9 listopada zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego w placówkach oświatowych. Zmieniło ono całkowicie obowiązujące do tego dnia zasady pełnienia nadzoru. Wzmocniony nadzór pedagogiczny realizowany będzie poprzez dokonywanie analiz i ocen jakości działalności edukacyjnej szkół i placówek. Będzie on sprawowany w sposób planowy lub doraźny, będzie uwzględniał informacje pozyskiwane w toku nadzoru sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki.
Kurator oświaty otrzymał trzy formy nadzoru zewnętrznego: ewaluację całościową lub problemową, kontrole i wspomaganie.
Ewaluacja to badanie praktyczne i zarazem oceniające, mające na celu pomoc w usunięciu praktycznych trudności. Ma określać stopień spełniania przez szkołę lub inna placówkę oświatową wymagań stawianych przez państwo, między innymi na podstawie efektów działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jakości zarządzania i jej funkcjonowania w środowisku lokalnym. Ewaluację zewnętrzną ma uzupełniać ewaluacja wewnętrzna prowadzona przez dyrektora szkoły (placówki) we współpracy z nauczycielami.
Celem ewaluacji zewnętrznej jest ustalenie oceny spełnienia wymagań przez szkołę lub placówkę jednego z pięciu poziomów. Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania. Poziom B to wysoki stopień wypełniania wymagania; C - średni stopień wypełniania wymagania; D - podstawowy stopień wypełniania wymagania i E niski stopień wypełniania wymagania.
Ponadto, duże znaczenie przypisuje się ewaluacji problemowej, która będzie dokonywana w zakresie niektórych problemów wybranych z obszarów działalności szkoły (placówki).
Kolejna forma nadzoru to kontrola. Będzie ona ustalała przestrzeganie prawa przez szkoły (placówki) oraz organy prowadzące w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek.
Wspomaganie pracy szkół i placówek odbywać się będzie m.in. poprzez przygotowywanie i publikowanie (z wykorzystaniem strony internetowej) analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli przestrzegania prawa, a także przykładów dobrych praktyk.
Po przeprowadzonych kontrolach przez kuratorium dyrektorzy szkół i placówek oświatowych, na podstawie otrzymanego raportu, w przypadku wniosków wskazujących na potrzebę zmiany, będą zobowiązani we współdziałaniu z nauczycielami podjąć działania ukierunkowane na poprawę działalności edukacyjnej.
Więcej na ten temat w najbliższym gazetowym wydaniu „Wyspiarza niebieskiego”
W materiale wykorzystano informacje dostępne w Internecie.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl