WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

Foto: PAP

23.07.2009 11:46

45 lat promem do Ystad

W ubiegłym roku, bez specjalnych fanfar, minęło 60 lat, od kiedy uruchomiono w Świnoujściu pierwsze połączenie promowe ze Szwecją. Natomiast w tym roku mija 45 rocznica połączenia promowego Świnoujście – Ystad. Warto więc przypomnieć, jak to z tą żeglugą było.

Pierwsze powojenne połączenie promowe ze Świnoujścia (przystań Odra Port przy stacji o tej samej nazwie) do Trelleborga uruchomiono 20 lutego 1948. Początkowo obsługiwały je trzy parowe statki pasażerskie bandery szwedzkiej. Były to SS Starke, który zainaugurował przewozy na tej linii oraz SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V. Statki te były przystosowane do przewozu wagonów kolejowych, należących do Statens Järnvägar (szwedzkie koleje państwowe). Obsługiwały także pasażerskie przewozy kolejowe, m.in. pociąg pasażerski Balt-Orient-Express w relacji Sztokholm - Belgrad, a od początku lat 50. w relacji Sztokholm – Sofia. Pociąg ten miał bezpośrednie wagony m.in. w relacjach Praga – Trelleborg, Praga – Oslo. Do roku 1954 do Trelleborga pływał także polski prom SS Kopernik oraz prom szwedzki Vasa. W tymże roku zaniechano żeglugi promowej ze Świnoujścia. Przywrócono ją po 10 latach połączeniem Świnoujście - Rønne – Ystad. Przez krótki czas na tej trasie pływał duński prom MF Jens Kofoed. Były to letnie rejsy. Natomiast regularne połączenie uruchomione zostało dopiero w 1967 r. Ze Świnoujścia do Szwecji, latem 1968 r., na trasie do Ystad pływał także wodolot radzieckiej produkcji. Rejs Kometą 1 trwał trzy godziny. Na stałą linię wszedł zakupiony przez Polska Żeglugę Morską MF Gryf (dawniej prom fiński Hansa Ekspress). Wówczas to żeglugą promową zajmował się Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście.

1 kwietnia 1977 terminal przekazany został Polskiej Żegludze Bałtyckiej - nowo powstałej firmie. Nosił on wówczas nazwę Bazy Promów Morskich PŻB. 16 czerwca tego samego roku, przedsiębiorstwo uruchomiło kolejną linię - do Kopenhagi. W późniejszych latach oferowano również połączenia promowe na przedłużonej linii kopenhaskiej: do Felixstowe - w 1978 i Travemünde - na przełomie lat 1982/1983. W latach 1995 - 2000 działała linia Świnoujście - Malmö, zaś na przełomie lat 2002/2003 linia kopenhaska doczekała się nowego wariantu: Świnoujście - Ystad - Kopenhaga. 9 czerwca 1994 zakończono budowę nowego budynku Dworca Morskiego. PŻB była właścicielem terminalu do 2001 roku. Od 1 sierpnia 2001 terminal działa jako samodzielne przedsiębiorstwo będące własnością spółki Polskie Terminale SA ze Szczecina.

Więcej na ten te\mat w najbliższym gazetowym wydaniu „Wyspiarza niebieskiego”.

Foto PAP:  Pierwsze rejsy do Ystad promem szwedzkim SS„Stark”

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl