiaj. Do tego ruch ciężarówek do i z terminalu promowego w ciągu dnia odbywa się okresowo i w dużych grupach, co przyczynia się do wzrostu zagrożeń dla ruchu samochodów osobowych.

Pocieszeniem może być informacja o przeprowadzeniu w dniach 12-15.12.2017r. przez Kolejowe Przedsiębiorstwo Spedycyjne pilotażowego przejazdu pociągu intermodalnego załadowanego naczepami drogowymi na trasie Świnoujście- Wrocław- Świnoujście. Wagony wypożyczyła szwajcarska Wascosa. Po modernizacji głównych szlaków kolejowych, zakupu taboru przez spółki cargo, tego typu pociągi będą, choć zaledwie w kilku procentach, alternatywą dla przewozów drogowych. Kiedy to nastąpi ? Tego nikt nie wie, ale uczyniono przynajmniej pierwszy krok w dobrym kierunku.

 

Po drugie autocysterny LNG

Terminal LNG zapewnia możliwość załadunku na autocysterny 95 tysięcy skroplonego gazu ziemnego rocznie (!) Obecnie gazoport opuszcza zaledwie tysiąc autocystern (www.cng-lng.pl), każda załadowana 18 tonami LNG. Docelowo może ich być przeszło 5 tysięcy (na drodze w obie strony 10 tys.). Ze Świnoujścia LNG transportowane jest pojazdami drogowymi nie tylko do odbiorców w Polsce, ale i na Litwę, Ukrainę, do Estonii, Czech, Węgier, Bułgarii. Zainteresowanie wykazują firmy ze wschodnich Niemiec.

W związku z projektem rozbudowy morskiego terminalu LNG przystąpiono do prac projektowych i przygotowawczych, których realizacja umożliwi przeładunek skroplonego gazu ziemnego do cystern kolejowych i do kriogenicznych kontenerów ISO, które można przewozić nie tylko naczepami w zestawach drogowych, ale także koleją. Być może za ćwierć wieku infrastruktura kolejowa będzie na tyle zmodernizowana i rozbudowana, że to kolej przejmie znaczącą część transportów LNG, zmniejszając tym samym ilość autocystern na polskich drogach. Póki co, możemy być pewni, że już w 2020 roku terminal opuści co najmniej 3 tysiące pojazdów z ładunkiem LNG.

 

Po trzecie obsługa terminali i zaopatrzenie

Nie sądzę, by kiedykolwiek policzono ile średnio na dobę ciężarówek obsługuje terminale portowe, stocznie, zakłady przetwórcze itd. Można jedynie założyć, że jest ich około 50.

W dni powszednie do Świnoujścia wjeżdża/wyjeżdża około 70 ciężarówek z zaopatrzeniem dla galerii, sklepów wielkopowierzchniowych (18), promów morskich, stacji paliwowych (benzyna, olej napędowy, olej opałowy, LPG), bazy Marynarki Wojennej, z transportem materiałów budowlanych, gazów technicznych, wyposażenia mieszkań, itd.

Andrzej Sokołowski

Więcej w papierowym wydaniu gazety.


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl