Role tę przejęły już ronda – u zbiegu ul. Grunwaldzkiej i ul. Marynarzy oraz na ul. Konstytucji 3 Maja. Po przebudowie, co już częściowo widać, ruch samochodowy odbywać się będzie tylko po stronie południowej placu. Na odcinku pomiędzy rondem a ul. Armii Krajowej projektanci zaproponowali umieszczenie przystanku komunikacji miejskiej. Pozostały teren placu będzie stanowił, zagospodarowaną, otwartą przestrzeń, podzieloną na dwie części. Zgodnie z projektem w tzw. przestrzeni miejskiej po stronie zachodniej placu będą mogły odbywać się np. koncerty, czy większe publiczne spotkania. Druga część przeznaczona będzie na relaks. Zaprojektowano też fontannę zbudowaną na przepuszczalnym podłożu i płytki ciek wodny. Projekt konkursowy zakładał też wybudowanie tzw. plaży miejskiej, gdzie dzieci mogłyby chłodzić się w fontannie, a dorośli wypoczywać na ławeczkach i kamiennych leżakach. Zimą planowano też zorganizowanie na placu miejskiego lodowiska. Na placu mają pojawić się enklawy zieleni. Całość ma być podświetlona reflektorami umieszczonymi w posadzce. Będzie też miejsce na stojaki rowerowe i Internet bezprzewodowy. Obie przestrzenie rozdzielać ma główny ciąg pieszy łączący ul. Piłsudskiego z pl. Słowiańskim. Tak było w pierwotnym projekcie. Sytuacja jednak nieco się zmieniła. Wszystko za przyczyną przetargów i z braku pieniędzy.
Po wielu perturbacjach z potencjalnymi wykonawcami i zmianami zakresu planowanych prac dopiero czwarty przetarg, który odbył się w sierpniu przyniósł pomyślne rozwiązanie. Wygrała go firma EUROVIA POLSKA S.A., która podjęła się wykonania zadania za najniższą cenę - 6 401 994,34 zł brutto. Jednak weryfikując projekt przebudowy Placu Wolności Miasto zrezygnowało z wykonania lodowiska syntetycznego, dekoracji świątecznych oraz stoisk kiermaszowych. Wyłączono też wykonanie donic wraz z zaprojektowanymi w nich nasadzeniami drzew. Nie będzie też, proponowanych przez projektantów pasków zieleńców z trawą na styku nawierzchni żwirowej z nawierzchnią jednej z fontann oraz pasków z lawendą zlokalizowanych w przestrzeni publicznej placu po jego południowo-zachodniej stronie. Zrezygnowano także z indywidualnie wykonywanych ławek, przystanku autobusowego i innych elementów małej architektury na rzecz elementów gotowych dobranych z katalogów. Zmieniono też niektóre materiały, jeśli chodzi o nawierzchnię placu. Pierwotnie zakładano, że przebudowa zakończy się wraz z końcem 2012 r. Niemożność znalezienia wykonawcy za niską cenę powodowała przesunięcie zakończenia inwestycji. Podzielono ją na etapy. Pierwszy ma się zakończyć 31 grudnia br. Drugi z końcem kwietnia 2013 r. Zgodę na przesunięcie terminu zakończenia budowy wydał marszałek województwa zachodniopomorskiego, który jest dysponentem środków unijnych i z którym Miasto podpisywało umowę na dofinansowanie. Łączne koszty, jakie pochłonie przebudowa centralnego układu komunikacyjnego to około 18 mln. zł. W tej kwocie mieści się około 6 mln. zł dofinansowania z funduszy unijnych. Więcej w papierowym wydaniu gazety.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl