Podczas teoretycznej części szkolenia zrealizowano cykl wykładów przypominających dane techniczne i eksploatacyjne ładunku oraz zasady bezpieczeństwa, które obowiązują podczas obsługi ZC-WŁWD. Część praktyczna obejmowała załadunek ładunku wydłużonego na pokład okrętu oraz przygotowanie do strzelania. Ostatnim etapem kursu było szkolenie na morzu. Na pokładzie ORP „TORUŃ”, już na poligonie morskim w rejonie Zatoki Pomorskiej, wykonane zostało strzelanie ćwiczebnym ładunkiem wydłużonym a następnie dokonano analizy wykonania zadania. Kurs taki odbywa się raz w roku i organizowany jest w celu utrzymania poziomu wiedzy i umiejętności osób funkcyjnych, odpowiedzialnych za obsługę ładunków i wyrzutni oraz zapewnienia jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa podczas eksploatacji tego typu uzbrojenia. Za przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia odpowiedzialny był kmdr por. Lucjan MAZUR z dowództwa 8.FOW.
Okręty transportowo – minowe przeznaczone są m.in. do załadunku lub wyładunku techniki wojskowej na nieprzygotowanym brzegu. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo wykonania takiego zadania, muszą mieć możliwość wykonania przejścia w ewentualnej zagrodzie minowej postawionej przy brzegu. Wystrzelenie salwy trzech ładunków wydłużonych, powodując detonację obiektów niebezpiecznych w toni wodnej i w dnie morskim, oczyszcza pas podejścia do brzegu o szerokości od 20 do 40 metrów i długości około 100 metrów.
oficer prasowy 8.FOW kpt. mar. Monika TRZCIŃSKA
foto: Marcin PURMAN
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl