Ciekawostką techniczną był fakt, że do podtrzymania ciężaru betonu, rozłożonego na ogromnej powierzchni dachu (ponad 5000 m2) użyto tzw. „poduszki powietrznej” czyli ciśnienia powietrza wytworzonego w zamkniętym szczelnie wnętrzu zbiornika . W pełni kontrolowane ciśnienie wewnątrz zbiornika podtrzymywało (wypierało) stalową czaszę dachu na której ułożono zbrojenie, a potem wylewano betonową kopułę.
Analogiczna operacja betonowania na drugim zbiorniku zakończyła się sukcesem w sobotę 2 lutego br. Cały proces wylewania betonu na dachach zbiorników LNG należał do jednych z najbardziej skomplikowanych, a zarazem kluczowaych etapów realizacji budowy terminalu w Świnoujściu. W najbliższych tygodniach planowane jest przeprowadzenie operacji betonowania drugiej warstwy na obu dachach, co zakończy prace na zewnątrz zbiorników. Po zakończeniu prac łącznie zostanie wylane ok. 5000 ton lub 2200 m3 betonu co oznacza, że docelowa waga jednej kopuły będzie zbliżona do wagi wieży Eiffla w Paryżu lub 20-stu Dreamlinerów!
Maciej Mazur
Kierownik ds. Komunikacji i PR
Polskie LNG S.A.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl