WYSPIARZ niebieski
Jedyny tygodnik ukazujący się w Świnoujściu, Międzyzdrojach i Wolinie

Wizualizacja ZMPSiŚ

04.07.2024 8:17

KONSULTACJE PO SZWEDZKU

W południowej Szwecji, w Cieśninach Duńskich, są dwa porty , które odpowiadają za ok. 15 % przeładunków kontenerów we wszystkich bałtyckich portach. Goeteborg, czwarty pod względem przeładunków kontenerów wśród bałtyckich portów (w ubiegłym roku 914 000 TEU) oraz dziesiąty na liście Helsingborg (235 017 TEU). Do każdego z nich dochodzą dwie autostrady i linie kolejowe.

 

Lokalizacja obydwu szwedzkich terminali jest logistycznie nieporównywalna do Świnoujścia, do którego prowadzi jedna droga ekspresowa S3 notorycznie zakorkowana na odcinku Goleniów – Szczecin oraz linia kolejowa nr 273 do Wrocławia, która wymaga przebudowy i modernizacji, co ma kosztować 10,1 mld zł. Obszar zajmowany przez terminal kontenerowy w Helsingborgu stał się przeszkodą dla rozwoju miasta, z kolei zabudowa mieszkaniowa w bliskiej odległości od portu stanowiła problem dla efektywnego wykorzystania terenu, przepustowości nabrzeża, czyli hamowała jego rozwój. Władze miasta i portu podjęły decyzję o budowie nowego terminala kontenerowego w południowej części portu, co uwolni przestrzeń na cele mieszkalne i zaspokoi potrzeby dla przyszłych operacji portowych. Nowy terminal ma być bezpieczny, zautomatyzowany i neutralny dla klimatu ; pełną zdolność przeładunkową ma osiągnąć w 2030 roku. W związku z rozpoczęciem realizacji zadania w 2024 roku zarząd portu Helsingborg ogłosił wysłuchanie publiczne (public hearing) dotyczące budowy i relokacji portu o następującej treści: „Zapraszamy wszystkich obywateli i interesariuszy do udziału i uzyskania szczegółowych informacji o nowym terminalu kontenerowym. Jest to również doskonała okazja do zadawania pytań i dzielenia się opiniami. Więcej wkrótce na naszej stronie internetowej. Masz pytanie ? Napisz do nas. communication@port.helsingborg. ” W naszym kraju wysłuchania publiczne najczęściej mają miejsce zarówno w Sejmie, rzadziej w miastach w sprawach ważnych projektów mogących zakłócić zrównoważony rozwój. Ich celem jest zapobieganie sytuacjom w których istotne argumenty dotyczące spraw publicznych pojawiają się jedynie w gronie decydentów lub wskazanych przez nich środowisk politycznych lub eksperckich. Wysłuchanie obywatelskie powinno się odbyć przed rozpoczęciem szczegółowego rozpatrywania projektu !!! O ogłoszeniu wysłuchania publicznego w Helsingborgu napisałem po to, by unaocznić jak w podobnej sytuacji, budowy nowego terminala kontenerowego, zachował się Zarząd Portu Helsingborg, a jak Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W naszym przypadku zarząd portów za zbędne uznał publiczne konsultacje. Przez 7 lat mieliśmy do czynienia jedynie z nachalną propagandą, z nadużywaniem pojęć „strategiczny”, czy „racja stanu”, hejtem, a przede wszystkim z brakiem odpowiedzi na stawiane pytania, także na te formułowane w artykułach prasowych.

 

Andrzej Sokołowski 03.07.2024


© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.

Tygodnik "WYSPIARZ niebieski"
Świnoujście  •  ul. Armii Krajowej 12  •  Pasaż Centrum  •  I piętro, p. 109
Tel. +48 91 327 10 64  •  Tel./Fax +48 91 321 54 36

www.wyspiarzniebieski.pl