Foto: Artur Kubasik
Później nie obyło się bez momentami męczącej debaty, kiedy to usiłowano sobie wytknąć kto się lepiej zna na procedurach i w jakim trybie winno się prowadzić tunelową inwestycję. Radny Stanisław Możejko upierał się przy tym, że zrobiono niewiele i właściwie stracono czas. Uznał, że nie dysponujemy odpowiednimi dokumentami, których posiadaniem możemy przekonać, że w sposób odpowiedni jesteśmy przygotowani do tej inwestycji. Zauważył, że jedynym ratunkiem jest jak najszybsze wybranie Inżyniera Kontraktu, najlepiej doświadczoną firmę z zagranicy. Z kolei Barbara Michalska, naczelnik Wydziału Inżyniera Miasta argumentowała, że najważniejsze są teraz pieniądze i bez potwierdzenia ich posiadania nic nie można zrobić. Wytknęła, że przepisy się zmieniają i trzeba nadążyć nad tymi zmianami, a nie posługiwać się przebrzmiałymi procedurami. Stwierdziła też, iż jeśli nie będzie decyzji finansowej w sprawie tunelu, w ciągu miesiąca, najpóźniej dwóch, to będzie poważny problem z realizacją zakładanego harmonogramu inwestycji. Niejako przy okazji B. Michalska wspomniała o oszczędzonych z konieczności w skali kraju 10 mld złotych, obciętych na inwestycje drogowe z puli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.Ostatecznie świnoujscy radni jednogłośnie przyjęli poniższy apel mając nadzieję, że pieniądze na tunel się znajdą.
Szanowny Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
W imieniu samorządu Miasta Świnoujścia zwracamy się do Pana Premiera oraz Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z apelem o podjęcie skutecznych działań mających na celu realizację najważniejszej, z punktu widzenia Miasta i zachodniopomorskiego regionu, inwestycji, jaką jest budowa tunelu drogowego pod rzeką Świną.
Po zrealizowaniu budowy Terminalu LNG, Miasto stanie się jednym z najważniejszych pod względem strategicznym portów i ośrodków gospodarczych w kraju.
Wejście Polski do układu z Schengen spowodowało nasilenie się ruchu tranzytowego z zachodnich i północno wschodnich krajów Unii Europejskiej.
Dotychczasowy wspólny wysiłek oraz zaangażowanie Rządu RP, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, samorządów Województwa Zachodniopomorskiego i Miasta spowodowały, że w ponad 60-cio letniej historii polskiego Świnoujścia nigdy jeszcze nie byliśmy tak blisko realizacji tej ważnej i przez wszystkich oczekiwanej inwestycji.
Zakończone zostały prace związane z przygotowaniem studium techniczno-ekonomiczno- środowiskowego zawierającego studium wykonalności stałego połączenia wysp Uznam i Wolin w Świnoujściu. Znamy jego lokalizację i potencjalny koszt. Z badań studialnych wynika także, że nie ma znaczących przeszkód środowiskowych i terenowych dla realizacji tego obiektu. Dotrzymanie harmonogramu projektu uzależnione jest jedynie od zlecenia opracowania projektu budowlanego i wyboru wykonawcy robót. To jednak wymaga pilnego podjęcia ostatecznej decyzji o finansowaniu zadania z budżetu państwa, bowiem Miasto nigdy nie będzie w stanie zrealizować tego zadania z własnych środków i istnieje poważne zagrożenie, że w niedalekiej przyszłości grozi Świnoujściu paraliż komunikacyjny.
Apelujemy i prosimy Pana Premiera o podjęcie działań zmierzających do uznania budowy tunelu pod Świną za inwestycję strategiczną dla Polski i ujęcie jej, jako priorytetowej na liście Programu Budowy Dróg Krajowych.
W imieniu Mieszkańców Świnoujścia
Radni Rady Miasta
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl