WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

17.07.2012 12:59

DLACZEGO SPRZECIWIAMY SIĘ BUDOWIE APARTAMENTOWCÓW, HOTELI I OBIEKTÓW WCZASOWO- TURYSTYCZNYCH NA TERENIE BASENU PÓŁNOCNEGO W ŚWINOUJSCIU

Projekt budowy apartamentowców, pensjonatów, hoteli i obiektów wczasowo- turystycznych na terenie portu jachtowego w Basenie Północnym wciąż budzi kontrowersje. Naszym zdaniem w pełni uzasadnione. Działania samorządowych władz miasta w tej sprawie są dla większości świnoujścian niezrozumiałe, stąd za konieczne uważamy w miarę szczegółowe przedstawienie powodów naszego sprzeciwu.

  1. Port jachtowy w Basenie Północnym w Świnoujściu w całości powstaje wyłącznie z publicznych, czyli miejskich i unijnych środków finansowych.

Basen Północny jest jedynym ogólnodostępnym portem jachtowym w Świnoujściu.

  1. Na świecie apartamentowce, pensjonaty, bungalowy są budowane w portach jachtowych wyłącznie wtedy, gdy w mieście jest więcej niż jedna marina. Przykładowo, gdy mamy dwa porty jachtowe, to jeden z nich jest miejskim, ogólnodostępnym, doskonale wyposażonym we wszystkie podstawowe elementy infrastruktury. Drugi port może być zabudowany domami mieszkalnymi, ale wówczas budowa, remont czy modernizacja infrastruktury portowej są realizowane z funduszy prywatnych. Rzecz w tym, że publiczne środki finansowe należy wydatkować w interesie ogółu mieszkańców. Jest wysoce nieetyczne wykorzystanie ich z myślą wyłącznie o ludziach zamożnych(!). We wszystkich polskich portach, także w tych nowych (Narodowe Centrum Żeglarstwa w Gdańsku – Górki Zachodnie (2006), jak i zmodernizowanych w ostatnich kilku latach (Gdynia, Kołobrzeg) nie ma apartamentowców, pensjonatów, domów wczasowych. Są jedynie małe hotele. Podobnie w Porcie Jachtowym Szczecin na Wyspie Grodzkiej, którego budowa właśnie się rozpoczyna, poza hotelem nie przewiduje się innego budownictwa mieszkaniowego.

Strategia Rozwoju Miasta Świnoujście nie przewiduje budownictwa mieszkaniowego na terenie Basenu Północnego. Strategia to dokument w którego tworzeniu brało udział kilkadziesiąt osób reprezentujących wszystkie lokalne środowiska, w tym żeglarze.

Świnoujście ma trzy podstawowe lokalizacje dla portów jachtowych. Są to: Basen Północny, Basen Barkowy na wyspie Karsibór oraz teren na wyspie Karsibór i akwen za wschodnim falochronem na wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński. Basen Barkowy jest własnością prywatną i w pełni zasługuje na szczególne zainteresowanie biznesmenów chcących zainwestować we własny apartament w przystani jachtowej oraz miejsce postojowe dla swojego jachtu.

Basen Mulnik z wielu względów nie może być brany pod uwagę jeszcze przez wiele, wiele lat, gdyż jego doprowadzenie do stanu użytkowania wymaga ogromnych nakładów finansowych. Mówienie o otwarciu Mulnika dla żeglarstwa jest manipulacją, gdyż port jachtowy w tym miejscu jest nie tylko nierealny ale i nieuzasadniony potrzebami.

Wybudowanie apartamentowców na terenie wzdłuż ulicy Jachtowej spowoduje nie tylko wyłączenie dostępności tych terenów dla ogółu gości mariny, ale spowoduje także powstanie prywatnych przystani w oparciu o pomosty pływające zakupione i zamontowane za publiczne pieniądze (!).

Rada Miasta swoją uchwałą z 2007 roku pozbawiła miasto możliwości powstania centrum remontów i zimowania jachtów na Ognicy na terenie przyległym do przystani promowych promów typu „Karsibór”. Budową centrum byli zainteresowani prywatni przedsiębiorcy z Polski i Niemiec. Wydzierżawienie tego terenu (około 2 ha) na 10 lat firmie Navikon okazało się być zagraniem zaporowym nie mającym żadnego racjonalnego uzasadnienia. Potwierdza to rezygnacja Navikonu z dzierżawy po trzech latach nie wykazywania nawet najmniejszego zainteresowania tym terenem.

Za próbę manipulacji uważamy twierdzenie autorów projektu i niektórych

przedstawicieli władz miasta, że budowa apartamentowców jest konieczna z uwagi na

konieczność zapewnienia samofinansowania się mariny poprzez przekazywanie na

ten cel podatku o nieruchomości. Zgodnie z przepisami podatek od nieruchomości

musi trafić do urzędu miasta , a jego rozdysponowanie odbywa się zgodnie z

zapisami w budżecie miasta.

Nie można z podatków czynić awansem dedykowanego wsparcia finansowego dla

OSiR-u.

  1. Dla organizacji atrakcyjnych imprez żeglarskich takich jak np. mistrzostwa kraju, Europy, czy świata konieczne jest zapewnienie terenu o odpowiedniej wielkości i utwardzonej powierzchni oraz obiektów spełniających określone funkcje. Warunki te znakomicie spełni obszar położony między nabrzeżami Nr 2 i 3 a ulicą Jachtową. Autorzy planu na obsługę portu jachtowego przeznaczyli sześć działek o małej powierzchni rozrzuconych po całym porcie, co organizację regat nawet dla małej ilości jachtów uczyni bardzo trudną logistycznie. Siódma działka to ogólnodostępny parking z dopuszczalną funkcją zimowiska jachtów. Eksperci projektu byli przedstawiani przez władze miasta jako wybitni znawcy żeglarstwa, dlatego zasadnym jest twierdzenie, że pozytywnie akceptując przedmiotową koncepcję świadomie dążą do trwałego wyłączenia Basenu Północnego, więc i Świnoujścia, z organizacji poważnych imprez żeglarskich.

W części miasta położonej na wyspie Uznam brak jest szkółki żeglarskiej dla dzieci, przez co żeglarstwo, sport typowy w morskich miastach, jest nieporównywalnie mniej popularny od typowo lądowych sportów.

W porcie jachtowym w Basenie Północnym powinna być zlokalizowana baza Młodzieżowego Domu Kultury zabezpieczająca morskie i zalewowe rejsy młodzieży szkolnej. Rejsy szkoleniowe, rekreacyjne, a także uczestnictwo w regatach na zatoce i zalewie, to spełnienie marzeń licznej grupy starszych dzieci i młodzieży.

W każdym miejskim porcie jachtowym są elementy infrastruktury zapewniające nie tylko bezpieczny postój, ale i inne podstawowe funkcje. Stąd obowiązkowym wyposażeniem mariny oprócz odpowiednio wyposażonych pomostów cumowniczych jest hangar i urządzenia do wodowania i podnoszenia jachtów.

Projekt zagospodarowania przestrzennego Basenu Północnego funkcje związane z obsługą portu jachtowego traktuje jako uboczne. Świadczy o tym powierzchnia przeznaczona na ten właśnie cel i jej podział na siedem małych działek położonych w różnych częściach portu. Z ogólnej powierzchni 1,37 ha przeznaczonej na obsługę portu jachtowego ( w tym parking z dopuszczalną funkcją zimowiska jachtów) jedynie 0,80 ha będzie możliwe do wykorzystania zgodnie z przypisaną funkcją. Na zabudowę apartamentowcami, hotelami, obiektami turystyczno- wczasowymi przeznaczono 2,09 ha. Przy określeniu terenów przeznaczonych na obsługę portu jachtowego i budownictwa mieszkaniowego nie ujęto następujących powierzchni: ogólnodostępnych nabrzeży, które są wewnętrznymi ciągami komunikacyjnymi pieszymi, rowerowymi, jezdnymi oraz drogami pożarowymi i ewakuacyjnymi. Publicznych ciągów pieszych, rowerowych, jezdnych oraz ulic klasy dojazdowej. Terenu obsługi żeglugi śródlądowej. Nabrzeży pasażerskich i bulwaru miejskiego. Placu reprezentacyjnego. Skwerów zieleni publicznej. Zieleni parkowej. Lądowiska dla helikopterów. Powierzchni dla zabudowy usługowej gastronomii, kultury i rozrywki. Istniejących obiektów przeznaczonych na funkcje kulturalno- wystawiennicze, teatralne, koncertowe.

 

 

GRUPA ŚWINOUJŚCIAN

 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl