Poseł Joachim Brudziński:
Dziękuję, panie marszałku. Wysoka Izbo! Panie Premierze!
Budowa stałego połączenia między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu jest zadaniem podstawowym zawartym w indykatywnym wykazie kluczowych i dużych projektów dla Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. W celu zachowania harmonogramu realizacji projektu niezbędne jest pilne wpisanie go na listę „Programu budowy dróg krajowych” oraz ujęcie go jako priorytetowego. Decyzja o finansowaniu musi nastąpić w bieżącym miesiącu. W przeciwnym razie grozi nam wykreślenie projektu stałego połączenia między wyspami z tzw. listy indykatywnej, co może skutkować utratą ok. 100 mln euro przewidzianych na ten projekt, utratą przede wszystkim przez nasz region, przez woj. zachodniopomorskie i przez samo Świnoujście.
Obecnie ukończone zostało opracowanie studium techniczno-ekonomicznego oraz studium wykonalności. Mieszkańcy Świnoujścia, jak i wszyscy korzystający z wypoczynku w kurorcie od lat czekają na priorytetowe potraktowanie budowy stałego drogowego połączenia Świnoujścia z resztą Polski. Brak kontynuacji bardzo zaawansowanego już projektu byłby wielką stratą dla wszystkich oczekujących na stałe połączenie między wyspami, a tak naprawdę stałe połączenie po 60 latach tej części Polski, która znajduje się na wyspie Uznam, z resztą kraju.
Szczególną uwagę zwraca fakt, że projekt jest popierany przez wszystkie organizacje polityczne i samorządowe w Świnoujściu. Podczas poniedziałkowego posiedzenia świnoujskiej rady miasta radni przyjęli jednogłośnie uchwałę w sprawie apelu do premiera rządu Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego realizacji stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.
Czy rząd zamierza wpisać ten projekt do programu budowy dróg jeszcze w tym miesiącu, aby mógł on być realizowany zgodnie z przyjętym harmonogramem?Jeżeli rząd nie planuje realizacji projektu budowy tunelu między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu w ramach tzw. listy indykatywnej, to w jaki sposób rząd ma zamiar zrealizować ten priorytetowy dla Polski projekt?
Czy prawdą jest, że przy rezygnacji z pieniędzy unijnych będzie forsowany projekt partnerstwa publiczno-prywatnego po to, aby uczynić płatną przeprawę przez ten tunel, o ile w ogóle kiedykolwiek by powstała?
Kończąc, pytam: Czy taka, a nie inna postawa rządu wobec tej niezwykle ważnej nie tylko dla Świnoujścia, woj. zachodniopomorskiego, ale w wymiarze symbolicznym dla całej Polski inwestycji spowodowana jest tym, że za swoich rządów Jarosław Kaczyński dwukrotnie osobiście w Świnoujściu zapewniał Świnoujścian, że ten tunel powstanie? Czy właśnie dlatego jest taki, a nie inny stosunek rządu Donalda Tuska do tej inwestycji, czy może dlatego, że samorząd Świnoujścia nie jest w rękach Platformy Obywatelskiej i jest karany za to, że mieszkańcy Świnoujścia nie poparli Platformy w ostatnich wyborach?
Dziękuję uprzejmie.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Patrycja Wolińska-Bartkiewicz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Inwestycja pt. „Budowa stałego połączenia między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu” rzeczywiście znajduje się na podstawowej liście indykatywnej Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Było kilka weryfikacji tej listy i ta inwestycja do tej pory nie została zlikwidowana, nie zeszła z tej listy, co świadczy o tym, że na ostatnie pytanie pana posła mogę już odpowiedzieć negatywnie.
Rząd docenia wagę stałego połączenia pomiędzy wyspami Wolin i Uznam i to nie podlega żadnej wątpliwości.
Wyjaśnię jednak kilka kwestii. Całkowita kwota, całkowita wartość tego projektu wpisana na listę to jest 415 mln zł. Kwota dofinansowania na liście to 211 860 tys. zł. Rzeczywiście powstało studium techniczno- ekonomiczno-środowiskowe dla tej inwestycji, odebrane pod koniec zeszłego roku, które wskazuje optymalny wariant realizacyjny dla tej inwestycji, czyli budowę tunelu pod rzeką Świną, który miałby dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Docelowa przepustowość w obu kierunkach to 40 tys. pojazdów. Szacunkowa wartość tej inwestycji według tego studium to jest 1300 mln zł, trzy razy więcej niż to, co istnieje na liście indykatywnej.
Wartość szacunkowa wzrosła trzy razy, ale jeszcze nie ma dokładnego projektu budowlanego dla tej inwestycji, to jest szacunkowa wartość wynikająca ze studium, które można jeszcze poprawić, ponieważ przy przepustowości 40 tys. pojazdów w obu kierunkach, gdy średniodobowy ruch w roku 2030 to samo studium przewiduje na 18 tys. pojazdów, można zweryfikować plan, zakres rzeczowy tej inwestycji, można go, mówiąc bardzo prostym językiem i obrazowo, odchudzić. Połączenie to można zrealizować w zakresie jednego tunelu albo dwóch nitek tunelu z jednym pasem ruchu i z poboczem awaryjnym. Ta inwestycja nie zostanie wykreślona z listy indykatywnej w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i środowisko”, jednak trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że musimy znaleźć dodatkowe źródła finansowania dla tego projektu.
Chciałabym w tym miejscu z całym przekonaniem podkreślić, że nie jest konieczne wpisywanie priorytetowo w bieżącym miesiącu tej inwestycji do programu budowy dróg. Finansowanie tej inwestycji jest możliwe w partnerstwie publiczno-prywatnym, ta opcja nie jest wykluczona. Natomiast to, co rozważamy w Ministerstwie Infrastruktury i w sprawie czego już konsultowaliśmy się z ekspertami z inicjatywy Jaspers, którzy pracują m.in. dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego, to realizacja tej inwestycji w tzw. modelu hybrydowym, wykorzystującym środki unijne, które na dzień dzisiejszy, biorąc pod uwagę szacunkową wartość tej inwestycji, to tylko 20% wartości całkowitej projektu, a które zostałyby uzupełnione przez wkład publiczny i prywatny. Jest możliwość finansowania tej inwestycji w ten sposób.
Chciałabym podkreślić, że decyzja o tym, w jaki sposób ta inwestycja będzie finansowana – czy ze środków programu, czy ze środków budżetowych, czy ze środków prywatnego partnera, czy z pomieszaniem tych dwóch systemów – zostanie podjęta w najbliższym czasie. Myślę, że do połowy roku będziemy znali sposób wykonania tej inwestycji i sposób jej finansowania, bo nie ukrywam, że trzykrotny wzrost w stosunku do tego, co było założone na liście indykatywnej, to jest dosyć spory problem, ponieważ dzisiaj strona publiczna musi znaleźć dodatkowe 70% wartości całej inwestycji. Tak więc myślę, że w połowie tego roku będzie znana formuła realizacji tej inwestycji.
Dziękuję bardzo.
Poseł Mirosława Masłowska:
Pani Minister! Z jednej strony to cieszymy się, że ta propozycja nie została całkowicie niezałatwiona, ale z drugiej strony od bardzo wielu lat, od 20 lat to już na pewno, mówi się o połączeniu wyspy Wolin z wyspą Uznam. Jest to niezwykle ważne ze względów, o których kolega już wcześniej powiedział, ale wiadomo – jest to właściwie jedyne połączenie Świnoujścia z Polską.
Poseł Joachim Brudziński:
Czy wiadomo jest państwu, że promy, które w tej chwili tam pływają, są bardzo wyeksploatowane, że również koszt tej floty jest bardzo wysoki? W końcu chcielibyśmy tak jednoznacznie usłyszeć, kiedy i faktycznie, jaki koszt jest w stanie ponieść w tej chwili państwo, żeby tę przeprawę uskutecznić, dlatego że, jeśli chodzi o mówienie o hybrydowych sposobach czy ewentualnie o tym, że mieszkańcy mieliby do tego dopłacać, taka gmina czy nawet takie miasto jak Świnoujście nie jest w stanie udźwignąć tych finansów. Tak więc prosiłabym o bardziej dokładną odpowiedź na pytanie, czy faktycznie i kiedy można liczyć na to, że ta inwestycja zostanie wpisana na listę wydatków.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Patrycja Wolińska-Bartkiewicz:
Odpowiadając na pytanie pani poseł, kiedy faktycznie zostanie podjęta decyzja, to ja nawiążę do tego, co już wcześniej powiedziałam. Na dzień dzisiejszy my nie znamy nawet faktycznych kosztów tej inwestycji, ponieważ nieprawdą jest, że ta inwestycja jest zaawansowana. Pomimo 20 lat oczekiwania na tę inwestycję nie przygotowano jej pod względem dokumentacyjnym.
Studium techniczno-ekonomiczno- środowiskowe to jest pierwszy podstawowy etap przygotowania realizacji inwestycji. Dlatego też istotne jest bardzo dokładne prześledzenie modelu realizacji tego połączenia, które jest ważne – tego faktu nikt nie przekreśla. To, że rząd zdaje sobie sprawę z wagi problemu w mieście Świnoujściu, podkreśla fakt, że ta inwestycja nie została wykreślona, a mogła zostać, ponieważ szacunkowy trzykrotny wzrost kosztów to jest duży wzrost kosztów, który na dzień dzisiejszy musiałby zostać pokryty z budżetu państwa. Natomiast dajmy sobie jeszcze czas na przeanalizowanie wszystkich wariantów realizacyjnych i finansowych. Ta kwestia jest bardzo ważna, bo to budżet państwa musi być w stanie pokryć koszty realizacji tej inwestycji. Dlatego też bardzo proszę państwa o trochę cierpliwości.
Na pewno zostaniecie poinformowani, kiedy ta inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana, i będziecie mogli państwo uczestniczyć w tym procesie.
Urząd Miasta
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl