Kolejka TIR-ów do gazoportu
Po pierwsze promy morskie.
Dzisiaj w terminalu promowym codziennie odprawianych jest 11 jednostek: Polonia, Skania, Gryf, Wolin, Mazowia, Baltivia, Galileusz, Kopernik, Śniadecki, Nils Dacke, Tom Sawyer. Łącznie mogą one załadować 1075 ciężarówek i naczep drogowych. W każdej dobie taką ilość mogą przywieźć i wywieźć. W maju br. prom Kopernik zostanie zastąpiony promem Copernicus, siostrzaną jednostką Galileusza. Możliwości transportowe promowej floty wzrosną o 60 ciężarówek.
Od kilku lat notowany jest intensywny wzrost obrotów terminalu. Prognoza na 2017 roku przewidywała w świnoujskim terminalu promowym odprawę 442 800 ciężarówek, 19 450 naczep drogowych i 1 510 autokarów. Oficjalnych danych jeszcze nie opublikowano, ale zapewne ten wynik osiągnięto i to ze sporym zapasem.
Osiągnięcie wyniku 4 tysięcy ciężarówek na dobę może nastąpić szybciej niż sądzi się obecnie głównie z powodu wprowadzenia do eksploatacji nowych promów, czterech PŻM i dwóch PŻB.
W październiku ubiegłego roku podpisano protokół odbioru projektu kontraktowego nowego promu dla PŻB oraz umowę na wykonanie projektu technicznego. Pierwszy z nowych promów powinien wejść na linię na przełomie 2020 – 2021 r. W założeniu, promy dla PŻM i PŻB mają być zbudowane według takiego samego projektu. Każdy z nich ma mieć możliwość załadowania 165 TIRów. Sześć nowych promów każdego dnia obsłuży 1980 ciężarówek. Oznacza to, że na S3 , każdego dnia, pojawi się dodatkowo prawie 4 tysiące TIRów . Dodatkowo ma ulec powiększeniu liczba promów TT Line obsługujących linię do Trelleborga.
Dziś nie wiadomo ile spośród obecnie eksploatowanych jednostek nadal będzie pływało za 6-8 lat, ale możemy być pewni, że na S3 pojawi się przynajmniej trzykrotnie więcej ciężarówek niż ma to miejsce dzisiaj. Do tego ruch ciężarówek do i z terminalu promowego w ciągu dnia odbywa się okresowo i w dużych grupach, co przyczynia się do wzrostu zagrożeń dla ruchu samochodów osobowych.
Pocieszeniem może być informacja o przeprowadzeniu w dniach 12-15.12.2017r. przez Kolejowe Przedsiębiorstwo Spedycyjne pilotażowego przejazdu pociągu intermodalnego załadowanego naczepami drogowymi na trasie Świnoujście- Wrocław- Świnoujście. Wagony wypożyczyła szwajcarska Wascosa. Po modernizacji głównych szlaków kolejowych, zakupu taboru przez spółki cargo, tego typu pociągi będą, choć zaledwie w kilku procentach, alternatywą dla przewozów drogowych. Kiedy to nastąpi ? Tego nikt nie wie, ale uczyniono przynajmniej pierwszy krok w dobrym kierunku.
Po drugie autocysterny LNG
Terminal LNG zapewnia możliwość załadunku na autocysterny 95 tysięcy skroplonego gazu ziemnego rocznie (!) Obecnie gazoport opuszcza zaledwie tysiąc autocystern (www.cng-lng.pl), każda załadowana 18 tonami LNG. Docelowo może ich być przeszło 5 tysięcy (na drodze w obie strony 10 tys.). Ze Świnoujścia LNG transportowane jest pojazdami drogowymi nie tylko do odbiorców w Polsce, ale i na Litwę, Ukrainę, do Estonii, Czech, Węgier, Bułgarii. Zainteresowanie wykazują firmy ze wschodnich Niemiec.
W związku z projektem rozbudowy morskiego terminalu LNG przystąpiono do prac projektowych i przygotowawczych, których realizacja umożliwi przeładunek skroplonego gazu ziemnego do cystern kolejowych i do kriogenicznych kontenerów ISO, które można przewozić nie tylko naczepami w zestawach drogowych, ale także koleją. Być może za ćwierć wieku infrastruktura kolejowa będzie na tyle zmodernizowana i rozbudowana, że to kolej przejmie znaczącą część transportów LNG, zmniejszając tym samym ilość autocystern na polskich drogach. Póki co, możemy być pewni, że już w 2020 roku terminal opuści co najmniej 3 tysiące pojazdów z ładunkiem LNG.
Po trzecie obsługa terminali i zaopatrzenie
Nie sądzę, by kiedykolwiek policzono ile średnio na dobę ciężarówek obsługuje terminale portowe, stocznie, zakłady przetwórcze itd. Można jedynie założyć, że jest ich około 50.
W dni powszednie do Świnoujścia wjeżdża/wyjeżdża około 70 ciężarówek z zaopatrzeniem dla galerii, sklepów wielkopowierzchniowych (18), promów morskich, stacji paliwowych (benzyna, olej napędowy, olej opałowy, LPG), bazy Marynarki Wojennej, z transportem materiałów budowlanych, gazów technicznych, wyposażenia mieszkań, itd.
Andrzej Sokołowski
Więcej w papierowym wydaniu gazety.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl