WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

28.10.2025 5:56

Nowy eZUS - prosta nawigacja i wiele ułatwień

Portal eZUS, który już niedługo zastąpi PUE ZUS, będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do potrzeb różnych klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. – Jesteśmy w trakcie wprowadzania kolejnych zmian. Pod koniec tego roku planujemy je udostępnić klientom – zapowiada Magdalena Mazur-Wolak, dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami.

 Pierwsze zmiany w eZUS wprowadzono w sierpniu 2024 roku. Były to zmiany nazwy portalu i zmodyfikowany sposób logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Znacznie zwiększyło to poziom bezpieczeństwa klientów.

 – Pod koniec roku w eZUS pojawią się usprawnienia w obszarze obsługi płatnika składek. Nasi klienci biznesowi będą mogli korzystać z portalu w nowej odsłonie. O zmianach będziemy szczegółowo informować i w razie potrzeby wspierać klientów w korzystaniu z narzędzia. Mamy jednak nadzieję, że nie będzie to konieczne, bo ono samo poprowadzi użytkownika „za rękę” – mówi Magdalena Mazur-Wolak.

 Co nowego w eZUS

1. Strona startowa konta płatnika i nowe menu

Z nowego okna startowego płatnik uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji, takich jak:

·        saldo,

·        e-ZLA,

·        sprawy płatnika,

·        wiadomości,

·        kalendarz wizyt.

Płatnik będzie mógł personalizować układ i rodzaj prezentowanych kafli na stronie startowej oraz zarządzać nimi.

 

2. Składki i salda

Informacje o saldach będą w jednym miejscu w zakładkach:

·        bieżące saldo i z poprzednich miesięcy,

·        deklaracje składek (ZUS DRA),

·        informacje o należnych składkach i wpłatach.

Ten widok zastąpi pięć dotychczasowych oddzielnych zakładek, co ułatwi klientom sprawdzanie rozliczeń z ZUS.

 

3. Katalog usług

W tej zakładce sprawy najczęściej wybierane przez klienta będą się wyświetlały jako podpowiedzi „Wybrane dla ciebie”. Pozostałe będzie można wyszukać na liście lub przez wyszukiwarkę.

 

4. Wnioski i kreatory

Wszystkie wnioski będą w nowej wizualizacji. Przez kolejne kroki poprowadzi kreator z paskiem postępu – klient będzie widział, na którym etapie się znajduje. Na końcu pojawi się jasna informacja, czy dokument został wysłany.

 

5. Wnioski wysłane przez płatnika i odpowiedzi na nie

Sprawy zostaną połączone w wątki. Klienci zobaczą, na jakim etapie jest sprawa. Jeśli będzie odpowiedź, wyświetli się pogrubioną czcionką. Klient będzie mógł zaznaczyć wiele dokumentów różnego typu i wysłać je łącznie, zbiorczą wysyłką.

 

6. Wiadomości

W eZUS zmienią się nazwy skrzynek odbiorczych. Zostaną podzielone na:

·        powiadomienia,

·        korespondencję z CKK,

·        komunikaty.

W „Powiadomieniach” klient znajdzie subskrypcje i informacje np. o nowym dokumencie do odebrania. W „Korespondencji z CKK” będzie korespondencja z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. W „Komunikatach” będą m.in. informacje o planowanych przerwach technicznych.

 

Przewidziane są też zmiany, które ułatwią korzystanie z portalu. Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej i elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika.

 

Nowa aplikacja mobilna - mZUS dla Płatnika

W pierwszej połowie 2026 roku pojawi się kolejna aplikacja mobilna ZUS – mZUS dla Płatnika. W niej płatnicy składek będą mogli m.in.:

·        przeglądać informacje o saldach,

·        przeglądać zwolnienia lekarskie,

·        wysyłać dokumenty do ZUS (RWN, RD-3, wniosek o zaświadczenie A1, zgłoszenie umowy o dzieło),

·        wygenerować zaświadczenie automatyczne,

·        skontaktować się z CKK jako klient uwierzytelniony (połączenie priorytetowe, pełny dostęp do indywidualnych informacji),

·        umówić się na e-wizytę lub wizytę w placówce.

 

W kolejnym etapie – planowanym w drugiej połowie 2026 r. – płatnicy w aplikacji będą również mogli regulować składki z wykorzystaniem płatności mobilnych.

 

Platforma Usług Elektronicznych ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 roku. Korzysta z niego 13,6 mln klientów ZUS.

 

 

 

Karol Jagielski

regionalny rzecznik ZUS

województwa zachodniopomorskiego


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl