Od 1 kwietnia program naprawczy szpitala
W poniedziałek 20 lutego br. obradowała 9 osobowa społeczna rada szpitala, której przewodniczy zastępca prezydenta Joanna Agatowska. W posiedzeniu uczestniczyła dyrektor szpitala Małgorzata Szmajda (na zdjęciu) oraz główna księgowa tej placówki. Obecni byli także przedstawiciele związków zawodowych oraz zainteresowane media. Tematem posiedzenie było między innymi przyjęcie planu pracy rady na 2012 r. oraz przyjęcie informacji na temat aktualnej sytuacji szpitala. Ustalono, że w czasie marcowego posiedzenia rady dyrektor szpitala przedstawi plan finansowy szpitala na bieżący rok. Termin ten jest podyktowany tym, że jeszcze nie są zakończone sprawy obsady personalnej poszczególnych oddziałów. W kwietniu zaś zostanie przedstawiony program naprawczy.
W piątek ubiegłego tygodnia zakończył się konkurs na lekarzy oddziału wewnętrznego. Teraz trwają procedury związane z ewentualnym podpisaniem kontraktów. Natomiast rozstrzygnięcie konkursu na lekarzy dla oddziału chirurgicznego nastąpić ma 29 lutego br. W przygotowaniu jest konkurs na wyłonienie zastępcy dyrektora szpitala do spraw lecznictwa. Z ramienia rady społecznej członkiem komisji konkursowej będzie Ryszard Teterycz.
Ustalono też, że w kwietniu dyrektor szpitala zaprezentuje program naprawczy szpitala. Od tego momentu będzie on wprowadzany w życie. Realizacja tego programu, jak zakłada dyrektor Małgorzata Szmajda, to minimum dwa lata, czyli 2012-2013 r. Po półrocznym okresie realizacji programu dyrektor złoży radzie pierwsze sprawozdanie, czyli w październiku br.
Jeśli chodzi o sytuację finansową szpitala, to z informacji złożonej przez dyrektora M. Szmajdę wynika, że zobowiązania szpitala to nieco, ponad 15 mln zł. W kwocie tej nie ma zobowiązań finansowych wobec pracowników. Są to zobowiązania wobec kontrahentów oraz zaciągnięte kredyty. Dyrekcja szpitala rozdysponowała już pożyczkę zaciągniętą w styczniu w Urzędzie Miasta w wysokości 2 mln zł. Kwotę 590 tys. zł przeznaczono na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na umowy o pracę, za grudzień i styczeń ubiegłego roku. 190 tys. zł przeznaczono na zapłatę kontraktów za miesiąc listopad ubiegłego roku. Kolejna kwota – 820 tys. zł przelana została na konta kontrahentów szpitala. 400 tys. zł pozostało na wynagrodzenia pracownicze na luty br.
Dyrektor poinformowała też o wysokości tegorocznych kontraktu z NFZ. Wynosi on w stosunku miesięcznym 1 mln 170 tys. zł. Jest to kontrakt podobny do tego z ubiegłego roku. Dyrektor informował radę, że kontrakt za styczeń nie został w pełni zrealizowany, ponieważ w szpitalu na początku każdego roku przebywa mniej pacjentów niż w pozostałych miesiącach. Mówiła też o wzroście kosztów za ubezpieczenie szpitala od zdarzeń nieprzewidzianych. Wzrost całości ubezpieczenie w stosunku do poprzedniego roku to o około 400 tys. zł.
str. 2Rozdano Światowidy
Rozdano ŚWIATOWIDY
(Wolin) W piątek 24 lutego w Ośrodku Kultury Gminy Wolin odbyła się uroczystość wręczenia wyróżnień – statuetek Światowida (odpowiednik świnoujskich Trytonów), stanowiących formę uhonorowania wybitnych osiągnięć osób fizycznych, organizacji, stowarzyszeń, przedsiębiorstw, instytucji, zasłużonych dla szeroko rozumianego rozwoju miasta i gminy Wolin. Na uroczystość przybyli przedstawiciele wszystkich środowisk gminy, a także przyjaciele z partnerskiej gminy Usedom (Niemcy) oraz strażacy z gminy Staffanstorp (Szwecja).
Lista zgłoszonych propozycji do wyróżnienia Wolińskim Światowidem w tym roku była bardzo długa. Laureatami zaś zostali : w kategorii „Gospodarka i przedsiębiorczość” - Stanisław Kielar, właściciel firmy CHEMSTAN Dargobądz, producent m.in. nowoczesnych materiałów budowlanych, mecenas sztuki, sponsor na rzecz ośrodków kultury w gminie; w kategorii „Kultura i sztuka”: Chór „Julin”, wyróżniany na wielu festiwalach i przeglądach; w kategorii „Sport, turystyka i wypoczynek”- sekcja zapaśnicza Wiking – Wolin, która odnosi zwycięstwa w zawodach różnej rangi oraz UKS ALBATROS – organizator szkoleń, regat, imprez sportowo-rekreacyjnych mających na celu promowanie wizerunku turystyki i regionu Ponad Podziałami), organizator zagospodarowania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży ; w kategorii „Społeczna i charytatywna działalność” - Piotr Karliński, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Troszynie. Inicjator, organizator i propagator współpracy polsko - niemieckiej w gminie Wolin. Pozyskuje środki finansowe z funduszy europejskich oraz od osób prywatnych na wypoczynek letni i zimowy dzieci z gminy Wolin.
str. 3Remigiusz Mysza nowym komendantem policji
W Komendzie Miejskiej Policji w Świnoujściu odbyła się w piątek 24 bm. uroczysta zmiana na stanowisku komendanta . Na emeryturę odchodził insp. Waldemar Ratajczak, a w jego miejsce na mocy rozkazu personalnego nowym komendantem został podinsp. Remigiusz Mysza, dotychczasowy zastępca świnoujskiego komendanta.
W piątkowej uroczystości brali udział przedstawiciele różnych służb mundurowych, szef prokuratury Włodzimierz Cetner, ksiądz dziekan Zbigniew Rzeszótko oraz świnoujski prezydent. Uczestniczył w niej także Komendant Wojewódzki Policji w Szczecinie nadinsp. Wojciech Olbryś, który dokonał aktu mianowania, podziękował ustępującemu komendantowi oraz złożył najlepsze życzenia jego następcy. Jak mówił o podinsp. R. Myszy nadinsp. W. Olbryś to doświadczony policjant służący 21 lat, dobrze znający swoją pracę gdyż przechodził przez poszczególne szczeble kariery zawodowej pracując zarówno w prewencji jak i sferze kryminalnej. R. Mysza służy w Świnoujściu niespełna 12 lat (z dwuletnia przerwą na pracę w Komendzie Głównej Policji).
str. 3Podjęli zamiar likwidacji
Rada Miasta na sesji w dniu 23 lutego podjęła uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji Młodzieżowego Domu Kultury. Jak uzasadniał to wnioskodawca, czyli prezydent Świnoujścia, podjęcie takiej uchwały było wymogiem formalnym, wynikającym z ustawy o systemie oświaty. Mówi ona, że publiczna placówka oświatowa prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego, a taką jest MłDK, może zostać zlikwidowana przez organ prowadzący z końcem roku szkolnego, po zawiadomieniu o zamiarze likwidacji rodziców uczniów ,a także właściwego kuratora oświaty, co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji placówki. Uchwała, pomimo, iż wcześniej przyjęły ją pozytywnie komisje, na sesji wzbudziła wiele emocji i dyskutowano nad nią ponad trzy godziny.
Na dziś z oferty Młodzieżowego Dom Kultury korzysta 218 uczniów na 4,5 tysiąca uczących się w naszym mieście. Działają w nim następujące sekcje sportowe: piłka siatkowa chłopców, piłka siatkowa dziewcząt, piłka koszykowa chłopców, piłka nożna dziewcząt, lekkoatletyka, aerobik, 2 sekcje żeglarskie, sekcja pływacka i ratownicza. Prowadzone są także zajęcia z języka angielskiego i aerobiku. Młodzieżowy Dom Kultury jako placówka oświatowa, otrzymuje z ministerstwa edukacji narodowej subwencję oświatową. Subwencja ta jest niewspółmiernie niska w stosunku do kosztów utrzymania placówki realizującej zadania statutowe. Na rok 2012 zaplanowany został budżet w wysokości 736 169 zł, w tym wstępnie wyliczona subwencja oświatowa stanowi kwotę 14 370 zł.
Planowane wydatki Mł.DK na rok 2012 to: wynagrodzenia nauczycieli – obowiązuje tu Karta Nauczyciela, stanowią kwotę 190.798 zł, wynagrodzenie administracji – 110.496 zł, wynagrodzenie obsługi 113.143 zł. Wraz z pochodnymi i składkami ZUS i na fundusz pracy jest to łączna kwota 532.087 zł. Młodzieżowy Dom Kultury do prowadzenia zajęć sportowych musi wynajmować sale gimnastyczne w innych obiektach. Planowany w roku 2012 koszt wynajmu sal to 25.080 zł, a pływalni - 42.560 zł. Koszt organizacji międzyszkolnych imprez sportowych i zawodów to kwota 52.171 zł.
Zastępca prezydenta Joanna Agatowska uzasadniając wystąpienie z takim projektem uchwały do Rady Miasta uznała, że zadania MłDK z powodzeniem mogą prowadzić inne instytucje w mieście takie jak OSiR „Wyspiarz” czy Miejski Dom Kultury. W ten sposób zaoszczędzono by 50% wydatków na utrzymanie tej placówki.
str. 3Nielegalna wycinka 71 cmentarnych drzew
Po naszym artykule oraz dokonanej kontroli z Urzędu Miasta świnoujska policja i prokuratura zajmują się sprawą nielegalnej wycinki 71 drzew z terenu cmentarza komunalnego w Świnoujściu. Pracownicy spółki Hades, która zarządza cmentarzem póki co nie potrafią wytłumaczyć jak to się stało. W opublikowanym w poprzednim wydaniu artykule sygnalizowaliśmy o niedawnej wycince 5 drzew w tym czterech podlegających ochronie blisko 50-letnich cisów. Nieopodal były widoczne także pnie po poprzednich wycinkach. Naczelnik Sylwester Sowała z Wydziału Eksploatacji i Zarządzania Nieruchomościami UM Świnoujście zarządził dokonanie kontroli na terenie cmentarza, która niestety wykazała wycinkę w różnych miejscach aż 71 drzew kilku gatunków, w tym także cisów. Wobec braku zgody na wycinkę drzew sprawę przekazano policji. Jednocześnie świnoujski urząd wydał spółce Hades zakaz wykonywania wszelkich prac pielęgnacyjnych przy drzewach oraz nakaz składania codziennych informacji o sytuacji na cmentarzu. Więcej na ten temat w następnym wydaniu gazety.
KMN
str. 4Kto kupi piekną nieruchomość?
Kilka miesięcy temu sztab 8 Flotylli Obrony Wybrzeża zmienił swoją siedzibę i przeniósł się na teren Portu Wojennego przy ul. Steyera. Po sztabie została pięknie usytuowana nieruchomość, która została przekazana do Agencji Mienia Wojskowego (AMW). O dalsze losy tej nieruchomości zapytaliśmy w agencji, a odpowiedzi udzieliła nam Małgorzata Golińska – rzecznik prasowy AMW w Warszawie
- Agencja Mienia Wojskowego dysponuje w Świnoujściu terenem po 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. K. Porębskiego przy ul. Bohaterów Września o pow. 0,7124 ha. Jest to działka w kształcie trapezu, zabudowana 6 budynkami o łącznej pow. 2361 m², o charakterze biurowo - sztabowym. Pięć z nich połączonych jest ze sobą w kształt litery „U” (3 budynki główne i 2 łączniki). Nieruchomość położona jest w strefie śródmiejskiej w pobliżu punktu przeprawy promowej oraz obiektów handlowych i usługowych. Dla nieruchomości brak jest jednak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – mówi dalej Małgorzata Golińska. - Zgodnie zaś ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Urzędu Miasta Świnoujście, przedmiotowa działka znajduje się na terenie oznaczonym jako: „tereny specjalne poza lasami”. Po odpowiedniej adaptacji można ją wykorzystać na cele biurowe, usługowo - handlowe, rekreacyjno - turystyczne i mieszkaniowe. Prawdopodobny termin sprzedaży działki to koniec II lub III kwartału br. Wartość tej nieruchomości szacujemy wstępnie na 4-5 milionów złotych. Dokładna cena wywoławcza zostanie określona na etapie podania do publicznej wiadomości wykazu lub w momencie publikacji ogłoszenia o przetargu, które ukaże się z Dzienniku Gazecie Prawnej.
I jak zapewnia pani rzecznik - AMW zagospodaruje tę nieruchomość zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, a 93% zysku z transakcji przekaże na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych.
Kul, foto: AMW
str. 5
Boisko to nie wszystko
Przebudowa miejskiego stadionu ruszyła kilka lat temu, kiedy to w wyniku przebudowy struktur piłkarskich MKS FLOTA znalazła się w pierwszej lidze. Wraz z awansem zespołu w parze szły wymogi licencyjne w stosunku do klubów. Otrzymanie licencji to spełnienie wymogów zapisanych w Uchwale z 2008 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej z późniejszymi zmianami w sprawie licencji dla klubów I ligi na sezon 2011/2012 i następne. W związku z tymi wymogami, w bieżącym roku, tak jak i poprzednimi laty trwa przebudowa stadionu. Trwa stopniowo, zgodnie z wieloletnim planem inwestycyjnym, który – niestety – często ulega korektom i co najważniejsze – nie zawsze są na ten cel fundusze.
Zakres prac obejmował m.in. poszerzenie płyty boiska, zbudowanie nawadniania i drenażu, instalację nowych bramek, przebudowę trybun z uwzględnieniem VIP-ów i przedstawicieli PZPN, wybudowanie zadaszenia z pulpitami dla przedstawicieli środków masowego przekazu i wiele, wiele innych. W sprawie trwającej przebudowy Mariusz Wieczorek z Wydziału Inżyniera Miasta mówi tak: - Od roku 2003 trwały prace projektowe, a w następnym rozpoczęto budowę mniejszej trybuny. Ponieważ wieloletni plan inwestycyjny ulega korektom, to za każdym razem trzeba zmieniać i plany przebudowy, po prostu dostosowywać je do istniejących możliwości finansowych. Jak do tej pory wydatkowano prawie 5 mln złotych. Żeby wykonać wszystkie prace wg wymogów PZPN, to według kosztorysów inwestorskich stadion w Świnoujściu kosztowałby około 30 mln zł! Z najważniejszych prac zostało wykonane zadaszenie na prawie 2 tysiące miejsc (a nie na wymaganych 500), kończona jest budowa budynku technicznego, będą miejsca sprawozdawców, dla policji, na monitoring, loża dla VIP-ów, a dla niepełnosprawnych zapewnione są ciągi piesze z dostępem od ul. Moniuszki. Na pewno nie będziemy realizować sztucznego oświetlenia płyty boiska ani też podgrzewania murawy. Na to są potrzebne kolejne środki ok. 7 mln. zł, których w budżecie nie ma. Zresztą trudno jest nam przewidzieć, co jeszcze wymyślone zostanie przez PZPN, bo odgórnie przychodzą coraz to nowe wytyczne. Ostatnie z nich mówią o tym, że od sezonu 2012/2013 powinniśmy posiadać minimum 2 pełnowymiarowe boiska treningowe z powierzchnią trawiastą (naturalną) i pełnowymiarowe boisko treningowe z nawierzchnią sztuczną. Te ostatnie wymogi zostawiam bez komentarza.
str. 11Wnioski przewodników
Wnioski przewodników
(Międzyzdroje) W dniach 10-12 lutego odbywało się w Międzyzdrojach II Ogólnopolskie Forum Przewodników Turystycznych. Po licznych prelekcjach, wymianie doświadczeń i wycieczkach, podczas dyskusji panelowych wypracowano wspólne wnioski istotne dla całego środowiska przewodników, turystów, ale i takie o szerszym znaczeniu. Przewodnicy zamierzają je skrupulatnie wprowadzać w życie, a część z nich została już nawet zrealizowana ( w tym wystąpienie do ministra Jarosława Gowina publikowane poniżej ). Oto wypracowane podczas II Forum wnioski:
-
Wystąpić do Ministra Sprawiedliwości z protestem przeciw deregulacji zawodu przewodnika turystycznego.
Poczynić działania zmierzające do powołania ogólnopolskiego porozumienia organizacji i stowarzyszeń grupujących przewodników turystycznych.
Zobligować koła i samorządy przewodnickie do indywidualnych protestów przeciwko deregulacji zawodu przewodnika turystycznego.
Skierować do organizatorów imprez przewodnickich apelu o to, by imprezy te były organizowane na najwyższym poziomie przy zastosowaniu jak najlepszych standardów w tym zakresie.
Skierować apel do przedstawicieli kół i samorządów przewodnickich o jak najliczniejszy udział w ogólnopolskich imprezach przewodnickich, a w szczególności w corocznych Forach Przewodnictwa.
Zbadać możliwość prawną wystosowania pozwu zbiorowego w sprawie zwrotu kosztów poniesionych na wykształcenie przewodnika oraz utraconych zysków z tytułu wynagrodzeń w przypadku deregulacji zawodu przewodnika turystycznego.
Interdyscyplinarny charakter wiedzy przewodnika powinien być argumentem utrzymania przewodnictwa jako zawodu regulowanego.
Położyć nacisk na treści dotyczące metodyki i interpretacji obiektów dziedzictwa kulturowego na kursach dla kandydatów na przewodników turystycznych.
Przewodnik turystyczny powinien być nauczycielem patriotyzmu.
Przekaz przewodnicki powinien stać się narzędziem budowy świadomości Wspólnej Europy.
Zaleca się stosowanie nowych technologii wpływających na podniesienie poziomu świadczonych usług przewodnickich.
Zdarzenia historyczne oraz przemiany społeczno-polityczne nakładają na przewodników obowiązek obiektywnego przekazywania treści dotyczących współczesnej historii.
A.J.
str. 13wyłowione na wyspach • z afisza • informacje kulturalne • teleforum • listy od czytelników • informator • FOTO - sic • sport na wyspach • sport i rekreacja z OSiR Wyspiarz • kryminałki • informacje ze Straży Granicznej • informacje z 8 FOW • noworodki • historia i teraźniejszość - Nasze miasto w Twoim albumie • sonda • aktualne ogłoszenia drobne • ogłoszenia medyczne • w tym wydaniu nie piszemy o... • horoskop

MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE
GINEKOLOG - POŁOŻNIK
dr n. med. Marek Adam Brzuchalski
specjalista balneologii i medycyny fizykalnej
lekarz medycyny estetycznej
ul. Z. Herberta 6 / 4
Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695
GABINET NEUROLOGICZNY
Małgorzata Frąckowiak
przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego
poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),
środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )
Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu
Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c
piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 602 158 940
COLOR DOPPLER
gabinet internistyczny
ul. MAŁOPOLSKA 51
rejestracja telefoniczna
od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00
tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63
specjalista chorób wewnętrznych
Marek Borowski
USG SERCA z kolorowym Dopplerem,
Holter - EKG (24 h),
USG jamy brzusznej,
prostaty, jąder, tarczycy
USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem
lekarz medycyny pracy
spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii
M. Krystyna Wasilewska - Zużałek
Rej.telefoniczna: wtorki, piątki 18 -19
Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17
Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20
CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:
NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE
-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia
EKG - choroby serca, stawów, kręgosłupa
Rejestracja telefoniczna
GABINET GASTROENTEROLOGICZNY
Anna Popiela-Schiller
Gastroenterolog
Specjalista Chorób Wewnętrznych
Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7
Rejestracja telefoniczna
+48 501 070 827
Ernest Pyrkosz
ORTOPEDA
- profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
- wady postawy
- zespoły bólowe narządów ruchu
- leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
- badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży
Świnoujście, ul. Piastowska 60
wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00
Rejestracja telefoniczna 606 387 618
specjalista ginekolog-położnik
Maria Czajkowska
USG 4D położniczo- ginekologiczne
certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego
przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00
ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)
rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51
RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch
· porady prawne, reprezentacja przed sądami,
· spadki, podział majątku
· wspólnoty mieszkaniowe, nieruchomości,
· mediacje
Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2
(wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)
kontakt po uzgodnieniu telefonicznym
tel. 91 321 93 30, 605 426 340
e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl
Drewno kominkowe i opałowe
tel. 693 399 346, 91 418 82 68
