WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

Foto: GDDKiA

23.05.2014 7:12

Odległa modernizacji drogi krajowej nr 3

Na sesjach Rady Miasta niejednokrotnie poruszana była sprawa modernizacji drogi krajowej nr 3 na odcinku Świnoujście – Goleniów. Ostatnio najczęściej w kontekście budowy terminalu LNG oraz rozbudowy bazy promowej. Warto podkreślić, że lokalna władza ocknęła się w tej jakże istotnej kwestii dopiero po naszych publikacjach.

Sprawa ta była również przedmiotem zainteresowania radnego Stanisława Bartkowiaka na jednej z ostatnich sesji. Radny apelował do prezydenta aby ten zwrócił się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z pytaniem - na jakim etapie jest przygotowanie tego odcinka i kiedy ewentualnie pojawi się ten element w planie realizacyjnym. Radny podkreślał, że inwestycje związane z budową S3 prowadzone są na południu Polski i dochodzą już do granicy z Czechami. Natomiast o odcinku Goleniów - Świnoujściu pisze się, że jest w przygotowaniu.

W tej sprawie obszernie wypowiedział się na sesji świnoujski prezydent.

- W ostatnim czasie uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Infrastruktury Sejmu, na którym dyskutowaliśmy właśnie o drogach dojazdowych do portu oraz w spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury, z udziałem wiceministra skarbu, gdzie również omawiany były temat dróg dojazdowych. Na tych spotkaniach, mówiłem o tym, że trójkę trzeba zmodernizować w taki sposób, aby można było bezpiecznie, sprawnie i szybko dojechać do Świnoujścia, do świnoujskiego portu również. Argumenty, które prezentowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, że jest za małe obciążenie ruchem na tym odcinku, dla mnie są nie do przyjęcia. Sądzę, że GDDKiA bazuje na danych z okresu wcześniejszego i zaproponowałem, żeby uzyskała informacje od armatorów (a dzisiaj jest ich trzech) ile dziennie z promów morskich, przypływających do Świnoujścia, zjeżdża tirów i ile na te promy wjeżdża, bo ten ruch jest dwustronny. To pokaże ile tysięcy dziennie tirów przemieszcza się drogą krajową nr 3. Ile samochodów zjeżdża z naszych promów miejskich to my wiemy, bo żeby aplikować o środki na dofinansowanie przepraw musimy prowadzić takie badania. To nie jest 2000 to jest już ponad 6000 dziennie. Więc mówienie, że jest mały ruch mija się z rzeczywistością. Jeszcze trzeba do tego dodać samochody z Warszowa, Wolina, Międzyzdrojów, które się tą drogą przemieszczają. To wszystko pokazuje, że ruch na tym odcinku jest naprawdę duży i nie ma żadnych argumentów, które by skłaniały do niepodjęcia decyzji o modernizacji tej drogi. Kiedyś jeszcze był argument, że nie można Parku Wolińskiego przekroczyć. Dzisiaj Park Woliński godzi się na to, żeby również tę drogę poprowadzić. Rozumie, że dzięki temu jest tam bezpieczniej dla zwierzyny, dla przyrody, bo ten ruch jest w sposób cywilizowany zorganizowany. W związku z tym uważam, że dane, które obecnie GDDKiA posiada są nie do przyjęcia i zawsze ilekroć mam możliwość mówię na ten temat , podając konkretne przykłady.

Na posiedzeniu Komisji Infrastruktury mówiłem, że na terenie bazy promów morskich dzisiaj trwa jedna wielka inwestycja, czyli nabrzeże numer 1, które przyjmie za chwilę największe promy pływające po Bałtyku, z których wyjedzie jednorazowo 130 tirów. Proszę państwa tiry wyjeżdżają z promu w ciągu 15 minut, czy pół godziny, czyli jedzie 80 tirów jeden za drugim. To dzisiaj ma miejsce. One jadą jeden za drugim. Jeżeli wyprzedzimy 10 tirów, to jeszcze będziemy mieli 70 przed sobą. Nie ma szans wyprzedzić, a próbujemy, stwarzamy ryzyko, bo to jest ryzyko, stąd wypadki na drodze numer 3. Tego nie może dostrzec generalna dyrekcja i umieszcza projekt na listach rezerwowych mówiąc, że ważniejsza jest droga numer 6 od Goleniowa do Kołobrzegu. Może ważna, a ja uważam, że ważniejszy jest ten odcinek drogi numer 3, bo tu jest umiejscowiony cały ruch międzynarodowy i lokalny. Podzielam to, co pan radny mówi. Musimy w dalszym ciągu w tej kwestii głośno mówić, być może dotrze to do decydentów - mówił J. Żmurkiewicz..

Budowa S3 pomiędzy Goleniowem i Świnoujściem nie figuruje w programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015, będącym listą priorytetowych inwestycji, na które pozyskiwane będą środki z UE w ramach perspektywy 2014-2020. Na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Marek Rolla z GDDKiA przyznał, że dane dotyczące ruchu na tym odcinku dotyczą ruchu średniorocznego. Broniąc się mówił, że część działań na północnym odcinku obecnej DK-3, które poprawiły przepustowość, udało się wykonać. Przypominał, że wykonana została obwodnica Dargobądza (gm. Wolin), przebudowany został też węzeł w Międzyzdrojach, powstała również obwodnica Wolina wraz z nowym mostem.

Więcej w papierowym wydaniu gazety.


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl