WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

17.11.2025 5:55

Polityczne pelikany

Ile terminali kontenerowych należy zbudować w Polsce, by zadowolić tych wszystkich, którzy właśnie w nich, a nie w przedsiębiorstwach produkcyjnych widzą szansę na rozwój? To nie jest pytanie retoryczne.

  Nasi niekompetentni politycy w 2019 roku przyjęli Program rozwoju polskich portów morskich do 2030r, a w nim terminale w Świnoujściu na 2mln TEU, Gdyni na 2,5 mln TEU i Gdańsku, w porcie centralnym 2x1,5 mln TEU.  Razem to 7,5 mln TEU. Nie zastanawiali się tylko skąd wezmą te miliony kontenerów. 

    Obecnie polskie terminale kontenerowe mogą przeładować 7 mln, a od 8 lat przeładowują około 3 mln TEU  rocznie. Największym i najnowocześniejszym  terminalem na Bałtyku jest gdański Baltic Hub o przepustowości  4,5 mln TEU.  Gdyby w całości zrealizować obowiązujący program rozwoju portów, to polskie terminale miałyby  przepustowość 14,5 mln TEU i byłyby wykorzystane być może w około 30% …za 20 lat. Polityków to nie  obchodzi, pelikany połknęły informację, słupki  rosną, jest ok. Warto wiedzieć natomiast, że wszystkie bałtyckie  porty od 10 lat przeładowują około 10 mln TEU rocznie, a bałtyckich portów o przepustowości 1 mln i większej jest dziesięć. 

    Konkurencją dla bałtyckich portów stają się porty Adriatyku Triest, Koper, Rijeka. Porty te są gotowe do  przejęcia nawet 4 mln TEU z Azji do Europy Środkowej. Czas dostawy towaru do odbiorcy jest krótszy aż o 8 dni.  Wszystkie duże terminale, te w eksploatacji i te w budowie mają udziałowców spośród globalnych operatorów  terminali i/lub armatorów kontenerowców. Świnoujski projekt zainteresował jedynie katarską firmę specjalizującą  się w transporcie żywych zwierząt dla regionu Półwyspu Arabskiego. Te największe kontenerowce na Bałtyku w  zasadzie obsługuje tylko Gdańsk.  

     O rynku morskiego transportu kontenerów decyduje  pięciu największych armatorów. Dla czterech z nich Hamburg jest najważniejszym portem tej części Europy. Udziały w hamburskich terminalach mają MSC, COSCO,  HAPAG LLOYD, CMA CGM. Jedynie Maersk jako ostatni port dla gigantów przyjął  Wilhelmshaven. 

Na zdjęciu : Nowy pomysł na zalądowienie wielkości 186 ha w terminalu kontenerowym w Świnoujściu.

Andrzej Sokołowski 


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl