Chodzi o kilkadziesiąt milionów złotych, które konsorcjum musiało bez żadnej rekompensaty wydać na budowę drogi z prywatnych pieniędzy, przez co niektórzy jego członkowie stoją w obliczu poważnych problemów finansowych, włącznie z zagrożeniem upadłością.
- Baner jest wyrazem protestu przeciwko działaniu strony rządowej, która od trzech lat odwleka decyzję o pokryciu niemożliwych do przewidzenia wydatków, kompletnie nie licząc się z trudną sytuacją naszej firmy. Ukończyliśmy inwestycję w 95% finansując z prywatnych pieniędzy wielomilionowy wzrost kosztów materiałów budowlanych wywołany pandemią Covid-19 i wojną w Ukrainie. Warto, aby tysiące kierowców i turystów jadących nad morze dowiedziało się, że to prywatne firmy z własnych kieszeni płacą za budowę najważniejszych dróg w Polsce, tym bardziej, że jest to istotny problem dotyczący całej branży, na wielu kluczowych inwestycjach drogowych w kraju – mówi Katarzyna Łazarz-Brzezińska, wiceprezes PRD Nowogard SA.
PRD Nowogard SA umieściła baner nad drogą S3 miesiąc po wysłaniu Listu otwartego do Prezesa Rady Ministrów z apelem w sprawie doprowadzenia do pokrycia nadzwyczajnego wzrostu kosztów budowy odcinka drogi S3 Dargobądz-Troszyn przez Zamawiającego. Wykonawca zrobił to po trzech latach bezskutecznego składania wniosków do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i Ministerstwa Infrastruktury. Do dzisiaj nie zapadły jednak żadne wiążące decyzje w tej sprawie.
- Nie otrzymaliśmy ani pieniędzy, ani gwarancji finansowania. Podobno rozpatrywane są wnioski o sfinansowanie części ponadplanowych wydatków, o które wnioskowaliśmy już w 2022 roku. Stanowią one ok. 15% całej kwoty wynikającej ze wzrostu kosztów, które Konsorcjum pokryło z własnych pieniędzy. Gdy je otrzyma, spłaci zobowiązania wobec kontrahentów, ale nie rozwiąże to trudnej sytuacji, w której znajduje się Konsorcjum – tłumaczy Katarzyna Łazarz-Brzezińska.
Wiceprezes PRD Nowogard SA dodaje jednocześnie, że starania jej firmy o uzyskanie finansowania otrzymały szerokie poparcie ze strony branży i samorządów. Listy do Premiera popierające stanowisko PRD Nowogard SA wystosowała Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa oraz Zarząd Powiatu Goleniowskiego. Sprawą zainteresowali się zachodniopomorscy parlamentarzyści, a informacja o trudnej sytuacji PRD Nowogard SA przekazana została Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego na Pomorzu Zachodnim.
Obecnie na odcinku Wolin-Troszyn samochody poruszają się nadal po jednej jezdni w ruchu dwukierunkowym. Wykonawca deklaruje dołożenie wszelkich starań, aby trasa była przejezdna dwoma pasami ruchu w każdą stronę jeszcze w trakcie wakacji, potrzebuje jednak zapewnienia finansowania ze strony Zamawiającego, gdyż dalej nie jest w stanie ponosić z własnych środków kosztów realizacji publicznej inwestycji.
- Docierają do nas sygnały, że w najbliższym czasie po stronie Zamawiającego mogą zapaść ustalenia w sprawie części naszych roszczeń. Obecnie czekamy na informację na ten temat. Oczywiście najkorzystniejszym rozwiązaniem dla nas, ale również dla Skarbu Państwa byłoby polubowne rozwiązanie kwestii finansowania całości wzrostu kosztów i na to cały czas liczymy. Istnieją mechanizmy prawne, których na to pozwalają, a od strony rządowej wymaga to jedynie woli politycznej. Musimy jednak chronić interes naszej spółki i być gotowi na każdy rozwój sytuacji, dlatego cały czas analizujemy też możliwe kroki prawne w stosunku do GDDKiA – mówi Wiceprezes PRD Nowogard SA.
***
PRD Nowogard SA jest liderem Konsorcjum firm budujących odcinek drogi ekspresowej S3 Troszyn-Dargobądz. Firma ma blisko 80-letnie doświadczenie w branży budowlanej i specjalizuje się w budowie i modernizacji dróg oraz infrastruktury transportowej. Istniejąca od 1946 roku Firma zrealizowała ponad tysiąc inwestycji drogowych na Pomorzu Zachodnim. Firma zatrudnia 158 osób oraz współpracuje z dziesiątkami podwykonawców i dostawców. PRD Nowogard SA realizuje projekty drogowe dla sektora publicznego, jak i na rzecz inwestorów prywatnych, od budowy dróg ekspresowych po remonty ulic miejskich i dróg lokalnych. W każdym przypadku dbamy o najwyższą jakość wykonania, terminowość oraz minimalizowanie wpływu prac budowlanych na użytkowników dróg.
***
O inwestycji
Nazwa zadania: Zaprojektowanie i budowa drogi S3 Odcinek 2 – Dargobądz (z węzłem) – Troszyn.
Inwestycja polega na wybudowaniu drogi ekspresowej S3 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Odcinek długości ok. 16 km przebiega na terenie gminy Wolin należącej do Powiatu Kamieńskiego na obszarze województwa Zachodniopomorskiego.
Inwestor: Skarb Państwa – GDDKiA Oddział Szczecin. Wykonawca: konsorcjum firm w składzie: PRD Nowogard SA (Lider), INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o., INTOP Warszawa Sp. z o.o,, Polbud Pomorze Sp. z o.o.
Złożenie oferty: 03.2020 r. Okres realizacji: 08.2020 – 04.2025 (obecnie procedowany nowy wniosek o wydłużenie czasu na ukończenie)
Droga ekspresowa S3 stanowi fragment międzynarodowej trasy E65, leżącej w transeuropejskim korytarzu transportowym (TEN-T) i prowadzi od portu w Świnoujściu, wzdłuż zachodniej granicy Państwa, przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych obsługiwanych przez terminal w Świnoujściu zapewnia najkrótsze bezpośrednie połączenie Skandynawii z Czechami, Pragą oraz portami basenu Morza Śródziemnego
***
Pełna treść Listu otwartego do Prezesa Rady Ministrów z 11 czerwca 2025 r. dostępna jest na stronie internetowej PRD Nowogard SA www.prdnowogard.pl w zakładce Aktualności.
Katarzyna Łazarz-Brzezińska
Wiceprezes Zarządu
PRD Nowogard SA
Zdjęcia:
S3 1.jpg
Baner firmy PRD Nowogard SA na wiadukcie nad drogą S3 jest wyrazem protestu przeciwko działaniu strony rządowej, która od trzech lat odwleka decyzję o pokryciu niemożliwych do przewidzenia wydatków firmy.
Fot. Materiały PRD Nowogard SA
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl