Wizualizacja ZMPSiŚ
Lokalizacja obydwu szwedzkich terminali jest logistycznie nieporównywalna do Świnoujścia, do którego prowadzi jedna droga ekspresowa S3 notorycznie zakorkowana na odcinku Goleniów – Szczecin oraz linia kolejowa nr 273 do Wrocławia, która wymaga przebudowy i modernizacji, co ma kosztować 10,1 mld zł. Obszar zajmowany przez terminal kontenerowy w Helsingborgu stał się przeszkodą dla rozwoju miasta, z kolei zabudowa mieszkaniowa w bliskiej odległości od portu stanowiła problem dla efektywnego wykorzystania terenu, przepustowości nabrzeża, czyli hamowała jego rozwój. Władze miasta i portu podjęły decyzję o budowie nowego terminala kontenerowego w południowej części portu, co uwolni przestrzeń na cele mieszkalne i zaspokoi potrzeby dla przyszłych operacji portowych. Nowy terminal ma być bezpieczny, zautomatyzowany i neutralny dla klimatu ; pełną zdolność przeładunkową ma osiągnąć w 2030 roku. W związku z rozpoczęciem realizacji zadania w 2024 roku zarząd portu Helsingborg ogłosił wysłuchanie publiczne (public hearing) dotyczące budowy i relokacji portu o następującej treści: „Zapraszamy wszystkich obywateli i interesariuszy do udziału i uzyskania szczegółowych informacji o nowym terminalu kontenerowym. Jest to również doskonała okazja do zadawania pytań i dzielenia się opiniami. Więcej wkrótce na naszej stronie internetowej. Masz pytanie ? Napisz do nas. communication@port.helsingborg. ” W naszym kraju wysłuchania publiczne najczęściej mają miejsce zarówno w Sejmie, rzadziej w miastach w sprawach ważnych projektów mogących zakłócić zrównoważony rozwój. Ich celem jest zapobieganie sytuacjom w których istotne argumenty dotyczące spraw publicznych pojawiają się jedynie w gronie decydentów lub wskazanych przez nich środowisk politycznych lub eksperckich. Wysłuchanie obywatelskie powinno się odbyć przed rozpoczęciem szczegółowego rozpatrywania projektu !!! O ogłoszeniu wysłuchania publicznego w Helsingborgu napisałem po to, by unaocznić jak w podobnej sytuacji, budowy nowego terminala kontenerowego, zachował się Zarząd Portu Helsingborg, a jak Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W naszym przypadku zarząd portów za zbędne uznał publiczne konsultacje. Przez 7 lat mieliśmy do czynienia jedynie z nachalną propagandą, z nadużywaniem pojęć „strategiczny”, czy „racja stanu”, hejtem, a przede wszystkim z brakiem odpowiedzi na stawiane pytania, także na te formułowane w artykułach prasowych.
Andrzej Sokołowski 03.07.2024
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl