Przypomnijmy. Usługi hotelarskie (czyli krótkotrwałe, ogólnodostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych) mogą być świadczone w „obiektach hotelarskich” i w „innych obiektach”. Takie rozróżnienie jest bardzo istotne, bowiem myli się ten ten, kto myśli że wystarczy postawić budynek, w którym znajdują się pokoje gościnne i wedle własnego uznania, nazwać go hotelem, pensjonatem czy np. schroniskiem młodzieżowym. Są to bowiem oznaczenia prawnie zastrzeżone i by się nimi posługiwać, obiekt turystyczny musi spełnić szereg warunków określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych oraz rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. W ustawie tej wyróżniono osiem rodzajów obiektów hotelarskich: hotele, motele, pensjonaty , kempingi (campingi), domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska, pola biwakowe. Ponadto każdemu obiektowi hotelarskiemu przyznaje się kategorię uzależnioną od jego standardu. Dla hoteli, moteli i pensjonatów ustanowionych jest pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami (*, **, ***, ****, *****), dla kempingów- cztery kategorie oznaczone gwiazdkami (*, **, ***, ****), dla domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych - trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi (I, II, III).
Zgodnie z danymi widniejącymi w Ewidencji Obiektów Hotelarskich ( dostępnej na oficjalnej stronie Ministerstwa Sportu i Turystki w zakładce Ewidencje i rejestry)- w Świnoujściu są cztery hotele, dwa pensjonaty i jeden dom wycieczkowy. W Międzyzdrojach jest dwa razy więcej hoteli, tyle samo pensjonatów i...tyle. Natomiast w Wolinie brak jest obiektów hotelarskich wymienionych w ustawie. Faktycznie, zarówno w Świnoujściu, jak i Międzyzdrojach pod nazwą „ hotel” lub „pensjonat” funkcjonuje o wiele więcej obiektów. Oznacza to, że przedsiębiorcy samowolnie posługują się zastrzeżonymi oznaczeniami, które wskazują, że spełniają oni określone standardy jakości, a co za tym idzie, uzasadniają ustalone przez nich ceny. Działanie takie stanowi wykroczenie, gdyż zgodnie z przepisami kodeksu wykroczeń każdy, kto świadcząc usługi hotelarskie używa nazw rodzajowych lub określenia kategorii obiektów hotelarskich bez decyzji lub niezgodnie z nią bądź też używa oznaczeń, które mogą wprowadzić klientów w błąd co do rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego, podlega karze ograniczenia wolności lub grzywny. Wykroczeniem jest także świadczenie usług hotelarskich w obiekcie niezgłoszonym do ewidencji prowadzonej przez właściwego miejscowo wójta ( burmistrza, prezydenta miasta,), ale to już nieco odrębne zagadnienie. Od mają do lipca br. Inspekcja Handlowa w Szczecinie przeprowadziła 8 kontroli obiektów świadczących usługi hotelarskie znajdujących się w Świnoujściu (3), Międzyzdrojach (4) i Wolinie (1)., podczas których sprawdzano m.in.:
- legalność i rzetelność prowadzenia działalności gospodarczej (wpis do ewidencji),
- przestrzeganie przepisów ustawy o usługach turystycznych,
- przestrzeganie przepisów ustawy o cenach,
- posiadanie dokumentów potwierdzających spełnianie wymogów budowlanych, sanitarnych i przeciwpożarowych.
Wówczas, jak poinformowała Beata Manios- rzecznik prasowy Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie „we wszystkich kontrolach stwierdzono nieprawidłowości, i tak: - w 6 przypadkach świadczono usługi hotelarskie używając nazwy rodzajowej lub określenia kategorii obiektu bez decyzji (najczęściej posługiwano się tylko nazwą np. hotel, motel, ale w jednym przypadku określono także kategorię hotel ****- hotel ten znajdował się w Międzyzdrojach, nazwy rodzajowe stosowano także na ulotkach reklamowych, na stronach internetowych, wizytówkach); w jednym z tych przypadków przedsiębiorca w Świnoujściu prowadził działalność w 2 budynkach, z których jeden był hotelem i przedsiębiorca miał na niego decyzję o zaszeregowaniu (hotel*), a drugi był domem kuracyjnym (zgłoszony do ewidencji innych obiektów) natomiast przedsiębiorca na stronie internetowej użył nazwy hotel do wszystkich budynków,
- w 1 przypadku (Międzyzdroje) świadczono usługi hotelarskie niezgodnie z zaszeregowaniem obiektu do rodzaju i kategorii; przedsiębiorca posiadał decyzję na hotel ***, natomiast na drzwiach wejściowych do hotelu, w materiałach reklamowych, a także na stronie internetowej użyto nazwy hotel ****,
- w 1 przypadku (Świnoujście) stosowano oznaczenia, które mogą wprowadzić klienta w błąd co do rodzaju tego obiektu, np.: hotelik; oznaczenie takie stosowane było na budynku, na wizytówkach, w reklamie,
- w 4 przypadkach świadczono usługi hotelarskie w obiekcie nie zgłoszonym do ewidencji innych obiektów hotelarskich.
Za ww. wykroczenia nałożono 8 mandatów karnych, łącznej wartości 2.150,00zł.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami skierowane zostały informacje do stosownych organów, tj. Nadzoru Budowlanego, Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej. Poinformowany zostanie również Urząd Marszałkowski. (…)
We wrześniu ponowne kontrole przeprowadzono w czterech obiektach w Świnoujściu i Międzyzdrojach. Jak powiedziała B. Manios: „ Przyczyną takiego postępowania były m.in. brak odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne kierowane po wcześniejszych kontrolach dotyczące stwierdzonych nieprawidłowości z wnioskiem o ich usunięcie, chęć zweryfikowania deklaracji przedsiębiorców dotyczących poprawy stosowanych oznaczeń.
We wszystkich 4 przypadkach okazało się, że przedsiębiorcy nadal stosowali oznaczenia stwierdzone w trakcie wcześniejszych kontroli, tj. używali nazwy prawnie chronionej na budynku, na stronie internetowej, w ulotkach reklamowych oraz w jednym przypadku dodatkowo używano na zewnątrz budynku, na reklamie i na stronie internetowej nazwy „HOTELik”.
Przeciwko wszystkim przedsiębiorcom skierowane zostały wnioski o ukaranie do właściwego Sądu Rejonowego.
W trakcie dwóch kontroli wydane zostały decyzje zarządzające niezwłoczne usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości polegających na używaniu prawnie chronionej nazwy rodzajowej „hotel” wobec braku decyzji o zaszeregowaniu obiektu do określonego rodzaju i kategorii. W pozostałych przypadkach przedsiębiorcy w trakcie kontroli sami usunęli stwierdzone nieprawidłowości. „
Niestety wyniki kontroli pokazują, że kary dla nieuczciwych przedsiębiorców nie są wystarczająco dotkliwe. Z reguły ceny jakie pobierają za świadczone usługi hotelarskie rekompensują im poniesione w związku z kontrolami „straty”. Zatem dopóki grzywny nie będą wyższe, przedsiębiorcom wciąż będzie się opłacało łamać prawo i nie ma co liczyć, że sytuacja ulegnie zmianie.
K.Z.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl