Od wczesnych godzin porannych na miejscu pracowali nurkowie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, strażacy, załoga OSIR „Wyspiarz” oraz zespół firmy dźwigowej. Jednym z kluczowych elementów zaplanowanego scenariusza było przeciągnięcie pod kadłubem masywnych pasów, które następnie połączono z zawiesiem dźwigowym. Precyzyjna praca w trudnych warunkach podwodnych wymagała dużego doświadczenia — wsparcie nurków 8 FOW pozwoliło sprawnie przeprowadzić ten etap.
Po opasaniu kadłuba dwa dźwigi o dużej nośności rozpoczęły stabilizację jednostki, równolegle z kontrolowanym wypompowywaniem wody z jej wnętrza. Ze względu na charakterystykę nabrzeża i zaplanowane ustawienie maszyn, każdy manewr wykonywano z pełną koordynacją i w oparciu o przyjęty wcześniej schemat techniczny.
Zgodnie z harmonogramem, prace przewidziane na środę zostały zakończone, a kolejne etapy operacji zaplanowano na następne dni.
Kehrwieder, porzucony kuter należący do obywatela Niemiec, zatonął w nocy z 12 na 13 listopada przy nabrzeżu Portu Jachtowego. Jednostka od ponad dwóch lat cumowała w porcie bez uregulowanych należności wobec OSIR „Wyspiarz”, a właściciel ignorował wezwania do jej usunięcia. Sprawa trafiła na drogę sądową. Kosztami przeprowadzenia operacji wydobycia wraku zostanie obciążony armator jednostki.
Drugi etap prac zostanie przeprowadzony w czwartek.
Wojciech Basałygo
podinspektor
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl