Poprosiłem zatem o udzielenie informacji publicznej w następujących kwestiach dotyczących tunelu Pod Świną w Świnoujściu: Czy w pierwotnych planach GDDKiA tunel w Świnoujściu miał być dwururowy? Jeśli miał być dwururowy, to z jakiego powodu wykonano jedynie jednorurowy, co teraz wydatnie komplikuje normalne funkcjonowanie miasta? Z jakiego powodu finansowanie utrzymania tunelu, który jest przedłużeniem drogi państwowej spoczywa na Mieście Świnoujście? Dlaczego kosztem budżetu miasta, a więc mieszkańców niespełna 40-tysięcznego Świnoujścia jest teraz sponsorowany dla Rzeczypospolitej Polskiej dostęp do dwóch przejść granicznych na wyspie Uznam, łączących RP z Niemcami i UE? Czy GDDKiA zamierza przejąć finansowanie utrzymania tunelu?
Odpowiedzi na zadane pytania udzielił portalowi Mateusz Grzeszczuk, Główny Specjalista, Pion Dyrektora Oddziału, Stanowisko ds. Komunikacji Społecznej GDDKiA. Brzmi ona następująco, cytuję w całości:
"W 2007 roku zostało podpisane porozumienie pomiędzy Prezydentem Świnoujścia, Ministrem Infrastruktury i Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące tunelu w Świnoujściu. W ramach tego porozumienia na zlecenie GDDKiA została opracowana dokumentacja studialna wraz z raportem Oddziaływania na Środowisko. Następnie w roku 2010 została uzyskana decyzja środowiskowa. Decyzja środowiskowa zakładała realizację tunelu dwunawowego z możliwością etapowej realizacji tunelu jednonawowego. W związku z brakiem w tym czasie decyzji o dalszej realizacji tej inwestycji udział GDDKiA na tym etapie został zakończony.
Po 2010 roku kwestie związane z przygotowaniem do realizacji tunelu były prowadzone przez samo Miasto Świnoujście. W kolejnych latach na zlecenie miasta Świnoujście została opracowana dokumentacja koncepcyjna i Program Funkcjonalno- użytkowy (PFU). PFU przygotowane na zlecenie miasta Świnoujście zostało przygotowane dla tunelu jednonawowego i posłużyło do przetargu na realizację inwestycji, który ogłosiła GDDKiA na podstawie podpisanego w kwietniu 2016 roku aneksu do porozumienia z 2007 roku.
W związku z powyższym o kwestie realizacji tunelu jako jednonawowego należy zapytać inwestora – Miasto Świnoujście, gdyż decyzje w tej sprawie zapadały, gdy przygotowanie inwestycji nie było prowadzone przez GDDKiA.
Odnośnie kwestii związanych z utrzymaniem, to zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy o drogach publicznych: „W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta”.
Tunel w Świnoujściu stanowi część drogi krajowej nr 93, która nie jest drogą ekspresową, sam tunel również nigdy nie był projektowany na parametrach drogi ekspresowej, tylko drogi klasy GP (główna o ruchu przyśpieszonym). W związku z tym zarządcą, a co za tym idzie podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie tunelu zgodnie z prawem jest prezydent Świnoujścia.".
***
Jak się tak bez zbędnych emocji przyjrzeć tej całej sytuacji związanej ze świnoujskim tunelem to rysują się nam "Himalaje głupoty". Jak wynika z odpowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pierwotne decyzje i ustalenia zakładały tunel dwunawowy, czy też dwururowy jakkolwiek by go nie zwać, którego budowa spoczywała na ich barkach. Zabrakło jednak tej ostatecznej politycznej decyzji. W chwilę potem już Miasto Świnoujście bierze na siebie wszelkie kwestie związane z realizacją tunelu...i tak już pozostało, czego finansowe i komunikacyjne konsekwencje będziemy odczuwać latami. Używając prostszego języka były prezydent, bohatersko z mgłą na oczach wziął to na siebie tunelową inwestycję zakładając, że dorobi się pomnika i swego nazwiska jako patrona tunelu. Jego "zasługi inaczej" w tej sprawie nie kończą się tylko na tym, że mamy tunel jednonawowy, czy jednorurowy. Żeby było śmieszniej Janusz Żmurkiewicz zaakceptował fakt, że droga ekspresowa S3 prowadzi do ronda przed tunelem i dalej ul. Duńską (własność Skarbu Państwa) do Terminala Promów Morskich. A od tego samego ronda do tunelu i dalej dwóch przejść granicznych prowadzi już droga krajowa nr 93. Czy to aby nie jakaś drogowa schizofrenia? Zatem utrzymanie drogi krajowej nr 93 i tunelu z dojazdem do dwóch przejść granicznych (Ahlbeck i Garz) fundujemy jako bogate miasto Rzeczypospolitej Polskiej. I to są właśnie "Himalaje głupoty"., czyli prawo po polsku .
KMN
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl