Jeden z programów ustawia latawiec optymalnie do siły i kierunku wiatru, inny umożliwia kręcenie „ósemek” zarówno w pionie jak i w poziomie. Wszystko po to, by system był jak najbardziej efektywny. Użycie latawca jest możliwe przy wietrze o sile od 3 do 8 stopni Beauforta i kursu względem wiatru powyżej 50o . Doświadczenie wykazało, że latawiec „daje najwięcej mocy” przy kursach od półwiatru do pełnego. Przy dobrym wietrze pędnik- latawiec przekazuje na kadłub statku moc od 600 do 1000 kW. Przy zachowaniu eksploatacyjnej prędkości statku zastosowanie systemu przynosi konkretne, wymierne korzyści w postaci oszczędności w zużyciu paliwa określane na 10 do 35% w skali roku. Pierwszym statkiem wyposażonym w SkySails System był m/v Beluga SkySails, który w marcu 2008 roku zakończył swoją pierwszą transatlantycką podróż okrężną. Dzisiaj latawiec zamontowany jest na kilkunastu statkach w tym na zbiornikowcu, drobnicowcu wielozadaniowym, statku do przewozu ładunków wielkogabarytowych, trawlerze. Czy SkySails System zacznie być szerzej stosowany? Wszystkim zależy na ograniczeniu ilości spalanego paliwa i związanym z tym ograniczaniu emisji do atmosfery szkodliwych związków chemicznych, a w szczególności tlenków azotu i dwutlenku węgla (na statki przypada 5% światowych emisji CO2 ) To jak i fakt, że koszty związane z zakupem i instalacją systemu amortyzują się w ciągu 3 do 5 lat pozwala temu projektowi wróżyć jak najlepiej na przyszłość. Więcej na www. skysails.com
A.S.
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl