WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

02.09.2010 7:41

SKYSAILS- SYSTEM

Na marginesie odbywających się w minionym tygodniu finałowych rozgrywek KiteSurf Tour Europe 2010 chciałbym zaprezentować wykorzystanie latawca do napędu statku. System został zaprojektowany w firmie SkySails GmbH & Co. KG z Hamburga. Rolę wspomagającego pędnika statku pełni latawiec- latające skrzydło. Latawiec o powierzchni 160 lub 320 m2 wypuszczany jest z teleskopowego masztu zamocowanego na dziobie statku i wznosi się na wysokość do 300 metrów gdzie wieją znacznie silniejsze i bardziej stabilne wiatry (trwają próby z latawcem o powierzchni 600m2 , który będzie mógł latać na wysokości do 600m). Jego stawianie zajmuje 10 do 20 minut. Latawcem steruje autopilot.

Jeden z programów ustawia latawiec optymalnie do siły i kierunku wiatru, inny umożliwia kręcenie „ósemek” zarówno w pionie jak i w poziomie. Wszystko po to, by system był jak najbardziej efektywny. Użycie latawca jest możliwe przy wietrze o sile od 3 do 8 stopni Beauforta i kursu względem wiatru powyżej 50o . Doświadczenie wykazało, że latawiec „daje najwięcej mocy” przy kursach od półwiatru do pełnego. Przy dobrym wietrze pędnik- latawiec przekazuje na kadłub statku moc od 600 do 1000 kW. Przy zachowaniu eksploatacyjnej prędkości statku zastosowanie systemu przynosi konkretne, wymierne korzyści w postaci oszczędności w zużyciu paliwa określane na 10 do 35% w skali roku. Pierwszym statkiem wyposażonym w SkySails System był m/v Beluga SkySails, który w marcu 2008 roku zakończył swoją pierwszą transatlantycką podróż okrężną. Dzisiaj latawiec zamontowany jest na kilkunastu statkach w tym na zbiornikowcu, drobnicowcu wielozadaniowym, statku do przewozu ładunków wielkogabarytowych, trawlerze. Czy SkySails System zacznie być szerzej stosowany? Wszystkim zależy na ograniczeniu ilości spalanego paliwa i związanym z tym ograniczaniu emisji do atmosfery szkodliwych związków chemicznych, a w szczególności tlenków azotu i dwutlenku węgla (na statki przypada 5% światowych emisji CO2 ) To jak i fakt, że koszty związane z zakupem i instalacją systemu amortyzują się w ciągu 3 do 5 lat pozwala temu projektowi wróżyć jak najlepiej na przyszłość. Więcej na www. skysails.com

A.S.


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl