Płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w 2022 r., dowie się, czy na jego koncie jest nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe. Ponadto sprawdzi, w jakiej wysokości przekazał wpłaty w ubiegłym roku i jakie należności ZUS rozliczył tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają raty, otrzymają informację o kwocie, jaka pozostała jeszcze do uregulowania.
Niedopłata
Niedopłata na koncie płatnika składek może być rozłożona na raty. Jeżeli przedsiębiorca nie jest w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia, powinien złożyć wniosek o układ ratalny.
Więcej informacji udzieli każdy doradca ds. ulg i umorzeń. Przedstawi on najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, pomoże wypełnić wniosek i skompletować dokumenty. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie lub umówić na e-wizytę.
Niewielkie zaległości należy uregulować przez zwiększenie bieżącej wpłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę, jeżeli są należne. Odsetki można obliczyć w przygotowanym specjalnie kalkulatorze odsetkowym.
Nadpłata
Płatnik może pomniejszyć bieżącą składkę o wysokość nadpłaty. Może też złożyć wniosek o jej zwrot (formularz RZS-P). Nadpłata trafi tylko na rachunek bankowy, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS.
Ważne!
Informacja jest przygotowana wyłącznie na podstawie deklaracje rozliczeniowych i opłaconych składek, które wpłynęły do końca 2022 roku. Jeżeli płatnik korygował dokumenty albo wpłacał składki po tej dacie, to aktualne saldo konta może sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS.
Karol Jagielski, regionalny rzecznik ZUS
województwa zachodniopomorskiego
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
oddział w Szczecinie
© Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i wykorzystywanie materiałów bez zgody redakcji zabronione.
www.wyspiarzniebieski.pl