Rozpoczęła koncert dwoma utworami szwedzkich kompozytorów; Najpierw sześcioma częściami z najsłynniejszego dzieła Johana H. ROMANA, 24-częściowej Suity z Drottningholm Music z 1744 roku; radosnym, rytmicznym Allegro con spirit, spokojnym, wyciszającym Andante, uroczystym w brzmieniu i rytmie Grave, pełnym zadumy Lento oraz radosnym i wirtuozowskim Allegro i Vivace. Następnie zagrała Fantazję Tomasa ABERGA – kompozytora współczesnego . Początek utworu delikatny, środkowa część to potęga brzmienia i znów delikatność i radość. W interpretacji tego utworu artystka zastosowała się do twierdzenie kompozytora, że „muzyka musi przynosić radość, nie porzucając szacunku”.
Kolejny utwór to Fantazja Nordycka Mariana SAWY. Utwór skomponowany w 1986 r. specjalnie dla Ursuli GRAHM z okazji inauguracji organów w Aremark w południowej Norwegii, w której głównym tematem była popularna pieśń norweska o wolności. Ten piękny, trudny, bo wymagający znakomitej techniki gry utwór, nowoczesny w brzmieniu, z potężnym finałem, znakomicie zagrany zachwycił publiczność i nagrodzony został gromkimi brawami.
W Toccacie Ave Maria Kaiserin Heinza B. ORLINSKIEGO U. Grahm kolejny raz pokazała kunszt techniki i wirtuozerii gry, szczególnie zachwycający w końcowej partii tego utworu.
Program koncertu kończył Finał z I Symfonii Louisa VIERVA, w którym artystka ukazała cały potencjał dźwięków świnoujskich, 90-letnich organów. Świetna rejestracja – mieliśmy wrażenie, że w tle granego utworu brzmią kościelne dzwony. Nic dziwnego, że po tak zagranym utworze publiczność owacyjnymi brawami domagała się bisu. Ursula Grahm ponownie zasiadła przy organach i na bis, fenomenalnie zagrała Toccatę z V Symfonii Ch. M. WIDORA.
M.P/foto J.P.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl