WYSPIARZ niebieski
W ostatnim numerze    20/407

Święto w GP 2

Oficjalne nadanie imienia oraz nowego, poświęconego sztandaru Gimnazjum Publicznemu nr 2 było w piątek 15 maja główną uroczystością w Świnoujściu. Jej początek miał miejsce w kościele Chrystusa Króla, a późniejsza część odbywała się z udziałem licznych gości w sali sportowej GP 2.

 

Co prawda imię Henryka Sienkiewicza wybrano szkole wcześniej i uchwałą zaakceptowali to świnoujscy radni, ale dopiero tego dnia była okazja aby je uroczyście nadać. Połączono to bowiem z poświęceniem i przekazaniem szkole nowego sztandaru ufundowanego przez darczyńców, w tym także mieszkańców miasta w których imieniu pieniądze przekazał na jego wykonanie prezydent Miasta. Podczas uroczystej mszy nowy sztandar został najpierw poświęcony w kościele Chrystusa Króla, po czym już w szkolnej sali sportowej odbyło się jego przekazanie na ręce dyrektor GP2 Edyty Tomaszek. Gimnazjum jak wiadomo jest spadkobiercą budynku zajmowanego wcześniej prze lata przez Szkołę Podstawową nr 7, która także nosiła nadane w 1976 r imię Henryka Sienkiewicza. Teraz GP 2 przyjęło uroczyście to samo imię choć w przymiarkach „konkurentami” H. Sienkiewicza był Jan Paweł II i Adam Mickiewicz. Przed nadaniem szkole sztandaru dokonano symbolicznego wbijania gwoździ do drzewca przez jego fundatorów.

Dyrektor GP 2 E. Tomaszek dziękując sponsorom, przyjaciołom szkoły, rodzicom i pracownikom przywołała słowa Jana Pawła II „Człowiek jest wielki nie przez to co posiada, lecz przez to kim jest. Nie przez to co ma, lecz przez to czym dzieli się z innymi”. Ceremonii przekazania sztandaru dokonał prezydent Miasta na ręce dyrektor szkoły, a ta z kolei przekazała nowy sztandar swoim uczniom. Po czym odbyło się uroczyste ślubowanie uczniów i odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej patronowi.

Więcej na str. 3

Dzierżawca łączy już znany

Świnoujska firma AC Systemy Komputerowe przedstawiła najkorzystniejszą ofertę na dzierżawę łączy światłowodowych na potrzeby Systemu Monitoringu Miasta Świnoujścia z zaplanowanymi stanowiskami 11 kamer.

 

Miasto będzie dzierżawić sieć łączy za kwotę około 6 tysięcy złotych miesięcznie. Budowa systemu monitoringu o którym pisaliśmy już wcześniej będzie kosztować podatników 1,5 miliona złotych. Obecnie, do 22 maja trwa procedura wyłonienia wykonawcy inwestycji. Jeśli nic nie zakłóci procedury rozstrzygnięcia przetargu to do końca lipca system rozpocznie swoje funkcjonowanie.

 

str. 3

Za płotem bazy rybackiej...

Budynek socjalny, ale dla kogo?

W grudniu ubiegłego roku zakończono prace przy budowie Bazy Rybackiej, co kosztowało 25 mln zł ( z tego blisko 21 mln zł z funduszy Unii Europejskiej). Rybacy przeprowadzali się tam praktycznie do końca marca tego roku. Nadal jednak nieczynny jest wybudowany tam budynek socjalny. Rybacy zamiast w specjalnych pomieszczeniach przebierają się w dzierżawionych przez siebie wiatach usytuowanych przy nabrzeżach. Pojawia się pytanie czy sensowne było wydawanie pieniędzy na obiekt skoro nikt z niego teraz nie korzysta?

-Rybacy nie chcą korzystać , bo za wodę i energię trzeba tam płacić – mówi Zdzisław Piasecki, kierownik Bazy Rybackiej – Miasto chce wydzierżawić rybakom budynek za symboliczną złotówkę , ale koszty jego utrzymania, zatrudnienia szatniarki muszą ponosić użytkownicy. Taka propozycja padła na początku uruchamiania bazy nikt z niej jednak nie chce skorzystać i dlatego budynek jest zamknięty – dodaje kierownik.

-Jaki będzie dalszy los obiektu trudno teraz przewidzieć. Sytuacja wydaje się być jednak paradoksalna. Może należało wcześniej zapytać rybaków czy zechcą za wniesieniem dodatkowych odpłatności korzystać z takiego budynku socjalnego? A może trzeba było znaleźć inne rozwiązanie techniczne? Obecnie obiekt jest nieczynny co przecież nie jest zgodne z obowiązującym prawem w zakresie użytkowania bazy po zakończeniu inwestycji.

-Kierownik Piasecki zapytany o wszystkie koszty jakie ponoszą rybacy na terenie bazy odpowiedział, iż „płacą oni stawki preferencyjne , nie pokrywające kosztów utrzymania, ale to w okresie rozruchu...” . Kto dopłaca do interesu i jak to będzie w przyszłości na to kierownik nie potrafił już odpowiedzieć. Wiadomo, że dopłaca póki co Miasto, a więc my podatnicy z własnej kieszeni. i tak pewnie już pozostanie.

 

str. 4

Czas na zmiany

Świnoujska nekropolia przy ul. Karsiborskiej od lat 90 tych zarządzana jest przez jedną i tą samą firmę. Wówczas, kiedy Miasto zwierało umowę na prowadzenie cmentarza nie obowiązywała ustawa o zamówieniach publicznych. Dzisiaj sytuacja prawna się zmieniła. Zmieniać się też będzie cmentarz. Miasto stoi przed koniecznością jego rozbudowy. Zarządcy trzeba, więc będzie powierzyć znacznie większy teren.

- Przymierzamy się do ogłoszenia przetargu na prowadzenie cmentarza, żeby uregulować tą sprawę zgodnie z obowiązującymi dzisiaj przepisami. Najpierw jednak musimy przygotować przetarg na wykonanie inwentaryzacji cmentarza. Taki materiał będzie niezbędny do ogłoszenia przetargu na jego prowadzenie. Musimy pokazać, co posiadamy. Dziś groby nie są zinwentaryzowane, nie ma też inwentaryzacji zieleni. Nie ma mapy cmentarza. Taki przetarg będzie w najbliższym czasie ogłoszony. Dopiero po sporządzeniu pełnej inwentaryzacji Miasto przygotuje się do przetargu na prowadzenie cmentarza. Na zrobienie inwentaryzacji w budżecie zarezerwowano około 100 tys. zł. Na podobnej zasadzie mamy podpisane umowy z firmami „Koros” i „Remondis”. Naszedł czas, że trzeba te sprawy uregulować – informuje Grażyna Melerska zastępca naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska.

Długotrwały okres prowadzenia na przykład cmentarza powoduje widoczną wyraźną stagnację, brak ciekawych pomysłów, nowych rozwiązań organizacyjnych i estetyzacyjnych. Popada się w rutynę.

Więcej na str. 5

Miasto utonie w kwiatach

Morski akcent na rondzie

(MIĘDZYZDROJE) W środę na rondzie w centrum Międzyzdrojów stanęła niewielka łódka rybacka. Jest to kolejny element dekoracyjny w ramach realizowanego projektu „Międzyzdroje w kwiatach 2009”. W poniedziałek (18 bm.) rozpocznie się akcja sadzenia blisko 18 tys. barwnych kwiatów.

 

Łódkę, która zdobi plac przy pomniku, podarował miastu jeden z mieszkańców pobliskiego Lubina. Jej odrestaurowanie kosztowało ok. 6 tys. złotych.

- Dziś już trudno znaleźć tego typu łódkę. Większość trafiła już na złomowisko - podkreśla Anida Kostrzewa, brygadzistka ekipy realizującej projekt zieleni. - Morskiej dekoracji dopełni dodatkowy sprzęt: ster i sieci rybackie oraz światła, które wkrótce podświetlą całość.

- Mnie najbardziej cieszy fakt, że coraz więcej ludzi przekonuje się do realizowanego projektu - dodaje Sławomir Rosiak, autor całości. - Coraz częściej spotykam się z pochwałami tego, co staramy się zrobić z tutejszymi skwerami, parkami i alejami. To dla mnie ważne bowiem nie zawsze tak było.

str. 5

O demokracji w bibliotece

W środę 13 bm. w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Świnoujściu z udziałem młodzieży licealnej odbyła się kolejna „Lekcja demokracji”. Tym razem tematem przewodnim była „Wspólna Europa”. Prelekcję wygłosiła obecna radna Sejmiku Zachodniopomorskiego Elżbieta Piela-Mielczarek (na zdjęciu).

 

W bibliotecznym spotkaniu brała udział niewielka grupa młodzieży ze wszystkich świnoujskich liceów. Odczyt na temat „Wspólnej Europy” wygłosiła Elżbieta Piela-Mielczarek, polityk, prawnik, poseł na Sejm RP II, III i IV kadencji, wybrana w wyborach samorządowych 2006 roku do sejmiku naszego województwa. Prelegentka przedstawiła w rysie historycznym więzy łączące Europę w wielu kontekstach. Sporo miejsca poświęciła strukturom Unii Europejskiej i zawiłościom procesu decyzyjnego wspólnej Europy. E. Piela-Mielczarek dużo mówiła również o zbliżających się wyborach do Parlamentu Europejskiego do którego Polacy będą wybierać 7 czerwca br. 50 europarlamentarzystów (obecnie mamy ich 56). Nowo wybrany parlament ma liczyć 736 posłów.

 

str. 10

Straszydła kurortu pod kontrolą

Dwukrotnie w tym roku publikowaliśmy zdjęcia szkaradnych zakątków Świnoujścia, które naszym zdaniem nie mają prawa istnieć w nadmorskim kurorcie. W kilku przypadkach była to już powtórna prezentacja takich zdjęć na naszych łamach. W końcu padła wyraźna deklaracja ze strony władz Miasta, że ten problem będzie poważnie potraktowany.

W numerze 12 z 24 marca, po 13 latach od daty prezentacji pierwszych zdjęć wróciliśmy na teren wzdłuż torów PKP, tuż przed dojazdem do świnoujskiego dworca. Niestety przez te wszystkie lata od daty publikacji tego fotoreportażu w dniu 3 kwietnia 1996 r niewiele się tam zmieniło. Obecne widoczki terenu wzdłuż torów przypominają jako żywo te totalnie zaniedbane miejsca sprzed lat. Wskazuje to niestety na wieloletnie bagatelizowanie rażących zaniedbań. A przecież te odrażające widoki musieli widzieć również turyści i kuracjusze jeżdżący pociągiem. Kolejna nasza publikacja następnego już fotoreportażu w numerze 16 z 21 kwietnia to wskazanie miejsc w centrum Miasta, które ewidentnie odstają od otoczenia i straszą swoim wyglądem, nie licującym z wizerunkiem kurortu. Tu także niektóre ze zdjęć już kiedyś publikowaliśmy na naszych łamach prosząc o zajęcie się tym wyraźnym ohydztwem. Monitowaliśmy w tej sprawie Urząd Miasta Świnoujścia i wpłynęła na ten temat pisemna odpowiedź od Roberta Karelusa, rzecznika prasowego prezydenta

Wszystkie przypadki pokazane na zdjęciach faktycznie nie stanowią wizytówki naszego miasta , szczególnie w kontekście nadchodzącego sezonu letniego. Dlatego też zostały rozpoczęte wspólne działania Straży Miejskiej oraz  Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska mające na celu likwidację bądź poprawę istniejącego stanu.

 

Więcej na str. 11

Jedenastoletnia rocznica dziury

Od jedenastu lat trwają targi jednej ze świnoujskich rodzin z Gminą Świnoujście o możliwość rozpoczęcia budowy przy Pl. Słowiańskim 12, w miejscu wyburzonych starych obiektów. Kilkanaście procesów, stracone pieniądze i nerwy. Ostatnio Gmina przegrała proces dotyczący wpisu do księgi wieczystej oświadczenia, że w momencie przetargu na wieczystą dzierżawę (99 lat) nieruchomość nie była obciążona żadnymi prawami rzeczowymi ani roszczeniami osób trzecich. Bez takiego wpisu właściciele nie mogą podjąć żadnej działalności inwestycyjnej na tym terenie. Wygranie tego procesu ma niemałe znaczenie dla dzierżawców ponieważ Gmina chce na tej działce usytuować przejazd do kwartału pomiędzy ulicami Armii Krajowej, Pl.Wolności, ul.Boh.Września i ul. Monte Cassino. Władze twierdzą, że dzierżawcy w momencie przetargu wiedzieli o obciążeniu nieruchomości przejazdem. Dzierżawcy zaprzeczają temu faktowi. Fakt ten nie był i do dziś nie jest ujawniony w księdze wieczystej.

 

- 14 października 2008 r. Gmina przegrała z nami proces o zobowiązanie do złożenia oświadczenie woli. Sąd wszystkimi kosztami obciążył Gminę i zobowiązał ją do złożenia do księgi wieczystej oświadczenia, że „Gmina Miasto Świnoujście jako właściciel nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej przy Placu Słowiańskim 12 w Świnoujściu, oznaczonej jako działka nr 601/2 obręb 6 w Świnoujściu, na której oddanie w użytkowanie wieczyste odbył się w dniu 8 września 1998 r. publiczny przetarg ustny, która w dniu przetargu nie była obciążona żadnymi prawami rzeczowymi ograniczonymi, ani roszczeniami osób trzecich” . A co za tym idzie Gmina poświadcza ten fakt. Sąd zasądził też od Gminy na naszą rzecz kwotę 14.722 zł. tytułem poniesionych kosztów w tym zastępstwa procesowego. Mimo tego wyroku sprawa nie posunęła się do przodu.

 

Więcej na str. 12

"Słowianin" po lustracji

Na przełomie lutego i marca br. w Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko - Własnościowej „Słowianin” przeprowadzona została lustracja. Lustrację na zlecenie spółdzielni prowadził Regionalny Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych w Szczecinie.

Pełna lustracja dotyczyła działalności spółdzielni w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. List polustracyjny wraz z protokółem z lustracji został przedstawiony Radzie Nadzorczej na posiedzeniu w dniu 7 maja br.

- Lustracja obejmowała całokształt działalności spółdzielni od spraw organizacyjnych, czyli kontaktów pomiędzy organami spółdzielni, pomiędzy Zarządem, Radą Nadzorczą, Walnym Zgromadzeniem. Obejmowała też finanse w danych latach oraz sprawy techniczne. Pani lustrator była na zasobach w Świnoujściu, Międzyzdrojach i w Wolinie. Oceniała ich stan. Były to wizytacje niezapowiedziane. Stwierdziła na posiedzeniu Rady Nadzorczej, że pod względem czystości i zadbania wyglądamy nienajgorzej – mówi Mariusz Łukaszyk prezes spółdzielni.

Z przedłożonego Radzie Nadzorczej listu polustracyjnego wynika, że spółdzielnia prowadzi swoją działalność na ogół prawidłowo. Pozytywnie oceniony został statut spółdzielni. Nie znaleziono w nim sprzeczności z obowiązującą ustawą Prawo spółdzielcze i ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Lustracja nie wykazała nieprawidłowości bądź uchybień odnośnie sposobu i terminowości zwoływanie Zebrań Grup Członkowskich i Zebrań Przedstawicieli. Stwierdzono, że w okresie objętym lustracją Rada Nadzorcza zajmowała się najistotniejszymi sprawami wynikającymi z działalności spółdzielni. Nie stwierdzono, aby podejmowała decyzje nie należące do jej kompetencji. W badanym okresie nie stwierdzono również nieprawidłowości w pracy Zarządu Spółdzielni. Lustratorzy nie wnieśli też uwag do prowadzonej przez spółdzielnię działalności społeczno - wychowawczej. Nie było również zastrzeżeń do sposobu prowadzenia dokumentacji członkowskiej. Pozytywnie wypadł przegląd zasobów mieszkaniowych. Nadzór w tym zakresie oceniono również pozytywnie. Nie wniesiono żadnych uwag do umów na usługi komunalne. Zdaniem lustratorów zawarte umowy w sposób prawidłowy zabezpieczają ochronę interesów spółdzielni a tym samym jej członków. Nie wniesiono także uwag do sposobu prowadzenie remontów ani do zawieranych umów z podmiotami zewnętrznymi na ich realizację. W liście polustracyjnym stwierdzono m.in.: Na pozytywną ocenę zasługuje fakt uchwalenia przez Zebranie Przedstawicieli kierunków rozwoju spółdzielni w latach 2004-2012 w zakresie działań energooszczędnych polegających głównie na ociepleniu ścian zewnętrznych 36 budynków z tego 31 w Świnoujściu, 1 w Wolinie i 4 w Międzyzdrojach, ocieplenie wszystkich stropodachów i wymiana stolarki okiennej.

Więcej na str. 18

Drugi Orlik 2012 w Świnoujściu

Jak nas poinformował Robert Karelus, rzecznik prasowy prezydenta w związku z zakwalifikowaniem Miasta Świnoujścia do kolejnej edycji programu Moje Boisko Orlik 2012 prezydent Świnoujścia powołał komisję przetargową do przygotowania i przeprowadzenia przetargu dotyczącego wyboru wykonawcy przebudowy boisk przyszkolnych na terenie Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I. Do końca listopada br., przy szkole maja powstać dwa boiska ze sztuczną nawierzchnią,zapleczem socjalnym i oświetleniem.

Dodatkowo zmodernizowane zostaną trybuny; powstanie także w ramach projektu rzutnia do pchnięcia kulą,skocznia w dal oraz stumetrowa bieżnia tartanowa.

Szacowany koszt inwestycji to 1,5 miliona złotych , z czego ponad połowę kosztów pokryje budżet miasta.

 

str. 20
W każdym numerze także:

wyłowione na wyspach • z afisza • informacje kulturalne • teleforum • listy od czytelników • informator • FOTO - sic • sport na wyspach • sport i rekreacja z OSiR Wyspiarz • kryminałki • informacje ze Straży Granicznej • informacje z 8 FOW • noworodki • historia i teraźniejszość - Nasze miasto w Twoim albumie • sonda • aktualne ogłoszenia drobne • ogłoszenia medyczne • w tym wydaniu nie piszemy o... • horoskop

SKONTI
Wulkanizacja

 

 

 

            MIEJSCE DO WYKORZYSTANIA NA TWOJE INFORMACJE

GINEKOLOG - POŁOŻNIK

dr n. med. Marek Adam Brzuchalski

specjalista balneologii i medycyny fizykalnej

lekarz medycyny estetycznej

ul. Z. Herberta 6 / 4

Rejestracja tel. 516 076 294, 600 991 695

     specjalista

    DERMATOLOG I WENEROLOG

dr n. med. MAGDALENA KIEDROWICZ

dermatochirurgia,

onkologia skóry,

dermatologia estetyczna

ul. Niedziałkowskiego 6B/1, Świnoujście

rejestracja telefoniczna tel. 510 034 332

     GABINET NEUROLOGICZNY

          Małgorzata Frąckowiak

przyjęcia: Przychodnia Rodzinna, ul. Dąbrowskiego

  poniedziałek 8.30- 16.00 (rejestracja 9.30-11.00),

 środa 8.30 - 13.00 (rejestracja 8.30 - 13.00 )

Przyjęcia prywatne : poniedziałek od godz.16.00 po telefonicznym uzgodnieniu

        Międzyzdroje, ul. Ustronie leśne 12 c

piątek godz. 17.00-19.00, pozostałe dni po uzgodnieniu telefonicznym

       tel. 602 158 940

    

 

  COLOR DOPPLER

          gabinet internistyczny

          ul. MAŁOPOLSKA 51

          rejestracja telefoniczna

od pn. do sob. w godz. 09.00 - 18.00

tel. 91 327 19 16 ; kom. 608 63 82 63

     specjalista chorób wewnętrznych

       Marek Borowski

USG SERCA z kolorowym Dopplerem,

Holter - EKG (24 h),

USG jamy brzusznej,

prostaty, jąder, tarczycy

USG NACZYŃ z kolorowym Dopplerem

lekarz medycyny pracy

spec. rehabilitacji kardiologicznej, fizjoterapii i balneologii

M. Krystyna Wasilewska - Zużałek

Rej.telefoniczna: wtorki, piątki 18 -19

Międzyzdroje, ul. M. Dąbrowskiej 6 , codzinnie 16 - 17

Rej. tel. 91 328 02 12, 601 87 19 20

CERTYFIKATY KIEROWCÓW, MARYNARZY:

NORWESKIE, DUŃSKIE, MIĘDZYNARODOWE

-badania profilaktyczne, książeczki zdrowia

EKG - choroby  serca, stawów, kręgosłupa

Rejestracja telefoniczna

 

 

GABINET GASTROENTEROLOGICZNY

Anna Popiela-Schiller

Gastroenterolog

Specjalista Chorób Wewnętrznych

Gabinet nr. 2.005 na II piętrze w budynku szpitalnym przy ul. Mieszka I 7

Rejestracja telefoniczna

+48 501 070 827

Ernest Pyrkosz

ORTOPEDA

  • profilaktyka stawów biodrowych u niemowląt
  • wady postawy
  • zespoły bólowe narządów ruchu
  • leczenie zmian zwyrodnieniowych i pourazowych
  • badania medycyny sportowej dzieci i młodzieży

Świnoujście, ul. Piastowska 60

wtorek 17:00- 18:00, piątek 15:30-17:00

Rejestracja telefoniczna 606 387 618

specjalista ginekolog-położnik

Maria Czajkowska

USG 4D położniczo- ginekologiczne

certyfikat USG Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

przyjmuje prywatnie: wtorek, czwartek od godz. 16:00

ul. Boh. Września 27 (vis a vis przeprawy promowej)

rejestracja telefoniczna: 607 31 00 51

RADCA PRAWNY Dorota Krzemień-Osuch

  • porady prawne, reprezentacja przed sądami,
  • spadki, sąd pracy,
  • obsługa prawna podmiotów gospodarczych (KRS)

 Świnoujście, ul. Armii Krajowej 9/2 (wejście od ul. Monte Cassino 42-brama)

kontakt po uzgodnieniu telefonicznym 

tel. 91 321 93 30, 605 426 340      e-mail: biuro@kancelaria-osuch.pl

Drewno kominkowe i opałowe

tel. 693 399 346, 91 418 82 68

Kancelaria Radcy Prawnego Karolina Kondzielewska
MARIUS Usługi Pogrzebowe
WYSPIARZ niebieski