- Duża liczba zadań oraz ich rozmieszczenie na terenie całego województwa pokazują, że Zachodniopomorskie pozostaje liderem w rozwoju infrastruktury rowerowej w Polsce. Realizowane i przygotowywane projekty zapewnią lepsze połączenia między miejscowościami, zwiększą bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także wzmocnią potencjał turystyczny regionu – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Odcinki zakończone
W ramach zakończonych inwestycji powstały zarówno długie trasy o charakterze regionalnym, jak i ważne łączniki w miastach. Największym placem budowy w mijającym roku był zdecydowanie wschód województwa, Stary Kolejowy Szlak od Świdwina w kierunku Połczyna-Zdroju i od Wałcza do Złocieńca oraz Trasa Pojezierzy Zachodnich od Złocieńca w kierunku wschodnim, do Rakowa. Do najważniejszych zrealizowanych odcinków należą:
· Złocieniec – Rakowo – oznakowanie: 37,00 km, budowa: 5,2 km
· Wałcz – Bobrowo – oznakowanie: 44km, budowa: 32,2km
· Świdwin – Wardyń – oznakowanie: 17, 5 km, budowa: 12,8 km
· Białogard – oznakowanie: 5,5 km, budowa: 1,26 km - Przy okazji tej inwestycji wyremontowano stare mosty, co znacznie ułatwiono wjazd do Białogardu od strony południowej, ale też uatrakcyjniło cały etap.
Odcinki rozpoczęte:
Trasa Doliny Płoni
· Żelisławiec – Sobieradz – budowa: 5,36 km
· Sobieradz – Chwarstnica – budowa: 3,00 km
Trasa Pojezierzy Zachodnich
· Mosina – Marianowo – Ińsko – budowa: 22,43 km
· Szczecin między Jeziorem Głębokie a Jeziorem Goplana – budowa: 0,5 km
· Granica państwa – Dobra – oznakowanie: 4,92 km
Blue Velo
Trasa Doliny Regi i Drawy
· Gołańcz – Trzebiatów (w ramach rozbudowy DW 102) – budowa 7,05 km. Choć warto podkreślić, cały obecnie budowany odcinek mający połączyć Trzebiatów z Kołobrzegiem to blisko 20 km nowej drogi dla rowerów.
W trakcie oznakowywania jest zatem obecnie 48,9 km, a kolejne 40,5 km w trakcie budowy. W tej kategorii znajduje się też kładka przy jeziorze Kopań na trasie Velo Baltica o długości ok. 30 m. To niewielki, ale istotny fragment trasy, pozwalający ominąć istniejący odcinek, który często jest pokryty piachem.
Odcinki w trakcie przetargów
Urząd Marszałkowski i Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotowują się także do realizacji kolejnych fragmentów tras. W fazie przetargowej znalazły się m.in.:
Blue Velo
· Chwarszczany – Kostrzyn – oznakowanie: 14,15 km, budowa: 2,60 km
Berlin - Szczecin - Kołobrzeg
· Golczewo – Upadły – budowa: 5,53 km
Trasa Doliny Płoni
· Sobieradz – Bielice – budowa: 3,15 km
· Brzesko – Płońsko – budowa: 8,57 km
Prowadzone postepowania przetargowe obejmują w sumie oznakowanie 39,4 km tras i budowę kolejnych 27,85 km.
Wdrażanie „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego” jest realizowane przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego od 2016 r. i jest jednym z flagowych projektów regionu. Inwestycje mające na celu budowę spójnej sieci tras rowerowych służą zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Rozmach, jakość oraz skrupulatne dążenie do z góry określonego celu doceniane są zarówno w kraju jak i zagranicą. Pomorze Zachodnie jest regionem wiodącym w zakresie rozwoju turystki rowerowej, za co było doceniane zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej.
Tomasz Tokarzewski
Inspektor
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Biuro Prasowe
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl